کد خبر: ۴۹۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۱۳ آبان ۱۳۹۸ 04 November 2019
مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان در ایسنا تشریح کرد؛

آخرین وضعیت بازسازی مناطق سیل‌زده و زلزله‌زده خوزستان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان با بیان اینکه کار تعمیر و ساخت واحدهای آسیب‌دیده از سیلاب تا پایان سال به اتمام می‌رسد، گفت: تعدادی از روستاییانی که پرونده‌های آن‌ها برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها ارسال شده است، به بانک‌ها مراجعه نکرده‌اند و پرونده‌های آن‌ها در بانک‌ها باقی مانده است.



مسعود انصاریان در تحریریه ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت بازسازی مناطق سیل زده خوزستان، اظهار کرد: براساس آمارها در زمان وقوع سیلاب در خوزستان ۵ هزار و ۴۹۱ واحد احداثی در استان وجود داشت که باید تخریب و مجددا احداث شوند. همچنین ۱۸ هزار و ۸۱۵ واحد نیز تعمیری هستند که باید نسبت به تقویت و بازسازی آن‌ها اقدام شوند.

وی افزود: در طول این مدت از ۱۸ هزار و ۸۱۵ واحد تعمیری، کار تعمیر حدود ۱۷ هزار و ۷۸ واحد به صورت ۱۰۰درصدی به اتمام رسیده است و باقی مانده واحدها نیز به زودی به اتمام خواهند رسید و اکنون روند تعمیرات و کار بر روی آن واحدهای باقی مانده ادامه دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن  انقلاب اسلامی خوزستان با بیان اینکه از ۵ هزار و ۴۹۱ واحد احداثی در استان تا کنون کار احداث حدود ۴ هزار واحد مسکونی در مناطق سیل‌زده آغاز شده است، گفت: اعتبارات مورد نیاز برای ساخت و بازسازی واحدهای آسیب‌دیده در سیلاب خوزستان در دو مرحله از سوی دولت ابلاغ شد و تا مردم بتوانند نسبت به دریافت تسهیلات جهت ساخت منازل خود اقدام کنند و از این رو روند کار احداث این واحدها در حال انجام است.





بیش از ۲۷ هزار پرونده برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شدند

انصاریان با بیان اینکه دولت در مرحله اول ۳۰۰ میلیارد تومان و در مرحله دوم ۲۴۰ میلیارد تومان را برای کار ساخت و بازسازی منازل آسیب دیده از سیلاب ابلاغ کرد، عنوان کرد: بر اساس این اعتبارات ابلاغ شده تا کنون حدود ۲۷ هزار و ۳۷۸ پرونده را به بانک‌ها معرفی شده است و از این تعداد تاکنون ۱۹ هزار و ۹۱۵ پرونده منجر به عقد قرارداد با بانک‌ها شده‌اند.

وی با بیان اینکه حدود ۷ هزار پرونده همچنان موفق به عقد قرارداد با بانک‌ها نشده‌اند، گفت: یک مشکل که در زمینه روند کار ساخت‌وساز واحدها وجود دارد مربوط به پرونده‌هایی است که موفق به عقد قرارداد با بانک‌ها نشده‌اند و از این رو با بانک‌ها صحبت‌هایی در این زمینه انجام شده است. بانک‌ها باید سریعا نسبت به عقد قرارداد با مردم سیل‌زده اقدام کنند تا هرچه سریعتر این تسهیلات در اختیار مردم قرار گیرد.

