کد خبر: ۴۹۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸ 13 November 2019

بهترین فصل برای جابه‌جایی خانه

نتیجه چک و چانه صاحبخانه‌ها با مستاجران در تابستان امسال افزایش ۲۷ درصدی مبلغ اجاره بوده است.
 به گزارش سازه نیوز، صاحبخانه‌های سراسر کشور در تابستان امسال اجاره‌بها را به‌طور متوسط 27 درصد بالا برده‌اند. به شکل کاملا طبیعی بعضی مستاجرها به این افزایش اجاره تن نداده‌اند و با تخلیه خانه، سراغ چهار دیواری جدیدی رفته‌اند. فکر می‌کنید نتیجه این اقدام چه بوده است؟

بله! آمارهای رسمی نشان می‌دهند، قراردادهای جدید با افزایش مبلغ 23 درصدی روبه‌رو بوده‌اند. قضیه برایتان جذاب شد؟ پس اجازه بدهید بگویم در این نوشته، وضعیت اجاره‌بها را در استان‌های مختلف کشور بررسی کرده‌ایم. گزارش عبرت‌آموز مرکز آمارها نشان می‌دهد، استان آذربایجان غربی بهترین صاحبخانه‌ها را نسبت به دیگر استان‌ها در خود جای داده.

چرا که آنها اجاره‌بها را نسبت به پارسال تنها 11 درصد افزایش داده‌اند. در طرف مقابل وضعیت اجاره در استان لرستان بدتر از بقیه استان‌هاست. چرا که اجاره در این استان نسبت به دیگر نقاط کشور افزایش چشمگیری داشته و صاحبخانه‌ها 37٫2 درصد روی رقم اجاره‌های جدید کشیده‌اند. بررسی اطلاعات منتشر شده توسط مرکز آمار، فصل زمستان را برخلاف تصور ما به عنوان بهترین فصل برای اجاره کردن خانه معرفی می‌کند، چون صاحبخانه‌ها در این فصل معمولا سطح انتظارات و توقعات خومد را از مستاجرانشان پایین می‌آورند. تنها مشکل اینجاست که در فصل زمستان گزینه‌های زیادی برای اجاره کردن پیدا نمی‌شود.

افزایش 27 درصدی مبلغ اجاره برای قراردادهای تمدیدشده

نتیجه چک و چانه صاحبخانه‌ها با مستاجران در تابستان امسال افزایش 27 درصدی مبلغ اجاره بوده است. آخرین گزارش مرکز آمار از وضعیت اجاره در کل کشور نشان می‌دهد، تفاهم بین صاحبخانه‌ها و مستاجرها برای تمدید قرارداد اجاره، زیاد به نفع مستاجرها نبوده. چرا که نرخ رشد اجاره در قراردادهای تمدیدشده، خیلی بالاتر از تورم اجاره در تابستان 98 است. این مورد محدود به سال 98 نیست و پارسال هم مبلغ اجاره در قراردادهای تمدیدشده، خیلی بالاتر از تورم اجاره‌بها در قراردادهای جدید بوده است.

گزارش مرکز آمار نشان می‎دهد، تابستان پارسال قراردادهای اجاره با افزایش مبلغ 26٫3 درصدی تمدید شده‌اند، درحالی که نرخ تورم اجاره در تابستان 97 تنها 17 درصد بوده است. این نخستین بار است که مرکز آمار از وضعیت اجاره‌بها و میزان رشد آن گزارش داده و این گزارش نتایج جالبی با خود دارد. افزایش بیشتر مبلغ اجاره در قراردادهای تمدیدشده، نسبت به قراردادهای جدید می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

برای مثال ممکن است خیلی از مستاجرها با افزایش هزینه‌های اجاره‌خانه، سراغ خانه‌های کوچک‌تر یا خانه‌هایی در مناطق ارزان‌تر رفته باشند و کمتر کسی به نقاط گران نرخ نقل مکان کرده. این مورد می‌تواند یکی از دلایلی باشد که باعث شده قراردادهای جدید، افزایش نرخ کمتری نسبت به قراردادهای تمدیدشده داشته باشند. دلیل دیگری که می‎توان برای این اختلاف متصور بود، این است که صاحبخانه از ترس خالی ماندن واحدش برای جذب مستاجر جدید راحت‌تر کوتاه می‌آید.

