کد خبر: ۴۹۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۱۲ آذر ۱۳۹۸ 03 December 2019

تجارت ۴۴ میلیون دلاری ایران و قرقیزستان

وزیر راه و شهرسازی از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و قرقیزستان برای تعیین ترانزیت ریلی کالا و تعرفه تجارت ترجیحی دو کشور خبر داد.
به گزارش سازه نیوز ، محمد اسلامی در «پانزدهمین کمیسیون همکاری‌های اقتصادی ایران و قرقیزستان»، با بیان اینکه برگزاری این کمیسیون‌ها برای گسترش روابط اقتصادی دو کشور است، گفت: هیچ محدودیتی برای توسعه روابط دوجانبه نداریم و در حال حاضر ارتباطات سیاسی دو کشور، دوستانه بوده و در بالاترین سطح قرار دارد که زمینه را برای توسعه روابط اقتصادی هموار می‌کند.

وی با بیان این نشست، پانزدهمین کمیسیون مشترک ایران و قرقیزستان محسوب می‌شود، افزود: مبنای حقوقی همکاری‌های این دو کشور، سند همکاری ۱۰ ساله‌ای است که سال ۲۰۱۶ میان رؤسای جمهور ایران و قرقیزستان به امضاء رسید.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امضای موافقتنامه تعرفه تجارت ترجیحی میان ایران و اتحادیه اوراسیا که قرقیزستان یکی از اعضای این اتحادیه است، روابط دو کشور را وارد فاز جدیدی می‌کند.

به گفته اسلامی، این تعرفه تجارت ترجیحی می‌تواند تسهیل‌کننده ارتقای سطح روابط دو کشور باشد.

در ادامه این نشست، «جانات بیشن اوف» وزیر حمل و نقل و راه قرقیزستان با بیان اینکه امروز پانزدهمین جلسه کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قرقیزستان را برگزار کردیم، اظهار داشت: در این جلسه درباره مسائلی که در نشست چهاردهم در خصوص آنها به تفاهم رسیدیم، مذاکره شد.

وی ادامه داد: مسائل حل نشده‌ای میان دو کشور وجود دارد که باید برطرف شود تا روابط خود را با ایران گسترش دهیم.

وزیر حمل و نقل و راه قرقیزستان یادآور شد: در جلسه امروز مسائل فی‌مابین دو کشور را نیز مطرح کردیم که اساس خوبی برای برقراری روابط تنگاتنگ میان فعالان کسب و کار دو کشور پایه‌گذاری خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اسلامی در حاشیه این اجلاس در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه اراده رهبران دو کشور بر توسعه همکاری‌ها است، گفت: مذاکرات ما مبنای شتاب‌دهنده دارد تا در پایان اجلاس، تفاهمنامه‌های مشخصی را امضاء کنیم.

وی با اشاره به وجود سند تفاهمنامه همکاری ۱۰ ساله دو کشور با عنوان «مبنای حقوقی تفاهمنامه‌ها» افزود: قرقیزستان عضو اتحادیه اوراسیا است که می‌توانیم تعرفه ترجیحی گمرکی با آنها امضاء کنیم.

اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر ۴۴ میلیون دلار حجم مبادلات دو کشور است ضمن اینکه قرقیزستان فرصت مناسبی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی بخصوص در حوزه راهسازی است.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: قرقیزستان کشور محصور در خشکی است که می‌تواند از بنادر ما استفاده کند. بنا داریم تا در این اجلاس و کمیسیون مشترک با حضور کارشناسان و مقامات ارشد دو کشور، تعرفه‌ای برای ترانزیت کالا میان دو کشور امضاء کنیم که اسناد این تفاهمنامه نهایی شده و فردا به امضاء می‌رسد.


منبع: مهر