کد خبر: ۴۹۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۴ - ۱۳ آذر ۱۳۹۸ 04 December 2019

آنفلوآنزا در بیش از ۹۵ درصد موارد، مشکل‌ساز نیست

مدیر گروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: بیش از ۹۵ درصد موارد ابتلا به آنفلوآنزا مشکلی ایجاد نمی‌کند و تنها در۵ درصد موارد،بیمار نیاز به بستری دارد که از این میزان بیش از ۸۰ درصد با داروهای معمولی درمان می‌شود.
به گزارش سازه نیوز ، سید محمد علوی چهارشنبه در همایش روز جهانی ایدز در سرسرای شهدای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز با اشاره به پخش خبری مبنی بر اینکه برخی داروخانه‌ها واکسن آنفلوآنزا را با قیمت بسیار بالاتر از نرخ واقعی آن می‌فروشند اظهار داشت: این موضوع نشان می دهد که ترس مردم باعث شده که به سمت داروخانه ها هجوم برده و این تصور را داشته باشند که همه باید واکسن بزنند.

وی افزود: مردم باید آموزش ببینند که نیازی به تزریق واکسن و یا دریافت داروی تامیفیلو برای همه افراد نیست که پزشک باید این مساله را مدیریت کند.

علوی ادامه داد: آنفلوآنزا فقط مشکل استان و کشور ایران نیست بلکه نیمکره شمالی جهان، آسیای جنوب شرقی و خیلی از کشورهای غربی و اروپایی درگیر این مساله هستند که به آن پاندمی(همه‌گیری جهانی) آنفلوآنزا می گویند.

مدیر گروه بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: ویژگی بیماری آنفلوآنزا این است که به علت تغییرات ویروسی هر پنج سال یک بار در جهان اپیدمی می‌شود و اپیدمی امسال دنباله اپیدمی ۲۰۰۹ و همان ویروس H۱N۱ است.

وی تاکید کرد: از آنفلوآنزا نباید غافل شویم چون می‌تواند با مرگ و میر بالا همراه باشد ولی استان ما بزرگ است و با توجه به جمعیت، کمتر از ۲۰ عدد درگیری آنفلوآنزا که منجر به مشکلاتی شده باشد آن چنان مساله مهمی نیست ولی این بیماری همیشه با ترس عمومی همراه است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز نیز گفت: آنفلوآنزا برای مردم نگرانی ایجاد کرده و مردم حق دارند اطلاعات داشته باشند بنابراین ازهمکاران بهداشت و درمان تقاضا دارم در این زمینه به زودی سمینار و نشست برگزارکنند و مردم را از نگرانی نجات دهند.

ایرج نظری افزود: اطلاعات باید به صورت علمی، کاربردی و صحیح به مردم منتقل شود تا شیوه های پیشگیری از بیماری‌های منتقله را بهتر در سطح جامعه رواج دهیم.

وی ادامه داد: مقوله سلامت در چند سال اخیر به سمت اجتماعی‌شدن پیش رفته و این کار بزرگی است که باید ادامه یابد.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از اول مهر تا ۱۱ آذرماه چهار هزار نفر به علت ابتلا به بیماری‌های تنفسی و مشکوک به آنفلوانزا در بیمارستان بستری شدند که از این تعداد ۵۶ نفر بر اثر آنفلوانزا جان خود را از دست دادند.

کیانوش جهانپورافزود: از مجموع ۵۶ نفری که به علت ابتلا به آنفلوانزا جان خود را از دست دادند، ۱۹ نفر مربوط به یک هفته گذشته است و بیشترین موارد مرگ این بیماری در استانهای کرمان، گلستان، مازندران، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

وی گفت: همه چهار هزار نفری که به علت بیماری تنفسی در بیمارستان بستری شدند، به طور قطعی به آنفلوانزا مبتلا نبودند اما بسیاری از آنان مشکوک به آنفلوانزا بودند.


منبع: ایرنا