کد خبر: ۴۹۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸ 13 November 2019

تاسیسات زیرزمینی، بافت قدیم دزفول را تهدید می‌کنند

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول با تاکید بر لزوم حفظ بافت قدیم این شهر گفت: تاسیسات زیرزمینی، این بافت ارزشمند را تهدید می‌کنند.
به گزارش سازه نیوز، محمد حیدری روز چهارشنبه در نشست بررسی مشکلات بافت قدیم دزفول در سالن جلسات فرمانداری ویژه این شهرستان افزود: میراث فرهنگی دزفول طی نامه‌ای عنوان کرده بافت قدیم به دلایل مختلف از جمله فرسودگی لوله‌های آب آشامیدنی و خام، اجرانشدن فاضلاب، فرسودگی جداره جوی‌های آب و وجود چاه‌های جذبی با چالش فرونشست بستر، ناپایداری و ریزش بناهای تاریخی مواجه بوده و جان و مال مردم در خطر است لذا باید با تامین اعتبار برای اصلاح تاسیسات زیرزمینی به عنوان بزرگترین عامل آسیب‌رسان به این بافت اقدام کرد.
وی اظهارداشت: باید ابتدا بافت تاریخی و فرسوده دزفول از هم تفکیک و مشخص شود چه میزان از این بافت، تاریخی و چه میزان فرسوده است.
سرپرست فرمانداری ویژه دزفول افزود: باید مشخص شود چه میزان از بافت قدیم دزفول تخریب شده و چه میزان درمعرض تخریب است و کدام قسمت باید بازسازی شود.
وی گفت: شهرداری و میراث باید کمترین تعارض را در آمار و عملکرد در این بافت داشته باشند زیرا تصمیم‌گیری در این بافت از نظر حقوق شهروندی و وجود بناهای تاریخی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار  است.
حیدری افزود: آثار ملی و در شرف ثبت ملی مقررات خاص خود را دارند همچنین برای ثبت ملی آثار تاریخی باید رضایت مالکان مدنظر قرار گیرد.
معاون عمران و برنامه‌ریزی فرمانداری ویژه شهرستان دزفول نیز گفت: ۱۲هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در محدوده بافت قدیم دزفول وجود دارد که حدود ۲ هزار واحد از این تعداد مربوط به دوره پهلوی هستند.
عبدالحسین پوررکنی با بیان اینکه سه هزار واحد مسکونی بافت قدیم دزفول در جنگ تحمیلی از بین رفت، افزود: براساس آمار نفوس ومسکن سال ۹۵، حدود ۳۸ هزار نفر در بافت قدیم دزفول ساکن هستند و حدود ۴۰۰ واحد نیز خالی از سکنه است و به همین دلیل احتمال ریزش و تخریب آنها وجود دارد.
وی گفت: تاسیسات آب خام بافت قدیم حدود ۷۰ سال و آب آشامیدنی بالای ۴۰ سال قدمت دارند که باید تعویض شوند لذا باید هفته آینده آبفا گزارشی از فعالیت‌های ماهانه بافت ارائه کند.
رئیس نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول نیز اظهارداشت: خانه‌های تاریخی دزفول با تغییر کاربری و درایت، ظرفیت تبدیل شدن به یک منبع درآمد را دارند.
مسعود شامدیل افزود: عامل اصلی تخریب خانه‌های موجود در بافت قدیم، الحاقات اضافه است ضمن اینکه از بین رفتن عمر مصالح، نفوذ آب‌های زیرزمینی (خام و تصفیه) و فاضلاب از دیگر عوامل تخریب در این بافت محسوب می‌شوند.  
وی گفت: باید همه آب‌های زیرسطحی به‌ویژه در محله لوریان و مقدمیان دور شوند زیرا این محله‌ها متراکم، سست و فرسوده هستند و با هر بارندگی تعدادی از خانه‌های آن تخریب می‌شوند.
رئیس نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول افزود: ۲۸ منطقه در بافت قدیم دزفول وجود دارد که مقاومت مصالح آنها از بین رفته و باید با اولویت‌بندی نسبت به دورکردن تاسیسات آب وفاضلاب از آنها اقدام شود.

افزون بر ۲۴۴ هکتار بافت قدیم دزفول با بناها و آثار معماری منحصر بفرد، این شهر را به شهر آجر معروف کرده است.
شهر دزفول از جمله مراکز مهم شهری و تاریخی استان خوزستان است که با پیشینه تاریخی چندهزار ساله از قدیمی ترین شهرهای کشور محسوب می‌شود.
بافت آجری دزفول به عنوان یک سرمایه ملی دارای بیش از ۳۰۰ اثر تاریخی است که برخی از آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند.
این بافت تاریخی با سرمایه‌گذاری هدفمند می‌تواند بیش از پیش در رونق گردشگری این شهرستان موثر باشد.


منبع: ایرنا