کد خبر: ۴۹۰۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۲ - ۱۴ آبان ۱۳۹۸ 05 November 2019

افزایش آگاهی از خطر، راهکار مقابله با سونامی

در ۱۰۰ سال گذشته وقوع ۵۸ مورد سونامی به کشته شدن بیش از ۲۶۰ هزار نفر منجر شده و آمار آن از دیگر بلایای طبیعی پیشی گرفته‌ است.
به گزارش سازه نیوز، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای به مناسبت "روز جهانی آگاهی بخشی سونامی" یادآور شد: به منظور تحقق اهداف توسعه پایدار، کاهش خطر از اقدامات ضروری به حساب می‌آید.

وی افزود: در "روز جهانی آگاهی بخشی سونامی" دولت‌ها، مقامات محلی و صنایع ساختمانی را ترغیب می‌کنم تا افزایش "آگاهی از خطر" را دنبال و در بخش تاب‌آوری، سرمایه‌گذاری کنند.

سونامی از جمله حوادث نادر است اما می‌تواند به شدت مرگبار باشد. طی 100 سال اخیر بیشترین آمار تلفاتِ ناشی از وقوع سونامی مربوط به سونامی سال 2004 در اقیانوس هند بوده‌ است. در این حادثه 227 هزار نفر در 14 کشور جان خود را از دست دادند که کشورهای اندونزی، سریلانکا، هند و تایلند بیشترین خسارت را دیدند.

توسعه شهرنشینی و رشد گردشگری در مناطق مستعدِ وقوع سونامی، افراد را با خطرات بیشتری از جانب این پدیده طبیعی مواجه کرده‌ است. در این شرایط و به منظور تحقق کاهش تلفات ناشی از بلایا، کاهش خطرات فاکتوری کلیدی به حساب می‌آید.

در دسامبر سال 2015 مجمع عمومی سازمان ملل پنجم نوامبر را روز جهانی آگاهی بخشی سونامی اعلام کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل از تمامی کشورها، نهادهای بین‌المللی و جوامع مدنی درخواست کرده تا این روز را گرامی داشته، در جهت آگاهی بخشی در مورد سونامی فعالیت کنند و راهکارهای مطلوب در کاهش وقوع این خطر را به اشتراک بگذارند.

به گزارش سایت اطلاع‌رسانی سازمان ملل، تا سال 2030 حدود 50 درصد از جمعیت جهان در مناطق ساحلی سکونت خواهند داشت که آنان را در معرض سیل، طوفان و سونامی قرار می‌دهد. سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌های مقاوم، سیستم‌های هشدار و آموزش برای حفظ جان و دارایی‌های افراد حیاتی است.


منبع: ایسنا