سیل در خوزستان با دیگر استان‌های کشور متفاوت بود

مدیرکل بنیاد مسکن  انقلاب اسلامی خوزستان بیان کرد: جریان سیل در خوزستان با دیگر استان‌های کشور متفاوت بود و گستره بسیار زیادی از استان را آب فرا گرفته بود. همچنین مدت زمان بسیار طولانی یعنی بیش از یک ماه استان درگیر سیلاب بود و از این رو شرایط خوزستان با دیگر استان‌های کشور در بحث سیلاب متفاوت است. همچنین از زمانی که آب در مناطق سیل‌زده استان فرو نشست و تا زمانی که کار ارزیابی انجام گرفت، با گرما در خوزستان مواجه شدیم.جریان سیل در خوزستان با دیگر استان‌های کشور متفاوت بود و آب گستره بسیار زیادی از استان را فرا گرفته بود. همچنین مدت زمان بسیار طولانی یعنی بیش از یک ماه استان درگیر سیلاب بود و از این رو شرایط خوزستان با دیگر استان‌های کشور در بحث سیلاب متفاوت است.

انصاریان ادامه داد: کار ساخت واحدهای احداثی در خوزستان دیرتر از دیگر استان‌های سیل‌زده کشور آغاز شد زیرا با توجه به شرایط متفاوت استان در بحث سیلاب و گرمای موجود در استان امکان کارکردن در آن شرایط و همچنین بتن‌ریزی در آن دما وجود نداشت. در این زمینه در چند نقطه استان شبانه اقدام به بتن‌ریزی کردیم تا بتوانیم کار ساخت واحدهای احداثی را پیش ببریم اما متاسفانه شرایط دمایی به شکلی بود که با مشکل مواجه می‌شدیم و نمی‌توانستیم در آن زمان کار بتن‌ریزی را انجام دهیم.

باید بازسازی خوزستان تا پایان امسال به اتمام برسد

وی با بیان اینکه بیشتر اکیپ‌های کاری فعال در استان از استان‌های بالادست به کمک ما می‌آیند و در خوزستان مشغول به کار هستند، اظهار کرد: اکنون با بهبود دمای هوا در استان و همچنین افزایش تعداد اکیپ‌های کاری در سطح مناطق سیل‌زده استان در حال انجام ساخت‌وساز هستیم. با توجه به این شرایطی که پیش آمده، سرعت و روند بازسازی واحدهای آسیب‌دیده از سیلاب خوزستان رو به افزایش است و طبق آنچه که هیات دولت به ما ابلاغ کرده است، باید بازسازی خوزستان تا پایان امسال به اتمام برسد.

مدیرکل بنیاد مسکن  انقلاب اسلامی خوزستان گفت: بسیاری از پرونده‌هایی که به بانک‌ها معرفی شده‌اند، اکنون مرحله کرسی‌چینی آن‌ها در مناطق سیل‌زده به اتمام رسیده است و برخی از واحدها نیز در مرحله نازک‌کاری هستند. طبق برنامه‌ای که در دستور کار داریم امیدواریم کار بازسازی واحدهای مسکونی تا پایان سال به اتمام برسد و روند کاری خوبی را در این زمینه در پیش گرفته‌ایم و جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.


مدیرکل بنیاد مسکن  انقلاب اسلامی خوزستان
انصاریان با اشاره به عقد یک قرارداد با دانشگاه شهید چمران اهواز جهت ایمن‌سازی روستاهای استان در بحث سیلاب عنوان کرد: در این زمینه مطالعاتی از سوی دانشگاه شهید چمران اهواز در بحث ایمن‌سازی روستاهای مناطق سیل‌زده انجام شده و براساس همین مطالعات، واحدهای مسکونی در حال ساخت است. با توجه به این مطالعات، واحدهای مسکونی جدیدی که در حال ساخت آن‌ها هستیم در ارتفاعی بالاتر از ارتفاع واحدهای گذشته در حال ساخت هستند و می‌توان گفت که حتی یکی از علل کند بودن روند ساخت‌وساز واحدها، بحث افزایش ارتفاع کف خانه‌های در حال ساخت در مناطق سیل‌زده است.

