کد خبر: ۴۹۲۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۶ - ۱۰ آذر ۱۳۹۸ 01 December 2019

افزایش کیفیت ساخت ساز با استفاده از بتن استاندارد

رئیس مرکز تحقیقات بتن با اشاره گفت: دستورالعمل ارتقا کیفیت بتن و ساخت و سازهای بتنی بادوام و مقاوم در برابر زلزله از سال ۹۵ به سازمان ملی استاندارد ارائه و در دستورکار قرار گرفته است.
به گزارش سازه نیوز، مصطفی احمدوند امروز با اشاره به پیاده‌سازی اولویت‌های برنامه اقدام و عمل نقشه راه چشم‌انداز 20 ساله توسعه پایدار بتن و ساخت و سازهای بتنی در جمع خبرنگاران گفت: ارتقا کیفی بتن و ساخت و سازهای بتنی بادوام مقاوم در برابر زلزله و دیگر بلایای طبیعی در سند چشم‌انداز 20 ساله توسعه پایدار ضمن تدوین و ارائه استانداردهای ملی اجباری به سازمان ملی استاندارد ایران در سال 95 در دستورکار قرار گرفت.

وی افزود: پس ضرورت دارد تا بازرسی،‌ نظارت و ارزیابی کامل در پیاده‌سازی و اجرای این استانداردها به صورت کامل در حوزه ساخت و سازهای بتنی کشور انجام شود.

رئیس مرکز تحقیقات بتن اظهار داشت: ضروری است تا در مورد بالا رفتن ارتقا کیفی ساخت و سازهای بتنی به این استانداردها توجه لازم شود.

احمدوند با اشاره به اینکه همایش سالانه انجمن علمی بین‌المللی بتن (ACI)‌ شاخه ایران و کنفرانس ملی بتن و زلزله که امسال دی‌ماه در تهران برگزار خواهد شد، به اجرای قوانین و استانداردهای ملی اجباری بتن آماده خواهد پرداخت، گفت: نظام بازرسی، ارزیابی و نظارت بر کنترل کیفیت فرایند تولید بتن آماده برای ارتقا کیفیت بتن و ساخت و سازهای بتنی بادوام مقاوم در برابر زلزله و حوادث طبیعی و آتش‌سوزی یک ضرورت برای تحقق بهبود جامعه و بهزیستی جوانان به سود آینده خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به این واقعیت که مناطق مختلفی از تهران و کشور بر روی گسل‌های زلزله قرار دارند، ضرورت دارد تا به منظور مدیریت بحران، در صورت وقوع احتمالی زلزله در پایتخت، تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های دقیقی اندیشیده شود.

رئیس مرکز تحقیقات بتن با تاکید بر اینکه باید تمام زوایای این موضوع مهم توسط کارشناسان و متخصصان حوزه ساخت و سازهای شهری و روستایی مورد بررسی قرار گیرد، اظهار داشت: اگر این موارد مورد توجه قرار گیرد، امکان امدادرسانی در زمان وقوع احتمالی زلزله فراهم و قطعا خسارات احتمالی کاهش خواهد داشت.

احمدوند افزود: ارتقا کیفی بتن و ساخت و سازهای بتنی بادوام مقاوم در برابر زلزله اگر به خوبی در دستورکار قرار گیرد و بازرسی، ارزیابی و نظارت بر پیاده‌سازی و اجرای استانداردها در حوزه ساخت و سازهای بتنی کشور انجام شود، قطعا به نفع کشور خواهد بود و میزان تلفات مالی و جانی را به شکل قابل توجهی کاهش خواهد داد.

وی ادامه داد: جامعه امروز ایران با بحران ناشی از عدم رابطه دانش اقتصاد با اقتصاددانان، دانش مهندسی با مهندسان، مهارت‌های تکنیکی و کاربردی با تکنسین‌های صلاحیت‌دار در حوزه ساخت و ساز مواجه است. پس تنها راه برون‌رفت از آن استفاده از تکنسین‌های صلاحیت‌دار پای‌بند ارزش‌های اخلاقی است.

رئیس مرکز تحقیقات بتن اظهار داشت: با توجه به اینکه فقدان تکنسین متخصص صلاحیت‌دار در فرایند تولید بتن آماده و نیز در پروژه‌های ساخت و سازهای بتنی موضوع مهم مورد بحث سال‌های گذشته همواره مسئله‌ساز بوده و هیچ قانون و یا استانداردی در این خصوص وجود نداشته است، در سال 95 استاندارد ملی اجباری شماره 6044 تهیه و تدوین شد تا به اجرا درآمدن استاندارد یادشده و آموزش تکنسین‌های متخصص صلاحیت‌دار، کارگاهی که نقش بسیار مهمی در پیاده‌سازی استانداردها دارند، افزایش عمر مفید ساختمان‌های بتنی را شاهد باشیم.

به گفته وی ارتقا دانش فنی جامعه، مهندسی عمران کشور، ‌بهبود کیفیت ساخت و سازهای بتنی، وفاداری به اخلاق حرفه‌ای و رعایت قانون و استانداردهای حوزه بتن، صنعت بتن و ساخت سازه‌های بتنی و مشخصا استاندارد ملی اجباری شماره 6044 یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری همایش امسال خواهد بود.


منبع: فارس