کد خبر: ۴۹۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۲ - ۱۹ آبان ۱۳۹۸ 10 November 2019

فصل سوم مرمت آرامگاه یعقوب لیث صفاری به پایان رسید

مدیر پایگاه میراث فرهنگی گندی‎شاپور و ایوان کرخه با تشریح عملیات مرمت فصل سوم آرامگاه یعقوب لیث صفاری از پایان مرمت این فصل از مرمت آرامگاه خبر داد.
به گزارش سازه نیوز، یعقوب زلقی در این‎باره اظهار کرد: در مرمت انجام‎شده، پس از حایل‎بندی نقاط باربر حمال، طاق‎ستون‎های ابتدا و انتهای نما که نقش تکیه‎گاه برای فشارهای طاق از طرفین را داشتند با استفاده از آجرهای تهیه‎شده مشابه با ملات باتارد کار شدند.

وی ادامه داد: در مراحل بعد ستون‎ها و پایه طاق‎ها به صورت هشت‎گیر کردن با دیوار قبلی، به صورت تخصصی تقویت و استحکام‎بخشی شدند که این تقویت موجب مهار کمانش و فشار ناشی از رطوبت و سنگینی طاق شد.

به گزارش ایسنا، مدیر پایگاه میراث فرهنگی گندی‎شاپور و ایوان کرخه با بیان این‎که در بدنه‎های نما همین رویه به صورت تخصصی اجرا شد، افزود: پشت‎بندها، پالونه‎ها و طاق‎ها نیز به صورت کامل ساخته و احیا شدند؛ ضمن این‎که قبل از اجرای مرحله سقف، به دلیل تقسیم بار و کنترل فشار ناگهانی و یکباره پشت‎بام، حایل‎های حمال خارج و سپس پر سقف با پوکه معدنی پُر شد و بارها مرحله به مرحله به طاق و ستون اضافه شدند.

وی تصریح کرد: همچنین ناودان‎های آب با جنس‎های فلزی و سنتی به بیرون از ستون هدایت و اجرا شدند و امکان نفوذ رطوبت به ستون و طاق کنترل شد.

زلقی عنوان کرد: در بام، آجرها با ملات گل آهک با شیب‎بندی و ترمیم بندهای بین آن صورت گرفت که به این وسیله امکان نفوذ رطوبت از سقف کنترل و رویه نهایی آن به صورت سنتی با آجرهای ۲۰ در ۲۰ اجرا شد.

وی با اشاره به ساماندهی ظاهر بنا نیز گفت: در این خصوص، بندهای باقیمانده قدیمی در دیوار و طاق‎ها خارج و به منظور یکپارچه شدن شکل نما و ساختار، قفل و بست آجرها با مصالح درونی بندکشی شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از اداره‌کل میراث فرهنگی خوزستان، مدیر پایگاه میراث فرهنگی گندی‎شاپور و ایوان کرخه خاطرنشان‌کرد: به دلیل این‎که در سراسر بنا، نفوذ رطوبت از سقف و باز شدن برخی از بندهای بین آجر‎ها را شاهد بودیم، برخی نقاط در قسمت سقف پشت‎بام ترمیم و یک لایه محافظ کاه‎گل نیز روی آن کار شد تا با نفوذ کاهگل در بطن و خلل و فرج‎های آجرها و بندها، از نفوذ رطوبت به سقف جلوگیری شود.

وی یادآور شد: این عملیات با اختصاص ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات ملی انجام شد.

آرامگاه یعقوب لیث صفاری در روستای شاه‌آباد در ۱۰ کیلومتری دزفول به شوشتر قرار دارد. در کنار این آرامگاه بازمانده‌های شهر باستانی گندی‎شاپور دیده می‌شوند و در اطراف بقعه قبرستان وسیعی نیز وجود دارد. این آرامگاه اثری برجامانده از دوره تیموریان است که در هشتم دی ‎ماه ۱۳۷۸ با شماره ۲۵۵۰ در ردیف آثار ملی ثبت شد.


منبع: ایسنا