کد خبر: ۴۹۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۸ - ۲۳ آبان ۱۳۹۸ 14 November 2019

خروج از رکود ساخت و ساز نیازمند حمایت‌های دولت است

معاون وزارت راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، حاکم بودن رکود در بخش ساخت و ساز را واقعیت انکار ناپذیر کشور دانست و بر لزوم تلاش برای ایجاد تحرک در این بخش توسط دولت تاکید کرد.
 به گزارش سازه نیوز، حبیب‌الله طاهرخانی چهارشنبه 22 آبان در اجلاس مدیران صنعت ساختمان جنوب کشور، خاطرنشان کرد: دولت به تنهایی قادر به تامین مسکن مورد نیاز کشور نیست اما در این شرایط رکود ساخت و ساز دولت می‌تواند با استفاده از ابزارهای قانونی در این بخش تحرک ایجاد کند.

معاون وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد که سیاست‌های تسهیلاتی، حمایتی و مالیاتی در حوزه مسکن باید به عرضه مناسب و متناسب مسکن با شرایط متقاضیان بینجامد.

او با بیان اینکه در تمام اقتصادها، مسکن اصلی‌ترین دارایی خانوار محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد که در ایران این وجه از اقتصاد خانوار به دلیل شرایط ناپایدار و نوسان‌های اقتصادی پررنگتر است.

معاون وزارت راه و شهرسازی که هدف از ورود دولت به اجرای طرح اقدام ملی مسکن را ایجاد تحرک در این حوزه می‌داند، اجرای طرح اقدام ملی مسکن را تسهیل کننده ساخت و ساز دانست و گفت: نکته مثبت این طرح تقاضا محور بودن آن است؛ هیچ طرحی در کشور اجرا نمی‌شود مگر متقاضی موثر در آن نقطه وجود داشته باشد.

طاهرخانی همکاری استانداران در موفقیت این طرح را بسیار اثرگذار ارزیابی و خاطرنشان کرد: استانداری‌ها با ایجاد هماهنگی بین بخشی اثرگذار است.

او اجرای طرحی مانند مسکن مهر را به دلیل اتکا به تسهیلات بانکی و بدون توجه به اثرگذاری متقاضی را یادآور شد و با بیان اینکه سال 92 بالغ بر 90 هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید احداث شد که فاقد متقاضی بود، گفت: یکی از شاخص‌های اثرگذار در موفقیت طرح اقدام ملی مسکن، توجه به مکان یابی مناسب و متقاضی موثر است.

طاهرخانی همچنین از کم توجهی به نوآوری در صنعت ساختمان را از عوامل رکود بخش مسکن برشمرد و تاکید کرد که در کنار کمیت و سرعت ساخت باید کیفیت و نوآوری را مد نظر قرار داد.

 اجلاس مدیران صنعت ساختمان جنوب کشور از صبح چهارشنبه 22 آبان در شیراز آغاز به کار کرد و تا پنجشنبه 23 آبان ادامه دارد.


منبع: ایسنا