کد خبر: ۴۹۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۱۹ آبان ۱۳۹۸ 10 November 2019

تحریم،کیفیت تجهیزات ساخت داخل را افزایش داد

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی از ارتقای کیفیت محصولات و تجهیزات فرودگاهی ساخت داخل در دوران تحریم خبر داد و گفت: تحریم و محدودکردن فعالیت های این شرکت، خلاف قوانین بین المللی است.
به گزارش سازه نیوز، سیاوش امیرمکری با بیان اینکه در بخش زیرساخت های فرودگاهی توانسته ایم با استفاده از توان داخلی با بخش زیادی از مشکلات ناشی از تحریم مقابله کنیم، اظهار داشت: خوشبختانه مشاوران و پیمانکاران توانسته اند بخش زیادی از نیازهای ما را در حوزه های مختلف از جمله ساختمان ها، سطوح پروازی و تجهیزات فرودگاهی مورد نیاز اعزام و پذیرش مسافر (تجهیزات ترمینالی، تسمه نقاله ها، آسانسور، ایربریج، دستگاه توزین بار و ...) و تأسیسات مورد نیاز و سیستم روشنایی تامین کنند.

وی افزود: تحریم ها، سرعت تامین تجهیزات فرودگاهی از محل تولیدات داخل و کیفیت محصولات شرکت های تولیدی ایرانی را با ایجاد رقابت، افزایش داده است.

تولید تجهیزات ناوبری هوایی در داخل

امیرمکری با تاکید بر استفاده از ظرفیت های داخلی برای تامین تجهیزات هوانوردی مورد نیاز فرودگاه ها، توضیح داد: در سال های گذشته با استفاده از ظرفیت پسابرجام توانستیم تجهیزات هوانوردی را در بخش های سیستم های ارتباطی، کمک ناوبری، نظارتی (رادار) و امنیتی از کشورهای دیگر خریداری کنیم. پس از تحریم نیز با استفاده از ظرفیت داخلی و مشورت با دانشگاه های صنعتی و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توانستیم گام های بلندی را در جایگزینی خرید تجهیزات هوانوردی از منابع داخلی برداریم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران افزود: بخش زیادی از تجهیزات هوانوردی مورد نیاز کشور با استفاده از توان شرکت های دانش بنیان داخلی در حال طراحی و ساخت است که از جمله آنها می توان به سیستم های رادار مد S، تجهیزات کمک ناوبری از جمله DME، سیستم های روشنایی باند، سیستم های امنیتی و بازرسی و سیستم های برج موبایل اشاره کرد.

امیرمکری با تاکید بر اینکه باید در تامین تجهیزات هوانوردی توسط شرکت های داخلی، استانداردهای بین المللی رعایت شود، گفت: متخصصان شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و بخش های ذی ربط با مد نظر قرار دادن استانداردهای بین المللی توانسته اند با اعتماد به توان داخلی قراردادهای متعددی را با شرکت های دانش بنیان منعقد کنند که در بازه زمانی ۶ ماه تا دو سال آینده بخش عمده تجهیزات این حوزه نصب و راه اندازی خواهد شد.

انجام خریدهای خارجی علی‌رغم تحریم‌های آمریکا

وی با اشاره به اینکه شرکت فرودگاه ها در سال های گذشته بارها با تحریم مواجه شده است، ادامه داد: شرکت توانسته در سال های گذشته در مقاطع مختلف عمده تجهیزات و نیازهای تجهیزاتی مورد نیاز را از منابع مختلف خارج کشور یعنی کشورهای اروپایی، کانادا و شرق آسیا تامین کند.

امیرمکری افزود: در دوران برجام فضایی ایجاد شد که کشورهای منعقدکننده قرارداد با ما به تعهد خود عمل کردند و بخشی از نیازهای تجهیزاتی خود را تأمین کردیم؛ ولی در دوره جدید تحریم ها کشورها در بخشی از مذاکره ها که اغلب مربوط به جذب سرمایه گذار در پروژه های توسعه ای فرودگاه های اصلی کشور بود به تعهد خود عمل نکردند. در عین حال اکنون که با مشکل عمده تحریم و عدم ارائه خدمات از سوی کشورهای اروپایی و هم‌پیمانان آمریکا مواجه هستیم، توانسته ایم از توان داخلی به خوبی به عنوان یکی از مسیرهای اصلی تامین نیازهای خود استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران ارائه خدمات به مسافران و شرکت های هواپیمایی غیر نظامی است، عنوان کرد: تحریم و محدود کردن فعالیت های این شرکت، خلاف قوانین بین المللی است. بر اساس مصوبات ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی)، ارائه تجهیزات و قطعات هوانوردی اگر کاربرد دوگانه نداشته باشد نباید محدود شود.