وی در خصوص همکاری سیستم بانکی در بحث بازسازی مناطق سیل‌زده، افزود: مرتبا با شورای هماهنگی بانک‌ها در حال ارتباط هستیم و در مرحله ابتدایی ابلاغ اعتبارات، مشکلی وجود نداشت اما در مرحله دوم مشکلاتی در بحث نحوه ابلاغ اعتبارات از سوی بانک مرکزی وجود داشت. این مشکل به دلیل آن است که اعتبارات ابلاغ‌شده برای ارائه تسهیلات به پرونده‌های خسارت دیده از سیلاب در مرحله اول به صورت قرض‌الحسنه بود اما اعتبارات ابلاغ‌شده در مرحله دوم به صورت مشارکتی بود و این مساله کار را دچار مشکل کرد.

برخی از مردم برای دریافت تسهیلات به بانک مراجعه نکرده‌اند

مدیرکل بنیاد مسکن  انقلاب اسلامی خوزستان تصریح کرد: تعدادی از روستاییانی که پرونده‌های آن‌ها برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها ارسال شده است، به بانک‌ها مراجعه نمی‌کنند و پرونده‌های آن‌ها در بانک‌ها باقی مانده است. تعدادی از روستاییان سیل‌زده که پرونده‌های آن‌ها برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها ارسال شده است، به بانک‌ها مراجعه نمی‌کنند و پرونده‌های آن‌ها در بانک‌ها باقی مانده است.این‌ها باید هرچه سریعتر برای انجام کارهای بانک در بحث دریافت تسهیلات مراجعه کنند زیرا اگر این پول جذب نشود، بازگشت خواهد خورد و از این رو باید تا پایان سال همه این اعتبارات ابلاغ‌شده جذب شود.

انصاریان با اشاره به همکاری دیگر دستگاه‌ها در بحث ساخت‌وساز مناطق آسیب‌دیده از سیلاب بیان کرد: حدود ۳۰ هزار تن سیمان توسط بنیاد مستضعفان کشور و با هزینه این بنیاد میان مردم توزیع شد. همچنین بیش از ۳ هزار تن میلگرد در سطح استان توزیع شده و در این زمینه برای مناطق نفت‌خیز، شرکت نفت هزینه این میلگردها تقبل کرده است و حدود ۲.۵ تن میلگرد و آهن آلات برای هر ساختمان اختصاص داده شده است.

وی گفت: برای واحدهای احداثی ۴۰ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد ۴ درصد و ۱۰ میلیون تومان بلاعوض اختصاص داده شده است. همچنین برای واحدهای تعمیری ۱۵ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد ۴ درصد و ۵ میلیون وام بلاعوض در نظر گرفته شده و به آن‌ها تخصیص داده می‌شود. همچنین سیمان و میلگرد رایگان نیز به این واحدها اختصاص داده می‌یابد و می‌توان گفت که مجموعا کمک بسیار خوبی به مردم می‌شود تا بتوانند واحدهای آسیب‌دیده از سیلاب را مجددا احداث و در آن‌ها زندگی کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن  انقلاب اسلامی خوزستان ادامه داد: متاسفانه برخی از روستاییان در گذشته در واحدهای مسکونی بسیار کوچکی زندگی می‌کردند اما اکنون که می‌خواهند خانه‌های خود را بازسازی و یا مجددا بسازند، به دنبال آن هستند تا در متراژهای بسیار بالا این کار را انجام دهند اما این مساله نیازمند هزینه بسیار بیشتر و زمان بیشتری است. این مساله بر روی سرعت کار بازسازی مناطق سیل‌زده بسیار اثرگذار است و از این رو انتظار داریم تا روستاییان خانه‌های خود را در قالب ۸۰ تا ۱۰۰ متر بسازند و به سرعت خانه‌های خود را تکمیل کنند.

۵ ستاد معین در سراسر استان مشغول به کار هستند

انصاریان عنوان کرد: ۵ ستاد معین در سراسر استان مشغول به کار هستند و روند بازسازی در مناطق سیل‌زده در حال انجام است. ستاد معین استان فارس در بخش شعیبیه شوشتر، ستاد معین استان البرز در شهرستان باوی، ستاد معین استان هرمزگان در شهرستان‌های کارون و شادگان، ستاد معین استان کرمان در شهرستان حمیدیه و ستاد معین استان تهران در شهرستان‌های دشت آزادگان و سوسنگرد مستقر هستند. همچنین بنیاد مسکن استان خوزستان نیز در شهرستان اهواز، شوش و دزفول مشغول به انجام کار بازسازی است.

