کد خبر: ۴۸۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۴ - ۲۹ مهر ۱۳۹۸ 21 October 2019

افزایش ظرفیت تولید ریل ایرانی

معاون راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌ها و امور زیربناهای حمل و نقل کشور از تحویل گرفتن حدود ۲۰ هزار تن ریل ملی برای احداث خطوط ریلی در دست اجرا خبر داد و گفت: در قرارداد نخست با شرکت ذوب‌آهن برای ساخت و تحویل ۱۵ هزار تن ریل ملی توافق کرده بودیم که با توجه به ادامه داشتن مذاکرات، این عدد می‌تواند تا ۵۰ هزار تن برای یک سال نیز افزایش یابد.
به گزارش سازه نیوز، عباس خطیبی اظهار کرد: از اواخر سال گذشته این موضوع را پیگیری کردیم تا ریل مورد نیاز کشور در داخل ساخته شود. در این راستا شرکت ذوب آهن در مناقصه ما حضور یافت و نهایتا قرارداد 15 هزار تن ریل ملی UIC60 با استاندارد 60E1 را منعقد کردیم و امسال ساخت آن آغاز شده است.

وی با باین اینکه شرکت ذوب آهن از سال‌های قبل بسترهای تولید ریل ملی را فراهم کرده بود، افزود: این شرکت از ابتدای امسال شروع به کار کرد و شرکت ساخت نیز نظارت‌های خود را از طریق مشاور مترا و بازرس بین المللی که در داخل ایران تاییدیه دارد در حین فرآیند تولید اعمال کردیم. نهایتا تا امروز دو پارت از ریل ملی شامل 1300 تن را تحویل گرفتیم که برای خط ریلی آستانه - میانه مورد استفاده قرار گرفت.

معاون راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌ها و امور زیربناهای حمل و نقل کشور  با اشاره به اینکه مجدادا مناقصه برای خط ریلی میانه - اردیبل برگزار کرده‌ایم تا بخشی از ریل آن را از این محل تامین کنیم، ادامه داد: اگر مشکلی در این زمینه به وجود نیاید و ضمن انعقاد قرارداد جدید بتوانیم هزینه مورد نیاز شرکت ذوب‌آهن را برای تولید ریل ملی را پرداخت کنیم، امسال تا حدود 20 هزار تن می‌توانیم ریل از این شکرت تحویلی بگیریم. البته سالانه به 50 هزار تن ریل نیاز داریم که این میزان برای راه‌اندازی حدود 420 کیلومتر راه‌آهن مورد استفاده قرار می‌گیرد و در صورت حل برخی مشکلات، از تامین آن از طریق تولید داخلی استقبال می‌کنیم و این توان تولید در شرکت ذوب‌آهن وجود  دارد.

خطیبی اعلام کرد: قیمت تمام شده ریل ملی نسبت به نرخ‌هایی که از منابع خارجی تامین می‌کردیم، قدری تفاوت دارد و ارزان‌تر است، اما آنچه بیش از این اهمیت دارد این است که بدون نیاز به تخصیص و انتقال ارز در شرایط تحریم کنونی ریل مورد نیازمان تامین می‌شود. البته هم اکنون در ابتدای راه تولید و ساخت ریل ملی هستیم و امیدواریم روزی به جایی برسیم که در این زمینه خودکفا شویم.

البته پیش از این نیز خیرالله خادمی - مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور - به ایسنا گفته بود که پروژه ریل ملی از چند سال پیش در دستور کار قرار گرفت و مسئولان مختلف روی آن تاکید داشتند. شرکت ذوب آهن اصفهان با نصب تجهیزات مورد نیاز و سرمایه‌گذاری مناسب روی آن، سال گذشته به تولید آزمایشی ریل ملی رسید اما این ریل‌ها از نوع U33 بود که برای خطوط فرعی از آن استفاده می‌شود و در همین راستا درخواست دادیم تا برای خطوط پرتردد و اصلی ریل مناسب و با استانداردهای بین‌المللی به ما تحویل دهند و نخستین محموله ریل ملی امروز پس از تولید انبوه تحویل و به مقصد کارگاه‌هایی که باید ریل‌گذاری شود، ارسال شد.


منبع: ایسنا