کد خبر: ۴۹۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۵ - ۱۰ آذر ۱۳۹۸ 01 December 2019

ناامنی بزرگترین مانع تکمیل پروژه راه آهن ایران - افغانستان

درحالی که معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اعلام کرده که تعهدات ایران درباره خط ریلی خواف-هرات تا پایان امسال به پایان می‌رسد، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که ناامنی، یکی از بزرگترین موانع سر راه تکمیل این پروژه بوده است.
به گزارش سازه نیوز، راه‌آهن خواف-هرات یکی از  پروژه‌های ریلی بین‌المللی است که ریل‌گذاری آن از شهریور ماه 1395 آغاز شد و در چهار بلوک یا فاز تعریف شده برای آن، ایران متعهد به احداث و راه‌اندازی سه فاز و افغانستان یک فاز آن که درون مرزهای خودش بود را بر عهده گرفت.

عباس خطیبی، معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در این باره گفت: پروژه برون مرزی خواف - هرات یکی از بزرگترین پروژه‌هایی است که به دنبال آن هستیم تا پایان امسال آن را به بهره‌برداری برسانیم. این پروژه به دو بخش درون مرزی به طول حدود 77 کیلومتر و بخش برون مرزی حدود 62 کیلومتر تقسیم می‌شود و کار اجرایی آن تقریبا به استثناء ایستگاه شمع‌تیغ به پایان رسیده که با حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی در دست احداث است.

وی با بیان اینکه شرکت مجری خواف – هرات اعتبار مورد نیاز این پروژه را از محل بودجه کمک به افغانستان در سال های 1382 و 1383 تامین‌کرده است، ادامه داد: به صورت مرسوم عملیات احداث تا بهره برداری باید به صورت همزمان از سوی دو کشور اجرا می‌شد اما افغانستان مشکلاتی در تامین سرمایه‌اش داشت که به همین سبب کار اجرایی‌اش را هنوز آغاز نکرده است. البته امسال حرکت های خوبی کرده‌اند و با چند سرمایه‌گذار خارجی مذاکره کرده‌اند و تا جایی که اطلاع داریم و به ما وعده داده اند، می‌خواهند در صورت عملیاتی شدن کار تا حدود یک سال و نیم دیگر این پروژه را به اتمام برسانند.

البته این مقام مسئول به برخی نامنی‌ها به عنوان یکی از عوامل کندی در پیشرفت فاز سوم این خط ریلی اشاره کرد و گفت: قطعه سوم این خط ریلی در بخش برون مرزی قرار دارد که حدود 62 کیلومتر است و عملیات ریل‌گذاری، پالاس ریزی و احداث ایستگاه‌اش انجام شده و عملیات تکمیل خط و جوش کاری باقیمانده که در دست اقدام است. البته این بخش را زودتر از این تاریخ هم می توانستیم به پایان برسانیم اما برخی مشکلات امنیتی در خاک افغانستان کار ما را با مشکل و تاخیر مواجه کرد و با توجه به این مسائل، درصددیم همه 139 کیلومتر مورد تعهد ایران را به بهره‌برداری برسانیم.

برخی از رسانه‌های خارجی مانند اسپوتنیک روسیه نیز اخیرا اعلام کرده بودند که افغانستانی‌ها برای احداث بخش چهارم این خط راه آهن نیز از همکاری و سرمایه‌گذاری ایتالیا استفاده کرده‌اند و به نظر می رسد که این همسایه شرقی امسال مصمم‌تر به اجرای تعهداتش در این قرارداد دو طرفه است.

اما به تازگی محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در دیدار با معاون وزیر حمل و نقل جاده ای وزارت حمل و نقل افغانستان و هیات همراه به صراحت مشکل امنیتی را یکی از بزرگترین موانع سر راه احداث و تکمیل راه‌آهن خواف-هرات دانست و گفت: در گذشته برای تکمیل خط ریلی خواف- هرات فعالیت هایی انجام شد که  امیدواریم با برقراری امنیت این خط ریلی هرچه سریعتر تکمیل شود.

وی افزود: مدت‌هاست به دلیل ناامنی شرکت‌های ایرانی فعال در زمینه تکمیل خطوط ریلی دچار زیان و خسارت شده اند. انتظار ما این است که دولت افغانستان به ویژه وزارت حمل و نقل آن کشور این موضوع را حل و فصل کند.

وزیر راه و شهرسازی تکمیل سکو و بارانداز را در مسیر خط ریل خواف- هرات، منوط به برقراری امنیت عنوان کرد و خواستار راه‌اندازی هرچه سریعتر این پروژه و تکمیل آن شد.

با توجه به این وضعیت باید دید که احداث و راه‌اندازی این خط ریلی بین المللی چه مشکلی دارد و آیا ایتالیایی‌ها برای سرمایه‌گذاری به این پروژه ورود پیدا کرده‌اند یا خیر؟ باید مشخص شود که آیا مساله ناامنی افغانستان حل شده و اجازه تکمیل و بهره‌برداری از آن را می‌دهد یا آنکه این گره همچنان در تکمیل این پروژه باقی می‌ماند؟


منبع: ایسنا