وی افزود: علاوه بر کار بازسازی واحدهای مسکونی دو کار دیگر نیز توسط بنیاد مسکن خوزستان در مناطق آسیب دیده از سیلاب در حال انجام است. مساله بهسازی معابر روستایی یکی از این اقدامات است که در مرحله اول کار در حدود ۱۷ روستا آغاز شده است و به زودی کار را در ۷۰ روستای دیگر نیز آغاز می‌کنیم. این کار در روستاهایی که در حوزه ستادهای معین هستند توسط آن ستادها انجام می‌شود و در دیگر روستاها بنیاد مسکن خوزستان مشغول به اجرای پروژه‌های بهسازی معابر است.

در برخی از روستاها منازل در ارتفاع بالاتری ساخته می‌شوند



مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان ادامه داد: همچنین دیگر اقدام نیز بحث دایک‌های حفاظتی دور روستاها برای جلوگیری و پیشگیری از ورود آب به درون روستاها است. بر اساس مطالعات مشاور دانشگاه شهید چمران اهواز تعدادی از روستاهای استان در وضعیت بحرانی هستند و در صورت بالا آمدن آب، آب آن‌ها را فرا می‌گیرد و از این رو تصمیم گرفته شده تا دایک‌های حفاظتی در اطراف این روستاها احداث شود. این کار در مرحله اول برای ۳۰ روستا انجام خواهد شد و اعتبارات اجرای این دایک‌های حفاظتی نیز تامین شده است. این دایک‌ها باید به سرعت احداث شوند تا در صورت بالا آمدن آب، این روستاها دچار مشکل نشوند.

بیش از ۹۵ درصد از کار واحدهای تعمیری در استان به اتمام رسیده است

انصاریان با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد از کار واحدهای تعمیری در استان به اتمام رسیده است و کار باقی مانده واحدها نیز به سرعت در حال انجام است، گفت: برای واحدهای احداثی نیز کار در حال انجام است و امیدواریم تا پایان سال روند ساخت واحدهای احداثی در مناطق سیل زده خوزستان به اتمام برسد. اینکه روند اندکی به طول انجامیده به دلیل آن است که بیشتر روستاییان در تابستان مشغول کشت و زرع خود بودند و مسکن در اولیت آن‌ها قرار نداشت زیرا این کشاورزان دو فصل کشت را از دست داده بودند و از این رو کشت در اولویت اول آن‌ها قرار داشت.

وی ادامه داد: در ستادهای معین ناظرانی را به کار گرفته‌ایم تا بر روند ساخت‌وساز منازل در روستاها نظارت کنند. این ستادها با توجه به اینکه وضعیت یک وضعیت بحرانی است به صورت ۲۴ ساعته در حال کار هستند و ناظران نیز بر روند کار این ستادها نظارت می‌کنند تا شاهد اتمام ساخت‌وساز در مناطق سیل زده استان باشیم.

آخرین وضعیت بازسازی مسجدسلیمان پس از زلزله

مدیرکل بنیاد مسکن  انقلاب اسلامی خوزستان در خصوص آخرین وضعیت بازسازی و اقدامات انجام‌شده در بحث زلزله مسجدسلیمان اظهار کرد: پس از زلزله مسجدسلیمان برای حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ واحد تقاضای ارزیابی وجود داشت اما در این زمینه تاکنون ۱۰ هزار و ۸۴۵ واحد ارزیابی شده و این تعداد در سامانه پایش بنیاد مسکن نیز به ثبت رسیده است. از این تعداد یک هزار و ۲۷۳ واحد احداثی و ۸ هزار و ۳۸۹ واحد تعمیری هستند. ارزیابی همچنان ادامه دارد و ممکن است به این تعداد افزوده شود.

