کد خبر: ۴۹۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۲ - ۱۴ آبان ۱۳۹۸ 05 November 2019

خطر آلودگی سربی در آبِ شهرهای کانادا

نتایج یک مطالعه بزرگ نشان می‌دهد که میزان سرب موجود در آب لوله کشی صدها هزار خانه در شهرهای بزرگ کانادا از حد ایمن فراتر رفته است.
به گزارش سازه نیوز،‌ از 12 هزار نمونه جمع آوری شده از سال‌های 2014 تا 2018، یک سوم آنها از میزان توصیه شده براساس راهنمای ملی یعنی پنج ذره در میلیارد (پی پی بی) فراتر می رود.

کانادا از نظر سرانه ملی صاحب سومین ذخایر بزرگ آب شیرین جهان است.

آلودگی به سرب به افت بهره هوشی (IQ) در کودکان، فشار خون بالا و بیماری قلبی ارتباط داده شده است.

محققان در این بررسی‌ها نتایج 12 هزار تست بین سال های 2014 تا 2018 را جمع آوری و تحلیل کردند.

درحالی که سرب موجود در یک سوم نمونه ها از پنج ذره در میلیارد فراتر می رود، در 18 درصد نمونه ها، این میزان بالاتر از 15 ذره در میلیارد بود که میزان مجاز در آب لوله کشی آمریکاست.

مونترآل، دومین شهر بزرگ کانادا با یک میلیون و 750 هزار نفر جمعیت و اوک‌ویل از بخش های ثروتمندتر کلان شهر تورنتو، جزو نواحی نمونه برداری شده بودند. رجینا، مرکز استان ساسکاچوان و پرینس پورت در بریتیش کلمبیا از دیگر شهرهای مورد آزمایش بودند.

گزارشگران همچنین آب آشامیدنی در خانه های قدیمی‌تر 32 شهر در کانادا را آزمایش کردند. از 260 خانه نمونه‌برداری شده حدود 39 درصد از میزان توصیه شده فدرال فراتر می رفت.

بنابر گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، بزرگترین منبع سرب در شبکه آب آشامیدنی کانادا، لوله های کهنه در داخل خانه ها و لوله های شرکت آب است که خانه ها را به منابع اصلی آب وصل می کند. دولت کانادا در سال 2017 در گزارشی تخمین زد که حدود 500 هزار خانه در این کشور دستخوش مشکل انتشار سرب در لوله های کهنه هستند.

تحقیقات تازه نشان داد که اندازه گیری میزان سرب در آب در بخش های مختلف کشور به شیوه های مختلفی صورت می‌گیرد و گاه اصلا اندازه گیری نمی شود.

مسئولان استان کبک و شهر مونترآل قول داده اند برای مقابله با این مشکل اقدام کنند. مسئولان دولتی کبک قول دادند روش اندازه گیری سرب در آب آشامیدنی این استان را تغییر داده و دستورالعمل های وزارت بهداشت کانادا در زمینه میزان قابل قبول را دنبال کند. حد مجاز این استان هم اکنون 10 پی پی بی و دو برابر توصیه سازمان های فدرال است.


منبع: ایسنا
برچسب ها: آب،سرب،کانادا