کد خبر: ۴۹۱۲۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۲۰ آبان ۱۳۹۸ 11 November 2019

ساماندهی نمای ساختمان ها

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران گفت: از ابتدای ساخت و ساز در کشور تا سال ۹۲ نسبت به نمای ساختمان‌ها بی‌توجه بوده و آن را رها کردیم.
 به گزارش سازه نیوز، مهدی صالحی مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه بحث ساماندهی نمای ساختمان‌ها بارها در صحن شورای شهر و شهرداری مطرح شده اما در نهایت به نتیجه مطلوبی منتج نشده است به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: پیش از مصوبه بهمن‌ماه 97 شورای شهر تهران، رسیدگی به این موضوع به صورت بخشنامه داخلی معاونت شهرسازی و معماری بود اما از سال 98 به استناد مصوبه 97 اجرا شده است.

او با بیان اینکه قطعا این مصوبه بر اصلاح نماهای ساختمانی تاثیرگذار خواهد بود، گفت: ما نما را رها کرده بودیم و هر کس هر نمایی که می خواست اجرا می‌کرد. این رها شدگی صفر تا صد بود. از اول دوره‌ای که ساخت و ساز در کشور داشتیم تا سال 1392 این موضوع رها شده بود.

صالحی اضافه کرد: اگر کسی می‌خواست هر نمایی با هر شکل و شمایلی بسازد می‌توانست کار کند و می‌گفت خانه خودم است و هر جور بخواهم آن را می‌سازم. امروز می‌گوییم نمای تو مال خودت نیست و متعلق به شهر است.

مدیرکل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه نمی‌توانیم توجه به نمای ساختمان‌ها را رها کنیم، اظهار کرد: باید برای از این به بعد ساختمان‌ها تصمیم بگیریم و طی یک فرایند، گذشته را اصلاح کنیم. فعلا ساختمان‌هایی که در حال ساخت هستند را کنترل می‌کنیم و پس از آن به سراغ ساختمان‌های ساخته شده می‌رویم.

وی ادامه داد: ساختمان‌های قدیمی مجبور به اصلاح هستند زیرا هیچ ساختمانی نمای سی سال پیش خود را حفظ نکرده و همه به مرور زمان نیاز به بازسازی دارند. اگر بازسازی‌ها را در چارچوب اصلاح نما ببریم به مرور نمای همه ساختمان‌ها اصلاح می‌شود. 

صالحی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا تهران بر خلاف برخی شهرهای بزرگ دنیا معماری ویژه خود که باعث جذب گردشگر می‌شود را ندارد، گفت: باید پیوست طرح تفصیلی و جامع ما یکی از اسناد موضعی و موضوعی سطح سوم طرح های شهری به عنوان طراحی شهری معابر خاص باشد.

او اضافه کرد: برای معابر ویژه‌امان مثل خیابان ولیعصر، شریعتی، انقلاب، کارگر و دیگر خیابان‌هایی که معروف و شناخته شده هستند، باید سند تهیه کنیم، ذیل کمیته نما قرار دهیم و این کمیته با توجه به آنها نما و ساخت و ساز را مدیریت کند. این خیابان‌ها باید یک سند هدایت توسعه داشته باشند.

صالحی با بیان اینکه تاکنون چنین سندی نداشتیم اما تهیه آن را در دستور کار قرار دادیم، گفت: باید این اسناد ظرف دو یا سه سال تهیه شده و در دستور کار برای کنترل قرار گیرد. نکته این است که معابر خاص ما چون اسناد هدایت توسعه ندارند بعضا دچار اعمال سلیقه می‌شوند؛ مثلا عضو کمیته را عوض می‌کنیم ممکن است ماهیت کمیته تغییراتی کند. این نشان می دهد که در کمیته علی الرغم این که از اساتید دانشگاه استفاده می‌کنیم، هفت نفر عضو دارد و سعی کردیم با این تعداد اعمال سلیقه را کاهش دهیم، ولی باز هم به طور کامل جواب نمی‌دهد./اقتصادآنلاین