انصاریان ادامه داد: تاکنون از پرونده‌های خسارت زلزله ۳ هزار و ۴۷ پرونده به بانک‌ها معرفی شده است و تنها ۱۹۶ فقره منجر به عقد قرارداد با بانک‌ها شده‌اند زیرا از ۵ بانک عامل معرفی‌شده در منطقه، فقط ۲ بانک عامل اقدام به کار و عقد قرارداد کرده‌اند و سایر بانک‌ها هنوز هیچ اقدامی جهت ارائه تسهیلات به پرونده‌های معرفی‌شده نکرده‌اند.

تعمیر ۱۸۱ واحد مسکونی آسیب‌دیده در زلزله مسجدسلیمان تا کنون

وی افزود: تا کنون تعمیرات ۲ هزار و ۶۷ واحد در سطح شهر و روستا آغاز شده و از این تعداد تعمیر ۱۸۱ واحد به اتمام رسیده است و روند تعمیرات نیز در دیگر واحدهای مسکونی ادامه دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن  انقلاب اسلامی خوزستان با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مسجدسلیمان بافت فرسوده است، تصریح کرد: این بافت فرسوده در سال‌های گذشته شاهد نشت نفت و گاز بوده است و از این رو باید نسبت به جابه‌جایی ساکنان آن مناطق اقدام می‌شد. با توجه به اینکه زلزله نیز در این منطقه رخ داد و بیشترین خسارت را در این محدوده وارد کرد باید نسبت به ساخت‌وساز مجدد این بافت فرسوده و آسیب‌دیده از زلزله در مسجدسلیمان اقدام شود.

انصاریان گفت: زمانی که می‌خواهیم واحدی را در شهر احداث کنیم، واحدها را به شهرداری معرفی می‌کنیم و در این زمینه تاکنون بیش از ۲۰۰ واحد از واحدهای احداثی را در مسجدسلیمان به شهرداری معرفی کرده‌ایم تا پروانه ساخت برای آن‌ها ساخته شود اما متاسفانه تاکنون پروانه ساخت برای هیچکدام از این واحدها صادر نشده است. در این زمینه شهرداری مسجدسلیمان با توجه به اینکه توان و هزینه نقشه‌برداری را نداشت، بنیاد مسکن خوزستان با هزینه خود نسبت به این کار در مناطق شهری مسجدسلیمان اقدام کرده است.

مسجدسلیمان طرح بازآفرینی بافت فرسوده ندارد

وی عنوان کرد: برای ساخت خانه در شهر مسجدسلیمان، شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی باید به بنیاد مسکن اطلاع دهند که واحدی که قرار است در این شهر ساخته شود امکان درجا سازی آن وجود دارد یا باید آن واحد جابه‌جا و در نقطه‌ای دیگر ساخته شود. عموما در نقاطی که بافت فرسوده دارد باید طرح بازآفرینی بافت‌های فرسوده در آن نقاط اجرا شود اما متاسفانه طرحی در این زمینه برای مسجدسلیمان تهیه نشده است.عموما در نقاطی که بافت فرسوده دارد باید طرح بازآفرینی بافت‌های فرسوده در آن نقاط اجرا شود اما متاسفانه طرحی در این زمینه برای مسجدسلیمان تهیه نشده است.

مدیرکل بنیاد مسکن  انقلاب اسلامی خوزستان با بیان اینکه ساخت‌وساز غیرمجاز در مسجدسلیمان بسیار زیاد است، تصریح کرد: یکی از مسایل و مشکلات مسجدسلیمان بحث ساخت‌وسازهای غیرمجاز در این شهرستان است و واحدهای مسکونی عمدتا از نظر کیفیت ساخت‌وساز و بنا مطلوبیت چندانی ندارند و مطمئن ساخته نشده‌اند. در این زمینه نیاز است تا واحدهایی که در مسجدسلیمان ساخته می‌شود مقاوم با زلزله احداث شوند. همچنین برخی از واحدها به شکلی احداث شده‌اند که حتی امکان دسترسی به آن‌ها وجود ندارد و کار بازسازی آن‌ها بسیار دشوار است.

