کد خبر: ۴۹۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۵ - ۱۱ آذر ۱۳۹۸ 02 December 2019

خالی شدن حباب نرخ اجاره در تهران

نرخ رشد اجاره بها در شهر تهران که تا مهرماه ۱۳۹۸ روند افزایشی داشته، از ابتدای آبان و همزمان با سرد شدن هوا و کاهش تقاضا، ۳.۴ واحد درصد نسبت به ماه قبل از آن کاهش یافته است.
به گزارش سازه نیوز، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی با استناد به آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران وضعیت خرید و اجاره مسکن در شهر تهران را در تابستان و پاییز امسال با سال گذشته مقایسه کرده است.

در این گزارش آمده است: براساس داده‌های مرکز آمار ایران، در پاییز 1397 متوسط اجاره بها در شهر تهران برای هر متر مربع 9هزار و 400 تومان کاهش یافته بود که پس از آن رو به افزایش نهاد. متوسط اجاره بها در شهر تهران در تابستان سال 1398 به حدود 43 هزار تومان به ازای هر متر مربع واحد مسکونی رسید که طی سه فصل اخیر با رشد همراه بوده است.

این گزارش می‌افزاید: براساس این آمار در تابستان سال 1398 متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران 13 میلیون  میلیون و 700هزار تومان بوده است. این در حالی است که این رقم در تابستان سال گذشته 7.6 میلیون تومان بوده است.


معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران در عین حال با اشاره به آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی نوشته است: در آبان ماه سال 1398 قیمت مسکن در شهر تهران با رشد حدود 36 درصدی و اجاره بها نیز با رشد حدود 31.4 درصدی همراه بوده است. براین اساس طی نیمه دوم سال 1397 و نیمه نخست سال 1397، نرخ رشد قیمت مسکن با فاصله بسیار زیادی بالاتر از نرخ رشد اجاره بها قرار داشته و در اردیبهشت 1398 این اختلاف به بالاترین سطح خود رسیده است.

این گزارش می‌افزاید: با وجود کاسته شدن از سرعت رشد قیمت در بخش معاملات مسکن طی 6 ماه قبل، نرخ رشد اجاره بها تا مهرماه 1398 روند افزایشی داشته که در آبان ماه به علت آغاز فصول سرد سال و احتمالا کاهش تقاضا، حدود 3.4 واحد درصد از رشد آن در مقایسه با ماه قبل کاسته شده اگرچه که رشد اجاره بها در این ماه در مقایسه به رشد ماه مشابه سال قبل، تقریبا 1.8 برابر است./منبع:ایبنا