کد خبر: ۴۸۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۲ - ۰۱ آبان ۱۳۹۸ 23 October 2019
هشدار حادثه‌خیزی "منبع آب" اهواز

زیرساخت‌های شهر رامین باید تکمیل شود

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به لزوم جابه‌جایی ۸۱۱ خانوار ساکن منازل در معرض خطر منطقه "منبع آب" اهواز، گفت: با توجه به بارش‌های سنگین سال گذشته و پیش‌بینی بارش در سال جاری و نوع جنس خاک این منطقه، امسال نسبت به سال گذشته امکان رانش در "منبع آب" بیشتر است و حادثه‌خیزتر خواهد بود.


 کیامرث حاجی‌زاده در جلسه بررسی وضعیت خانوارهای منطقه مسکونی در معرض خطر "منبع آب" اهواز  اظهار کرد: یکی از بحران‌های قدیمی خوزستان ابربحران گرد و خاک است. برخی کارهای غلط از جمله عدم رعایت پیوست زیست‌محیطی در اجرای پروژه‌ها، عدم تامین حق‌آبه تالاب‌ها، شرایط اقلیمی و عدم تفکر جهت پیشگیری از وقوع چنین حوادثی موجب ایجاد این ابربحران شد.

وی افزود: برخی اتفاقات در کشورهای همسایه مانند عراق و سوریه و سیاست‌های غلط استعمار، بحث گرد و خاک خارجی را نیز به بحران گرد و غبار خوزستان اضافه کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: با توجه به اینکه در بحث کنترل و پیشگیری از گرد و غبار کاری انجام نشده بود، در پی پیام مقام معظم رهبری در بهمن‌ماه سال ۹۵ و مصوبه دولت در فروردین‌ماه ۹۶، کارهایی در بحث کنترل ریزگردها در خوزستان انجام شد.

حاجی‌زاده با اشاره به شرایط منطقه مسکونی در معرض خطر "منبع آب" اهواز ادامه داد: موضوع منبع آب کهنه و قدیمی است. این منطقه اهواز مشکلات عدیده‌ای داشته و به علت مشکل در نوع خاک و ساخت و سازهای غیرمجاز در مکان‌های نامناسب، تاکنون چندین مورد رانش داشته است.

وی تصریح کرد: در دولت گذشته اعتبار ۱۱ میلیارد تومانی از طریق وزارت راه و شهرسازی در زمینه ساماندهی ساکنان منطقه منبع آب اهواز تخصیص یافت اما متاسفانه نه کار خاصی و نه حتی جابه‌جایی انجام شد. شاید دو سه خانوار جابه‌جا شدند اما به علت اینکه منازل تخریب نشدند، برخی افراد مجددا نسبت به احداث منازل اقدام کردند. همچنین برخی افراد سودجو، منازلی در این منطقه احداث کردند و اجاره دادند و مردم نیز به دلیل مشکلات معیشتی در منطقه منبع آب ساکن شدند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان تصریح کرد: پس از ریزش کوه در منطقه منبع آب در سال ۹۶ و فوت دو کودک در آن حادثه و اتفاقات بعدی که در این منطقه رخ داد، عزم ما جزم شد تا فکری کنیم.

حاجی‌زاده با اشاره به گزینه‌های جابه‌جایی ساکنان منازل پرخطر منبع آب، بیان کرد: تجربه نشان داده که احداث ۸۰۰ منزل برای جابه‌جایی این خانوارها پروسه زمان‌بری است. اگر همه این ۸۱۱ خانوار به شهر رامین جابه‌جا شوند، کار بزرگی انجام شده اما باید در این زمینه به نظر مردم نیز توجه شود. اینکه استاندار خوزستان پیگیر موضوع بود و زمینی در این زمینه اختصاص یافت، کار بسیار خوب و ارزنده‌ای است.

وی افزود: طبق ارزیابی در دو سال اخیر، سریعا باید ۸۲ خانوار این منطقه که در پهنه خطر قرار دارند، جابه‌جا شوند. در حال حاضر ۷۲ خانوار از این تعداد به شهر رامین معرفی شده‌اند که ۲۶ خانوار از این تعداد در شهر رامین اسکان یافته‌اند و مقرر شده که برای دیگر خانوارهای این منطقه کار کارشناسی انجام شود. همچنین پس از جابه‌جایی ساکنان، باید منازل پرخطر این منطقه تخریب شوند و آن منطقه به فضای سبز تبدیل شود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان عنوان کرد: استانداری و سازمان برنامه و بودجه خوزستان و شهرداری اهواز در این زمینه تامین اعتباری را متعهد شدند که استانداری خوزستان و سازمان برنامه و بودجه ۵۰ درصد از تعهدات خود در بحث آورده شهر رامین را انجام داده‌اند و در زمینه کارهای زیرساختی نیز اقدامات خوبی انجام شده است. شهرداری اهواز نیز باید در چند روز آینده یک میلیارد تومان تعهد خود را تامین کند.

وی گفت: بررسی و پیگیری مشکلات شهر رامین باعث شد این شهر احیا شود و اکنون بیش از ۲۰۰ خانوار در این شهر در مجاورت اهواز ساکن هستند.

حاجی‌زاده عنوان کرد: با توجه به اینکه منبع آب اهواز یکی از بحث‌های بحرانی خوزستان است، فرمانداری اهواز باید در این زمینه جدی‌تر وارد شود. همچنین پایش جدید لیست خانوارهای در معرض خطر منطقه منبع آب باید انجام شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در شهر رامین اولویت اشتغال به افرادی داده شده که از منبع آب به این شهر انتقال یافته‌اند و بیشتر این خانوارها شاغل شده‌اند. همچنین باید یک سری مشاغل خانگی در این شهر راه‌اندازی شوند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: زیرساخت‌های شهر رامین باید تکمیل و کلانتری این شهر نیز باید راه‌اندازی شود. همچنین جدول زمان‌بندی برای تعهدات دستگاه‌های متولی نوشته شود که مسئولیت پیگیری این موضوع بر عهده فرمانداری اهواز است.

وی عنوان کرد: با توجه به بارش‌های سنگین سال گذشته و پیش‌بینی بارش در سال جاری و نوع جنس خاک منطقه منبع آب اهواز، امسال نسبت به سال گذشته امکان رانش در این منطقه بیشتر است و حادثه‌خیزتر خواهد بود.
منبع: ایسنا
برچسب ها: منبع آب اهواز