زمستان؛ بهترین فصل برای تمدید قرارداد اجاره

فصل تابستان به خاطر تعطیلی مدارس، به فصل جابه‌جایی معروف شده. خیلی‎ها در این فصل سراغ اجاره کردن خانه می‌روند و طبیعتا موعد پایان قراردادها هم مربوط به فصل تابستان است. به همین خاطر خانه‎ها در تابستان تخلیه و صاحبان جدیدشان را پیدا می‌کنند. اجاره‌نشین‌ها هم در این فصل تصمیم می‌گیرند سر افزایش مبلغ اجاره با صاحبخانه کنار بیایند، یا محل زندگی‌شان را تغییر دهند. این در حالی است که گزارش مرکز آمار نشان می‎دهد، فصل زمستان بهترین زمان برای اجاره کردن خانه است. چراکه میزان افزایش مبلغ اجاره در این فصل خیلی پایین‎تر از فصل‌های بهار و تابستان است.

گزارش مرکز آمار از تغییرات مبلغ اجاره در قراردادهای تمدیدشده نشان می‌دهد، صاحبخانه‌ها در تابستان 97، مبلغ اجاره را در قراردادها 26٫3 درصد افزایش داده‌اند. به شکل عجیبی در فصل پاییز 97 با وجود ادامه‌دار بودن رشد نرخ مسکن، صاحبخانه‌ها مبلغ اجاره مستاجرانشان را کمتر افزایش داده‌اند. طوری که نرخ افزایش اجاره‌بها در قراردادهای تمدیدشده پاییز97، حدود 25 درصد است. این رقم در زمستان با کاهش چشمگیر مواجه شده و نشان می‌دهد قراردادهایی که در زمستان 97 تمدید شده‏‌اند، با افزایش 21 درصدی مبلغ اجاره‌بها همراه بوده‌اند.

از این موضوع می‌توان نتیجه گرفت، اگر در زمستان اجاره کنید، موقع تمدید قرارداد زحمتتان برای چک و چانه زدن با صاحبخانه کمتر خواهد بود. بهار 98 مبلغ اجاره‌بها در قراردادهای تمدیدشده، 27 درصد افزایش پیدا کرده که نشان‌دهنده بازگشت دوباره روند افزایش اجاره در سال 98 است. تابستان 98 هم این رقم به 27٫1 درصد رسیده است.

باید توجه داشته باشید که افزایش کمتر اجاره‌بها در زمستان، به تنهایی نمی‌تواند این فصل را به عنوان بهترین فصل برای اجاره کرد خانه تبدیل کند. از آنجا که عموما مستاجرها در تابستان خانه‎شان را تخلیه می‌کنند، در فصل گرما گزینه‌های بیشتری برای انتخاب خانه جدید پیش روی شماست. در حالی که در فصل زمستان، گزینه‌هایتان به شدت محدود شده و شاید نتوانید تا سال بعد خانه بهتری پیدا کنید.

افزایش اجاره، از نرخ تورم عقب افتاد

مقایسه تورم اجاره‌خانه با نرخ تورم نشان می‌دهد، افزایش مبلغ اجاره‌بها کشش لازم را نداشته است. گزارش مرکز آمار از شاخص‌ نرخ مصرف‌کننده نشان می‌دهد، تورم نقطه به نقطه در تابستان عموما در محدوده 35 درصد بوده است. بااین حال نه در قراردادهای تمدیدشده و نه در قراردادهای جدید، شاهد چنین افزایش نیستیم و نشان می‌دهد میزان افزایش اجاره‌بها کشش لازم برای همراهی با تورم را داشته و از آن عقب افتاده است.

