کد خبر: ۴۹۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸ 13 November 2019

گردشگران به کدام بنادر می‌توانند سفر کنند؟

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد که سازمان بنادر به هیچ وجه از گردشگری دریایی به دنبال درآمدزایی نیست و گردشگران می‌توانند به همه بنادری که پایانه‌های مسافری دارند، سفر کنند که در این میان تنها بندر امام خمینی (ره) تجاری بوده و ترمینال مسافری ندارد.
به گزارش سازه نیوز، محمدعلی حسن‌زاده اظهار کرد: راهبری گردشگری دریایی و پایانه‌های مسافری بندری باید در اختیار بخش خصوصی  باشد و از بنادر جنوبی ما می‌توان به بندر خرمشهر، شهید باهنر، چابهار و بوشهر اشاره کرد که دارای ترمینال مسافری و زیرساخت‌های نسبتا مناسبی دارند اما بندر امام خمینی (ره) غالبا تجاری است و نه تنها ترمینال مسافری ندارد بلکه اطراف آن نیز زیرساخت چندانی نیست، همچنین در بنادر شمالی می‌توان به بندر انزلی و نوشهر اشاره کرد که ترمینال مسافری دارند و گردشگران می‌توانند به آنجا سفر کرده و از این بسترها استفاده کنند. البته در بندر نوشهر خط کشتی‌رانی احداث شده اما با توجه به اینکه چندان فعال نبود و عملا فعالیتی در آنجا انجام نمی‌شود.

وی افزود: مسئله گردشگری دریایی به خودی خود اهمیت ندارد و باید آن را در کنار یک پکیج در نظر گرفت چرا که گردشگر از دریا شروع نمی‌کند و آژانس‌ها و بخش خصوصی باید ورود کنند تا بتوانند با در نظر گرفتن پکیجی از خدمات و حمل و نقل ترکیبی تورهای جذابی به مسافران پیشنهاد کنند.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه سازمان گردشگری و میراث فرهنگی باید متولی توسعه گردشگری در حوزه‌های مختلف از جمله گردشگری دریایی شود و بخش خصوصی نیز پای کار بیاید، گفت: به عنوان مثال از چند سال گذشته یکی از بهترین ترمینال‌های دریایی در بندر چابهار ساخته شد و دو شناور بین چابهار و مسقط فعال شدند و مسافران را جابه‌جا می‌کردند. این اتفاق آنقدر برای گردشگران جذاب بود که روز به روز استقبال از آن بیشتر می‌شد چرا که برای رفتن از چابهار به مسقط مسائلی مانند محدودیت بار وجود نداشت و اساسا جذابیت‌های بالایی داشت اما پس از آنکه ضریب اشغال صندلی‌های این دو شناور به 50 تا 60 درصد رسید، قیمت بلیت هواپیما را پایین آوردند و همین مسئله باعث شد با رقابتی ناسالم گردشگری دریایی در آنجا کم رونق شود و از بین برود.

حسن‌زاده گفت: هم اکنون بخش خصوصی به دلیل آنکه سودآوری چندانی برای گردشگری دریایی قائل نیست تمایلی به سرمایه‌گذاری در این زمینه نشان نمی‌دهد و سازمان بنادر و دریانوردی خود اکثر ترمینال‌ها را ساخته و واگذاری‌اش را به بخش خصوصی به آینده موکول کرده است. البته درخواست‌های متعددی برای ساخت شناورهای گردشگری به سازمان ارسال شده و در این زمینه تسهیلات بدون بهره به متقاضیان بخش خصوصی ارائه می‌شود چرا که صددرصد سود آن را سازمان بنادر و دریانوردی تقبل خواهد کرد و پس از ساخت و ساز شناور در داخل کشور در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته و می‌توانند از آن برای کاربردهای گردشگری استفاده کنند.


منبع: ایسنا