کد خبر: ۴۸۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۶ - ۰۱ آبان ۱۳۹۸ 23 October 2019

اجرای طرح کاپ لازمه از بین رفتن بوی نامطبوع آرادکوه

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: با اجرای طرح "کاپ"، بوی نامطبوع سایت آرادکوه ۸۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد و این اتفاق تا سال ۱۴۰۰ رقم می‌خورد.
 به گزارش سازه نیوز،  صدرالدین علیپور در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران اظهار کرد: موضوع پسماند و نظافت شهر از موضوعات اساسی محسوب می‌شود و در واقع یکی از شاخصه‌های توسعه هر کشور این مسئله است و اساساً شهرداری‌ها را براساس موضوع نظافت و جمع‌آوری زباله و پسماند می‌سنجند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران اضافه کرد: در سه ماهه گذشته و در دوره جدید در سازمان مدیریت پسماند اقدامات آغاز شده و طرحی تحت عنوان طرح "کاپ" (طرح کاهش آلودگی پسماند) در دستور کار قرار گرفته است و البته در فرآیند اجرای این طرح از تجارب سایر کشورها در حوزه پسماند استفاده شده است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین چالشهای اساسی در حوزه محیط زیست تهران موضوع زباله و پسماند است و  بنا داریم در یک برنامه‌ریزی مشخص و مدون به سمت کاهش آلودگی پسماند گام برداریم و در این زمینه رسانه‌ها می‌توانند در حوزه فرهنگسازی سازمان مدیریت پسماند را همراهی کنند.

علیپور افزود: در سایر کشورها در حوزه مدیریت پسماند و در راستای کاهش آن اقداماتی را انجام داده‌اند و امیدواریم ما نیز بتوانیم با استفاده از تجارب سایر کشورها میزان زباله روزانه در تهران که 8 الی 9 هزار تن اعلام شده است را کاهش دهیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران همچنین به مخازن جمع‌آوری زباله در سطح تهران اشاره کرد و گفت: این مخازن هم اکنون مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده است و در واقع ما شاهد زباله‌گردی هستیم که این موضوع مورد گلایه شهروندان قرار گرفته است و باید در این حوزه نیز اقداماتی انجام دهیم.

وی در ادامه به برنامه‌های پیش‌بینی شده برای اجرای طرح کاپ اشاره کرد و گفت: در این طرح بنا داریم مخازنی را در مجتمع‌های مسکونی و واحدهای مسکونی و همچنین برج‌ها تعبیه کنیم و  این مخازن به گونه‌ای طراحی خواهد شد که شهروندان می‌تـواند زباله‌های تر و خشک را درون آن بیندازند و پس از آن سازمان مدیریت پسماند زباله خشک آنها را خریداری خواهد کرد.

وی افزود: در برخی از کشورها مخازن به داخل خانه‌ها رفته‌اند و هفته‌ای دو بار مخازن تخلیه می‌شود و این در حالی است که بعضا در برخی از محل‌های شهر تهران روزانه 3 بار مخازن تخلیه و جمع‌آوری می‌شود و همین امر مشکلات متعددی از جمله زباله‌گردی ایجاد کرده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران همچنین برخی از اظهارنظرات در خصوص جابه‌جای سایت آراد‌کوه گفت: جابجایی این سایت 50 سال پیش توسط تیم آمریکایی انجام گرفت و در واقع مواردی از جمله خاک مناسب و دوری از واحدهای مسکونی از موضوعاتی بوده است که برای انتخاب سایت آرادکوه در نظر گرفته شده بود و هم اینک جابه جایی این سایت سخت و دشوار است چرا که برای انتخاب محل دیگر دو سال زمان نیاز است علاوه بر آنکه برای راه‌اندازی سایتی مشابه سایت آرادکوه به اندازه یک سال بودجه شهرداری اعتبار نیاز داریم.

وی همچنین در ارتباط با راه‌اندازی اپلیکیشن برای جمع‌آوری پسماندهای خشک خاطرنشان کرد: در حال حاضر این طرح به صورت پایلوت در برخی مناطق تهران انجام می‌شود علاوه بر آن بنا داریم در آینده نزدیک با یکی از مجموعه‌های اینترنتی در کشور اپلیکیشنی را به صورت واحد برای جمع‌آوری پسماند خشک در تهران طراحی و راه‌اندازی کنیم.

علیپور با بیان اینکه طرح کاپ یکی از طرحهایی است که موجب کاهش آلودگی پسماند خواهد شد تصریح کرد: مدت زمان اجرای این طرح دو سال است و بنا داریم طی این دو سال میزان آلودگی پسماند را کاهش دهیم.

وی همچنین در ارتباط با کاهش پسماند حجیم در طرح کاپ ادامه داد: با اجرای این طرح حداقل هزار تن از پسماند حجیم کاهش پیدا خواهد کرد.

علیپور در ادامه به راه‌اندازی سیستم پسماند و جمع‌آوری پسماندهای خشک و تر در سطح شهر اشاره کرد و افزود: در فاز نخست 950 ساختمان شهرداری در 22 منطقه تهران به این سیستم مجهز شده‌اند و علاوه بر اینکه با بخشنامه استانداری تهران همه ساختمانهای اداری شهر تهران به این سیستم مجهز خواهند شد و هر سه ماه گزارشی را در این بخش ارائه خواهند کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در پایان با بیان اینکه با اجرای طرح کاپ بوی نامطبوع آرادکوه 70 الی 80 درصد کاهش پیدا خواهد گرد گفت: این اتفاق تا سال 1400 عملیاتی خواهد شد.