امیرمکری افزود: آمریکا به طور مستقیم نمی تواند مانع تأمین تجهیزات فرودگاهی و هوانوردی ایران شود ولی با تحت فشار قراردادن کشورهای اروپایی و محروم کردن آنها از معامله با کشورش مانع انجام معامله با ایران شده که مبنای قانونی ندارد. اکنون ایران در مقایسه با کشورهای همسایه دارای تجهیزات مناسب و سطح مطلوب در کیفیت خدمات هوانوردی است و به نفع شرکت های هواپیمایی خارجی است که از آسمان ایران استفاده کنند.

انجام بیش از ۸۵ درصد نشست و برخاست هواپیماها تنها در ۸ فرودگاه کشور

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران همچنین گفت: حدود ۸۰ فرودگاه در کشور داریم که ۵۳ فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاه هاست؛ همچنین فرودگاه های امام خمینی (ره)، شرکت نفت، مناطق آزاد، وزارت ارتباطات و وزارت جهاد کشاورزی نیز تحت مالکیت نهادهای دیگر فعالیت دارند و در مجموع ۵۵ فرودگاه کشور عملیاتی است. ناوبری هوایی این فرودگاه های غیر مالکیتی نیز بر عهده شرکت فرودگاه هاست.

امیرمکری با تاکید بر اینکه عملیات فرودگاه ها وابسته به تقاضای پرواز و وجود ناوگان هواپیمایی است، افزود: اکنون به دلیل کمبود ناوگان و یا عدم تناسب ناوگان موجود با نیازهای مناطق مختلف با موانعی در مسیر بهره برداری از فرودگاه ها مواجه هستیم. ضمن اینکه می توان به موانع دیگری از جمله مسائل فنی و عملیاتی اشاره کرد که با تأمین تجهیزات کامل تر می توان اشکال های موجود را برطرف کرد.

وی همچنین با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد نشست و برخاست هواپیماها و ۸۸ درصد جابه جایی مسافر از هشت فرودگاه انجام می شود، عنوان کرد: در صورت تأمین ناوگان متناسب با مناطق مختلف می توان میزان استفاده از فرودگاه ها را بهبود داد. اکنون از ۶۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت فرودگاهی کشور استفاده می شود که با تامین ناوگان متناسب و ایجاد شبکه پروازی میان مرکز استان ها و پیرامون می توان استفاده از ظرفیت فرودگاه را افزایش داد.

تردد روزانه ۸۰۰ پرواز عبوری از آسمان ایران

امیرمکری با بیان اینکه روزانه حدود ۸۰۰ پرواز عبوری از آسمان ایران انجام می شود، گفت: ایران دارای جایگاه ژئوپلیتیک است و مسیر خوب و کوتاهی برای پروازهای عبوری محسوب می شود. در عین حال به دلیل اینکه تنها کوتاهی مسیر تعیین کننده پروازهای عبوری نیست، شرکت های هواپیمایی صرفه اقتصادی و هزینه مسیرهای عبوری را نیز در نظر می گیرند. کشور ما به دلیل ارایه خدمات ایمن و امن و مسیر مناسب دارای جاذبه های زیادی برای پروازهای عبوری است ولی در شرایط عادی بخشی از پروازها به دلیل هزینه های مترتب، مسیرهای عبوری جنوب ایران را ترجیح می دهند. برای برطرف شدن این مسأله در حال اصلاح نظام تعرفه ای برای جذب پروازهای عبوری بیشتر هستیم.

وی افزود: در سال های اخیر در مقاطعی که فضای کشورهای همسایه ناامن شد شرکت های هواپیمایی از مسیر کشور ما استفاده کردند که گاه منجر به افزایش ۱۰۰ درصدی پروازهای عبوری ایران شد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران همچنین گفت: تمام کشورها از جمله ایران در چارچوب تعهدهای بین المللی که سازمان جهانی هوانوردی تعیین کرده ملزم و آماده خدمت رسانی به هواپیماهای عبوری هستند که به دلیل نقص فنی یا بروز مشکل برای مسافران، فرود اضطراری دارند و ما هیچ مشکلی در پذیرش پروازهای غیرنظامی عبوری در شرایط اضطراری در فرودگاه های بین المللی کشور  نداریم.


منبع: مهر