کد خبر: ۴۹۲۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۰۷ آذر ۱۳۹۸ 28 November 2019

اهدای تسهیلات برای اسکان موقت زلزله زدگان آذربایجان شرقی

معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور درباره جزئیات بازسازی مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی توضیحاتی داد.
به گزارش سازه نیوز،امیر قادری معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور در رابطه با آخرین اقدامات مدیریت بحران در استان زلزله زده آذربایجان شرقی اظهار کرد: طبق گزارش‌های لرزه نگاری دانشگاه تهران در ساعت 2:18 دقیقه بامداد روز جمعه مورخه 98.8.18 زلزله‌ای به بزرگی 5.09 ریشتر در عمق 8 کیلومتری در شهرستان و روستا‌های میانه و سراب اتفاق افتاد که بر اثر این حادثه 5 نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه 512 نفر به مراکز درمانی منتقل شدند، افزود: ضمن اینکه ستاد فرماندهی و پیشگیری مدیریت بحران 6 جلسه در سطح استانی و بیش از 14 جلسه در سطح شهرستانی برگزار کرد.

قادری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مناطق زلزله زده گفت: پس از زمین لرزه، ساکنان منازلی که قابل سکونت بودند در خانه‌های خود اسکان داده شدند، اما براساس پیش بینی‌های سازمان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خانه‌هایی که نیازمند به بازسازی بودند اقدامات لازم از جمله احداث و ایجاد سازه‌های موقت و مستحکم در حال انجام است.

وی افزود: ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز جهت آواربرداری از سوی سازمان بنیاد مسکن به این مناطق اعزام شدند، همچنین از تجهیزات و ارائه خدمات استان‌های معین (زنجان، اردبیل و اذربایجان غربی) استفاده شد.

به گفته معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور، با توجه به وضعیت آب و هوا در این مناطق باید نسبت به ارسال سوخت (نفت، گاز و گازوئیل) مورد نیاز جهت پخت و پز و گرمایش اقدام شده به صورتی که 2 هزار وسیله گرمایشی از جمله والر توزیع شده است.

وی با بیان اینکه تیم‌های روانشناسی نیز برای بازتوانی نیز به مناطق زلزله زده اعزام شده‌اند، تصریح کرد: علاوه بر بازسازی مناطق، جایگاه‌هایی برای نگهداری از احشام (دام) و تهیه و توزیع علوفه مورد نیاز  آن‌ها نیز در دست اجرا است.

قادری با اشاره به تعداد بازسازی منازل آسیب دیده در مناطق زلزله زده گفت: در مناطق زلزله زده حدود 3 هزار خانه نیاز به بازسازی و 1500 واحد مسکونی نیز نیاز به تعمیر دارند و 2 هزار جایگاه نگهداری از دام نیز باید بازسازی شوند که اقدامات لازم توسط سازمان بنیاد مسکن و وزارت جهاد کشاوزی درحال انجام است.

وی با بیان اینکه اقدامات لازم برای اسکان موقت افراد توسط اکیپ‌های بنیاد مسکن در حال انجام است، افزود: حدود 10 میلیون تومان کمک بلاعوض برای برخی از خانواده‌هایی که نمی‌خواهند در اسکان موقت باشند توسط بنیاد مسکن و به تصویب دولت تخصیص می‌یابد.

معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور با تأکید بر اینکه در حال حاضر احداث 120 اتاق برای اسکان فراهم شده است که این آمار هر روز تغییر می‌کند که این خانه‌ها تا هفته آینده تکمیل می‌شوند.

وی ادامه داد: با توجه به درخواست زیاد آسیب دیدگان جهت اهدای تسهیلات برای اسکان موقت، تاکنون 550 فقره اعتبار بلاعوض پرداخت و 700 فقره اعتبار نیز در دست اقدام است و تعداد 90 واحد نیز جهت اسکان موقت تحویل داده شده و 439 واحد آواربرداری شده‌اند.