کد خبر: ۴۸۹۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۰۴ آبان ۱۳۹۸ 26 October 2019

اجرای بیش از 180 برنامه در خوزستان در هفته پدافند غیرعامل

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان گفت: برای هفته پدافند غیرعامل، ۱۸۴ برنامه در سراسر استان در نظر گرفته شده است.
به گزارش سازه نیوز، سعید فیوضی در نشست خبری به مناسبت هفته پدافند غیرعامل که امروز ( چهارم آبان‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهارکرد: هفته پدافند غیرعامل، امسال از هشتم تا چهاردهم آبان برگزار می‌شود.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، دشمنان با اقدامات مسلحانه سعی کردند، کشور را تضعیف کنند اما وقتی متوجه شدند از این راه نمی‌توانند به هدف خود برسند، درصدد برآمدند تا با اقدامات غیرمسلحانه و از طریق پدافند غیرعامل، کشور را تضعیف کنند. در سال ۸۱ نیز رهبر انقلاب تایید کردند که باید با دشمنان از طریق پدافند غیرعامل مقابله کرد و در سال ۹۲ به شکل دستورالعمل ابلاغ شد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان با بیان این‌که پدافند غیرعامل مجموعه‌ای از اقدامات غیرمسلحانه است، گفت: این اقدامات موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب‌پذیری و تداوم فعالیت‌ها می‌شود. اقدامات پدافند غیرعامل در زمان صلح اجرا می‌شود. در پدافند غیرعامل، دشمن از روش‌های فناورانه و غیرمسلح اقدام می‌کند و از طریق دانش محوری نیز وارد عمل می‌شود.

فیوضی ادامه داد: مهم‌ترین اهداف پدافند غیرعامل، حفظ جان مردم، صیانت از زیرساخت‌های حیاتی، حساس و مهم کشور و استمرار خدمات پایداری است. پدافند غیرعامل برای مردم شناخته شده نیست؛ در کشور دو حادثه مهم باعث شدند که اهمیت پدافند غیرعامل احساس شود، یکی تهدیدات آمریکا و دومین حادثه سیل بود. پس از تهدید آمریکا برای همه ثابت شد که تاسیسات و زیرساخت‌های کشور در برابر حمله سایبری ایمن‌سازی شوند. در زمان جنگ، مکان‌های مهم و حساس را بمباران می‌کردند اما اکنون از حملات سایبری علیه تاسیسات مهم کشور استفاده می‌شود.

وی با بیان این‌که یکی از مولفه‌های مهم دشمن ایجاد نارضایتی و سپس ناامنی است، افزود: رویکرد دشمنان تغییر کرده است و امروزه به جای استفاده از اسلحه از دلار استفاده و نظام اقتصادی را مختل می‌کنند. امسال حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ حمله سایبری از طرف دشمنان به کشور انجام شد که بیشتر این حملات دفع شدند. در مقطع کنونی فشار اقتصادی یکی از بُرنده‌ترین سلاح‌ها در مقابل مقاومت مردم است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان در ادامه، گفت: برای هفته پدافند غیرعامل، ۱۸۴ برنامه در سراسر استان در نظر گرفته شده است که از این تعداد ۹۶ برنامه در قالب برگزاری مانور، همایش و برنامه است. روز شنبه، ۱۱ آبان‌ماه نیز زنگ آغاز هفته پدافند غیرعامل در مدارس نواخته می‌شود و روز یکشنبه، ۱۲ آبان همایشی با موضوع پدافند غیرعامل در فرمانداری اهواز برگزار خواهد شد. همچنین در شرکت مناطق نفت خیز جنوب، سازمان آب و برق و فرمانداری‌ها، همایش‌ها و برنامه‌هایی اجرا خواهد شد. رزمایش زیستی نیز با همکاری استانداری در دزفول برگزار می‌شود.

فیوضی افزود: اهمیت پدافند غیرعامل را از سه جمله رهبر که فرمودند، "اگر مسئولین اهمیت پدافند غیرعامل را درک نکنند کشور در معرض تهدید قرارمی‌گیرد، پدافند غیرعامل یک اصل است و مقطعی نیست و برای همیشه است و پدافند غیرعامل مانند مصون‌سازی بدن انسان است،" می‌توان درک کرد.

وی با بیان این‌که در استان خوزستان شرکت‌هایی که زیرساخت‌های مهم دارند به پدافند غیرعامل توجه ویژه‌ای دارند، گفت: تفاوت مدیریت بحران و پدافند غیرعامل این است که در پدافند غیرعامل، عوامل انسانی دخیل هستند و به قصد وارد کردن ضربه به منافع ملی صورت می‌گیرد اما در مدیریت بحران، حوادث طبیعی دخیل هستند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان با بیان این‌که ما به دنبال ایمن‌سازی هستیم، عنوان کرد: باید کاری کنیم تا در مقابل حملات دشمنان مصون بمانیم. در کشورهای اروپایی پدافند غیرعامل حدود ۸۰ سال قدمت دارد اما در کشور ما قدمت آن به ۱۵ یا ۱۶ سال می‌رسد. پدافند غیرعامل جایگاه حاکمیتی، لشکری و کشوری دارد. دستگاه‌های ما در برابر حملات سایبری آمادگی دارند و اقدامات خوبی انجام داده‌اند.


منبع: ایسنا