کد خبر: ۴۹۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۲۵ آبان ۱۳۹۸ 16 November 2019

توسعه محلات در سایه مشارکت مردمی

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: بیش از ۱۵۰ برنامه توسعه محله ایی آماده کرده ایم اما هیچ کدام از آنها موفق به اجرا نمی شود مگر با مشارکت شهروندان.
 به گزارش سازه نیوز، عبدالرضا گلپایگانی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران صبح امروز در همایش بزرگداشت روز جهانی شهرسازی که با حضور جمعی از اعضای شورای شهر تهران و همچنین کارشناسان حوزه شهرسازی برگزار شد گفت: موضوع شهر و شهرسازی را باید با تعریفی از شهر آغاز کرد که شهر مکانی برای بالندگی از جنبه های اقتصادی اجتماعی فرهنگی و خلاصه زندگی آسوده تر است.

وی ادامه داد: این تعریف باعث شده است تا با مفهومی گسترده روبرو باشیم که هر کدام از جنبه های آن باعث می شود ما در مقابل ذی نفعانی متفاوت قرار بگیریم.

معاون معماری و شهرسازی گفت: تجربه من در دو سال گذشته در معاونت معماری و شهرسازی حکایت از آن است که ما در حال تهیه نقشه بازسازی برای 180 محله در شهر تهران است.

گلپایگانی خاطرنشان کرد: در تهیه این برنامه ها تلاش شده است که خواست مردم در آن نقش اساسی دارد و در حال حاضر 150 نقشه توسعه محله آماده شده است.

وی افزود: این در حالی است که برای 100 محله پس از تهیه نقشه برنامه توسعه محور هم آماده شده است که حدود هزار کارشناس معماری و حقوقی و اجتماعی در حال فعالیت هستند.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران ادامه داد: این هزار کارشناس حرفه ای در محلات تهران سخن و صدای مردم را می شنوند تا به مدیران بالایی شهرداری تهران منتقل کنند.

گلپایگانی گفت: به نظر می رسد که کاری آغاز شده و رویکردی در برنامه پنج‌ساله سوم در نظر گرفته شده که همان توسعه محله محور است اما باید یادمان باشد این توسعه محقق نمی شود مگر با مشارکت مردم.

وی تصریح کرد: وقتی قرار است برای محله ای که مردم ساکن آن هستند برنامه توسعه ای اجرا کنیم حتما باید خواسته های مردم آن محله را شنیده باشیم در غیر اینصورت بهترین برنامه هم که اجرا شود مورد استقبال قرار نمیگیرد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران اضافه کرد: این باعث می شود تا مردم به شهر و محله خود احساس تعلق پیدا کنند و در نتیجه محله را از آن خود دانسته و در بهتر شدن آن بکوشند.

گلپایگانی ادامه داد: شما توجه کنید که بخواهد این 150 برنامه توسعه محله بخواهد ظرف دو سال آینده به هزار برنامه توسعه ایی تبدیل شود که حتما کار بزرگی است و یک سازمان دهی ویژه می طلبد.

وی گفت: برای آنکه بتوان کار را بهتر انجام بدهیم افرادی که می توانند به کمک ما بیایند آستین های خود را بالا بزنند و به کمک ما بیایند.

معاون شهردار تهران افزود: تصور ما این است که با رویکردهای مدیریت شهری می توانیم این برنامه های توسعه ایی را به اجرا در بیاوریم و در مسیر تحقق شعار شهری برای همه موفق باشیم.


منبع: فارس