بررسی‎ها مشخص می‌کند که میزان افزایش مبلغ اجاره در هر سال به نوعی از افزایش عمومی قیمت‌ها و شاخص تورم الگو می‌گیرد، اما امسال با توجه به تورم بالایی که تجربه کرده‌ایم، صاحبخانه‌ها نتواسته‌اند مبلغ اجاره را همگام با نرخ تورم بالا ببرند. چرا که مستاجرها توانایی پرداخت اجاره با افزایش 35درصدی را ندارند.

از گزارش مرکز آمار درباره تغییرات اجاره‎بها می‎توان این‌طور نتیجه گرفت که نرخ افزایش اجاره هیچ ارتباطی با نرخ مسکن ندارد. نرخ مسکن در تابستان 98 نسبت به یک سال قبل افزایش 56درصدی را پشت سر گذاشته و این نسبت هیچ شباهتی به نرخ افزایش اجاره‌بها ندارد. این درحالی است که خیلی از صاحبخانه‌ها امسال به خیال افزایش مسکن، اجاره‌بها را متناسب با آن بالا برده بودند.

صاحبخانه‌ها در کدام استان اجاره را بیشتر افزایش دادند؟

مقایسه میزان افزایش اجاره‌بها قراردادهای جدید در استان‌های مختلف نشان می‌دهد، لرستانی‌ها بیتشر از بقیه استان‌ها شاهد افزایش مبلغ اجاره در تابستان 98 بوده‎اند. طوری که نرخ تورم اجاره در این استان به 37٫2 درصد می‌رسد. با بررسی وضعیت اجاره‌بها در استان لرستان مشخص می‌شود که نرخ قراردادهای اجاره در فصل تابستان افزایش چشمگیری نسبت به بهار داشته. طوری که مبلغ اجاره در قراردادهای جدید استان لرستان افزایش 23٫6 درصدی نسبت به بهار داشته.

لرستانی‌ها حتی سال گذشته هم رکورددار بیشترین افزایش مبلغ اجاره در قراردادهای جدید بوده‌اند. چرا که گزارش مرکز آمار می‌گوید، نرخ تورم اجاره‌بها در استان‌ لرستان طی تابستان سال 97 معادل 28٫7 درصد بوده که بیشترین افزایش را در بین استان‌های مختلف داشته است.

بعد از لرستان، نوبت به استان ایلام می‌رسد تا در مقام دوم بیشترین افزایش اجاره‌بها قرار بگیرد. نرخ تورم اجاره در این استان در تابستان 98 نسبت به تابستان 97، معادل 30٫4 درصد بوده است که حدود هفت واحد درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

سیستان و بلوچستان هم در رتبه دوم قرار دارد و مبالغ اجاره در قراردادهایی که تابستان 98 امضا شده‌اند، 30درصد نسبت به تابستان سال گذشته افزایش پیدا کرده‌اند. این در حالی است که تابستان سال 97، استان سیستان و بلوچستان کمترین تورم اجاره را در بین استان‌های مختلف به نام خود ثبت کرده بود. تورم اجاره پارسال در سیستان و بلوچستان تنها 3٫4 درصد اعلام شده است.

صاحبخانه‌ها در کدام استان بیشتر هوای مستاجرشان را دارند؟

گزارش مرکز آمار، جایزه بهترین صاحبخانه‎ها را به صاحبخانه‌های استان آذربایجان غربی تقدیم کرده است. وضعیت اجاره در این استان نشان می‌دهد، نرخ تورم اجاره در استان آذربایجان غربی تنها 11 درصد بوده که حدود 12 واحد درصد کمتر از میانگین کشوری است. به عبارتی می‌توان گفت صاحبخانه‌ها در این استان، بیشتر از دیگر استان‌ها به فکر مستاجرشان بوده‎اند و کمتر رقم اجاره را بالا کشیده‌اند.

صاحبخانه‎های استان فارس در مقام دوم جای گرفته‌اند. در گزارش مرکز آمار می‎بینیم که تورم اجاره در این استان طی تابستان 98 معدل 11٫9 درصد بوده و حدود 11 واحد درصد کمتر از میانگین کشوری است.

استان کردستان هم با تورم اجاره 12٫7 درصد در مقام سوم بهترین صاحبخانه‌ها قرار گرفته است./منبع:تجارت نیوز