کد خبر: ۴۸۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۱ - ۲۹ مهر ۱۳۹۸ 21 October 2019

ارتقاء ظرفیت بنادر شمال و جنوب کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی ۴ راهبرد سازمان بنادر و دریانوردی برای حمایت از صادرات غیر نفتی کشور را تشریح کرد.
 به گزارش سازه نیوز،  محمد راستاد اظهار کرد:‌  ارتقاء ظرفیت بنادر شمال و جنوب کشور، تأمین تجهیزات مورد نیاز برای صادرات غیر نفتی، افزایش بهره وری در عملیات کالاهای صادراتی و اعطای تخفیف های مناسب برای رقابت پذیرکردن محصولات صادراتی از جمله راهبردهای سازمان بنادر و دریانوردی در توسعه صادرات کشور است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه بالغ بر 90 درصد از اقلامی وارداتی یا صادراتی از طریق حمل و نقل دریایی انجام می شود، بنابراین بنادر تجاری کشور از نظر فراهم کردن زمینه مبادلات تجاری کشور و به صورت خاص صادرات غیر نفتی اهمیت بسزایی دارند.

وی با بیان این‌که بخش عمده ای از ظرفیت بنادر تجاری کشور به صادرات غیر نفتی اختصاص داده شده است،‌تصریح کرد: سال گذشته و امسال صادرات غیر نفتی از نظر وزنی 2برابر واردات غیر نفتی بوده که از طریق بنادر تجاری کشور وارد وخارج شده است.  

راستاد افزود: سازمان بنادر و دریانوردی مکانیزم های تشویقی خاصی را برای صادرات غیر نفتی در بنادر کشور در نظر گرفته است که از جمله آن می توان به اعطای  25 درصد تخفیف به حقوق و عوارض کشتی ها در راستای ارتقاء رقابت پذیری محصولات صادراتی کشور اشاره کرد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه با اعمال  مکانیزم های تشویقی شاهد این هستیم که حجم قابل توجهی از ورود و خروج کشتی ها به بنادر کشور به صادرات غیر نفتی اختصاص پیدا کرده است، ادامه داد: در راستای فراهم کردن زیرساخت ها برای توسعه صادرات سرمایه گذاری های متعددی در بنادر کشور صورت گرفته است.

راستاد درباره  سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر گفت: خوشبختانه در سال جاری شاهد امضای بزرگترین قرارداد سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر شهید رجایی بودیم  و البته این امر در سایر بنادر کشور دنبال شده است،  به این جهت سرمایه گذاری 5000 میلیارد تومان که صرفا برای صادرات غیرنفتی بوده، انجام شده است.

وی تاکید کرد:  آنچه که امروزه در بنادر کشور و سازمان بنادر و دریانوردی مورد توجه  و به عنوان یک راهبرد مهم  در دستور کار قرار گرفته است، ارتقاء ظرفیت بنادر، تامین تجهیزات مورد نیاز برای صادرات و افزایش بهره وری در عملیات کالاهای صادراتی و همچنین اعطای تخفیف های مناسب برای رقابت پذیرکردن محصولات صادراتی کشور به خصوص در سال رونق تولید ملی است.