انصاریان ادامه داد: شهر مسجدسلیمان فاقد زیرساخت‌های مناسب و همچنین شبکه فاضلاب است و همچنین در برخی از مناطق شبکه معابر دچار ایراداتی است و یا اصلا وجود ندارد. همچنین در مسجدسلیمان آبرسانی در برخی از نقاط دچار مشکل است و از این رو باید نسبت به حل این مشکلات اقدام شود تا بتوانیم روند بازسازی این شهرستان را به خوبی پیش ببریم.

وی با اشاره به بازدید رییس سازمان برنامه و بودجه کشور از این شهرستان، خاطرنشان کرد: در بازدید آقای نوبخت تاکید شده تا در طول ۳ سال باید حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی در این شهرستان نوسازی و بازآفرینی شوند و این مساله اکنون یک فرصت برای مسجدسلیمان است تا از شرایط پیش‌آمده نهایت استفاده را کرده و با توجه اعتبارات در نظر گرفته شده برای این شهرستان نسبت به ساخت و ساز و بازآفرینی واحدهای فرسوده این شهرستان اقدام شود.

مردم نقش اصلی را در بازسازی بر عهده دارند


مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان
مدیرکل بنیاد مسکن  انقلاب اسلامی خوزستان با بیان اینهمه مردم نقش اصلی را در بازسازی بر عهده دارند، گفت: ما تسهیل کننده و کار پشتیبانی بازسازی را به عهده داریم و این مردم هستند که خودشان کار بازسازی را انجام می‌دهند. این شرایط به وجودآمده فرصت بسیار خوبی برای ساخت مسجدسلیمان جدید است و مردم و مسولان باید از این فرصت برای آبادانی این منطقه نهایت استفاده را ببرند.

وی در خصوص بحث جابه‌جایی بافت فرسوده در مسجدسلیمان اظهار کرد: در این زمینه دو قطعه زمین در نظر گرفته شده و یک قطعه از سوی اداره کل راه و شهرسازی به بنیاد مسکن تحویل داده شده است و ما نیز مطالعات ژئوتکنیک را بر روی آن زمین انجام داده‌ایم. قطعه دوم هنوز به بنیاد مسکن تحویل داده نشده و احتمالا در طول یک هفته آینده به بنیاد مسکن تحویل داده خواهد شد.

جابه‌جایی مناطق آلوده مسجدسلیمان به کجا رسید؟

انصاریان خاطرنشان کرد: در بحث واحدهای مستقر در مناطق آلوده به نفت و گاز و برای جابه‌جایی آن‌ها بنیاد مسکن ۵۰۵ واحد را آماده‌سازی و به مردم تحویل داد و مردم در این واحدها مستقر شده‌اند. براساس مصوبه اخیر دولت قرار است تا شرکت نفت مبلغ ۵۲ میلیارد تومان را برای ساخت واحدهای باقی مانده پرداخت کند اما تاکنون اعتباری ابلاغ و تخصیص داده نشده است.براساس مصوبه اخیر دولت قرار است شرکت نفت ۵۲ میلیارد تومان را جهت ساخت واحدهای باقی مانده برای مناطق آلوده پرداخت کند اما تاکنون اعتباری تخصیص داده نشده است.

وی ادامه داد: در این زمینه ۳۰۳ واحد دیگر نیز دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد هستند و پس از ابلاغ اعتبار از سوی وزارت نفت می‌توانیم این واحدها را در کمتر ۳ماه تکمیل و به مردم واگذار کنیم. پروژه جابه‌جایی واحدهای مستقر در مناطق آلوده به نفت و گاز، پروژه بسیار خوبی است اما نیاز به تزریق مالی دارد و در این زمینه وزارت نفت قرار است تا اعتبارات مورد نیاز را تامین کند. به محض ابلاغ اعتبارات کار تکمیل و ساخت این واحدها را آغاز خواهیم کرد.
منبع: ایسنا