کد خبر: ۴۹۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۱ - ۱۲ آبان ۱۳۹۸ 03 November 2019

بی تاثیری تحریم ها در ساخت و ساز

یک کارشناس اقتصادی گفت: بخش ساخت و ساز وابستگی به خارج ندارد و در این راستا تحریم‌ها کوچکترین تاثیری در این بخش نیز نخواهند داشت.
به گزارش سازه نیوز، وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه تحریم‌های تازه‌ای بر بخش ساخت و ساز یا عمرانی ایران اعمال کرد.
بر اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا فروش فلزات خام یا نیمه تمام، گرافیت، زغال سنگ و نرم افزار برای استفاده‌های صنعتی به ایران می‌تواند در صورتی که در بخش ساخت و ساز ایران مورد استفاده قرار گیرد مشمول تحریم شود.

در این رابطه کمال اطهاری در خصوص تاثیر تحریم‌های جدید دربخش عمران اظهار کرد: اکثر فعالیت‌های ساختمانی کشور وابسته به صنایع داخلی است و دراین میان اگر بخش عمرانی را به دو قسمت ساختمان و ماشین آلات تقسیم کنیم، در بخش ساختمان تحریم‌ها به هیچ عنوان تاثیر نخواهند داشت، ولی در بخش ماشین آلات با توجه به اینکه این کالا وارداتی است، تاثیر خواهد داشت که این تاثیر در گذشته اعمال شده و این تکرار تحریم‌ها در مجموع تاثیری بر بخش عمران نخواهد داشت.

وی در ادامه افزود: بخش ساخت و ساز وابستگی به خارج ندارد و در این راستا تحریم‌ها کوچکترین تاثیری در این بخش نیز نخواهند داشت.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: به دلیل نبود رابطه هم افزا و ایجاد پروژه‌های نا تمام و پراکنده در کشور در بخش عمرانی، این موضوع باعث هدر رفت بودجه در کشور می‌شود و آسیب‌های جدی بخش عمرانی در کشور وارد می‌کند و اگر این آسیب‌ها به بخش‌های مختلف وارد نمی‌شد تحریمی علیه ایران صورت نمی‌گرفت، زیرا عیان شدن ضعف در بخش‌های مختلف اقتصادی موجب اعمال تحریم می‌شود.

وی یادآور شد: تحریم آمریکا تاثیری بر مسائل عمرانی نخواهد داشت و نبود یک برنامه خاص مشکلی است که در کشور با آن روبرو هستیم.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: حال با طراحی یک برنامه هم افزا و یک پارچه در این راستا نیاز بخش عمرانی به خارج از کشور به صفر می‌رسد که در این برنامه توسعه باید یک نقشه راه از لحاظ جغرافیای و از منظر تمام ذی نفعان در این فرآیند تدوین و اجرا شود، این برنامه توسعه باید مکان محور و مردم محور باشد تا موفقیت حاصل کند و این مسیر توسعه در کشور در گذشته پیموده نشده است و باید حال حاضر اجرایی شود.

اطهاری در توضیح تاثیر تحریم‌ها بر بخش فروش آهن، گرافیت و ذغال‌سنگ ناخالص نشان خاطر کرد: صادرات و واردات در گذشته به دلیل جریان بانکی متوقف شده و تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گرفته بود، ولی در شرایط فعلی آمریکا تنها به جزئیات پرداخته و این امر تاثیری بر بخش‌های مختلف اقتصادی ندارد./ منبع : میزان