کد خبر: ۴۹۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۲۵ آبان ۱۳۹۸ 16 November 2019

شفافیت لازمه توسعه محوری شهرها

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: یکی از ابداعات شورای پنجم این بود که در تمام شورایاری های محلات کارگروه شهرسازی و معماری شکل گرفت.
 به گزارش سازه نیوز، زهرا نژاد بهرام عضو شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز در همایش بزرگداشت روز جهانی شهرسازی که با حضور جمعی از اعضای شورای شهر تهران و همچنین کارشناسان حوزه شهرسازی برگزار شد گفت: در دور جدید فعالیت مدیریت شهری دو کارگروه تشکیل شد که یکی از آنها معطوف به شهرسازی بود.

وی ادامه داد: کارگروه شهرسازی را در همه شورایاری‌های محلات تشکیل داده و افراد نخبه را کنار هم جمع کردیم تا براساس یک خرد جمعی تصمیم گیری‌ها انجام شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: ما فقط به محلات دارای آسیب‌های اجتماعی توجه نکردیم بلکه اتفاقا حتی به محلاتی که مشکلات اجتماعی نداشتند هم نگاه داشتیم.

وی گفت: به نظر ما در برخی از محلاتی هم که به ظاهر مشکلات و آسیب‌های اجتماعی وجود ندارد و در ظاهر نیازی به کنش‌گری های اجتماعی نیست در باطن مشکلاتی امکان رخ دادن وجود دارد که باید برای آنها فکری کرد.

نژاد بهرام خاطرنشان کرد: برای مثال در یکی از مناطق تهران در یک خیابان ده متری دو بیمارستان وجود داشت و از یک سو تعداد زیادی برج‌های چندین طبقه هم ساخته شده بود که برای مردم آن محله مشکلاتی را ایجاد کرده بود.

وی افزود: ما در آن منطقه هم که به ظاهر مشکل اجتماعی نداشته و با آسیب اجتماعی خاصی هم روبرو نبود ورود کرده و تغییراتی در برخی رفت و آمدها ایجاد کرده و حتی دستور ساخت یک پارکینگ داده شد تا مشکلات محله برطرف شود.

در ادامه این برنامه سپیده شفائی کارشناس حوزه شهرسازی گفت: ما چیزی به نام حقوق عمومی داریم که روابط مردم با ادارات و نهادها را تعریف کرده است.

وی به منشور حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: این منشور 4 سرفصل دارد اما به حقوق عمومی هم به درستی در این منشور پرداخته نشده است.

این کارشناس حوزه شهرسازی افزود: اصل اول این است که افراد تاثیر گذار در هر محله بتوانند تصمیم‌گیر هم باشند یعنی باید یادمان باشد تأثیرگذاری زمانی مهم است که اجازه تصمیم گیری هم وجود داشته باشد.

شفائی ادامه داد: امروز در دنیا موضوع مشارکت به گونه ای دیگر دیده شده است و باید به این نکته توجه کرد که توسعه محلات و شهرها محقق نمی شود مگر اینکه ما به توسعه انسانها هم توجه کرده باشیم.

وی گفت: موضوع اعتماد افراد به حکومت‌ها هم یکی دیگر از مسایلی است که برای پیشبرد اهداف توسعه ایی باید به آن توجه کرد زیرا تا پیش از کسب اعتماد مردم، آنها اجازه اجرای هیچ برنامه ایی را به مدیران نمی‌دهند.

این کارشناس حوزه شهرسازی افزود: امروزه بدون شفافیت نمی توان هیچ برنامه توسعه محوری را اجرا کرد و یکی از خلأهای ما این است که امروز همایشی برگزار می‌کنیم برای تشریح برنامه توسعه محور اما مردم در آن حضور ندارند.


منبع: فارس