کد خبر: ۴۹۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۴ - ۱۷ آذر ۱۳۹۸ 08 December 2019
رئیس سازمان مدیریت بحران:

بسیاری از مسئولان، حوادث و بحران را باور ندارند

رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه بسیاری از مسئولان، حوادث و بحران را باور ندارند، گفت: اگر مبلغ ناچیزی برای پیشگیری هزینه می‌شد شاید در سیل اخیر دیگر لازم نبود که مبلغ سنگین خسارت پرداخت شود.


اسماعیل نجار در مراسم افتتاح سالن سیار فرماندهی مدیریت بحران خوزستان که امروز (۱۷ آذرماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مشکلات و معضلات ما در کشور این است که بسیاری از مسئولان، حوادث و بحران را باور ندارند و به همین دلیل پیش‌محور نیستیم و عمدتا پاسخ‌محور هستیم.

وی با اشاره به سیل امسال افزود: اگر مبلغ ناچیزی برای پیشگیری هزینه می‌شد شاید در سیل اخیر دیگر لازم نبود که مبلغ سنگین خسارت پرداخت شود.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان مدیریت بحران تصریح کرد: اگر حادثه‌ای رخ دهد باید مدیریت صحیح با امکانات و تجهیزات انجام شود. قانون جدید مدیریت بحران با کش و قوس‌های فراوان و کارهای کارشناسی سنگین تدوین شد و در نهایت جهت اجرا شهریورماه سال جاری توسط ریاست جمهوری ابلاغ شد. تدوین اسناد این قانون در حال انجام است تا با نوشتن اسناد قانون و دستورالعمل‌ها، اگر خلاء قانونی وجود داشته باشد، رفع شود.

وی بیان کرد: طبق ماده ۲ قانون مدیریت بحران، مسئولیت مشخص شده و اساس کار آن پیشگیری و استفاده از تمام تجهیزات و امکانات کشور است. در این قانون تاکید شده که اگر یک مسئول یا حتی بخش خصوصی در بحث مدیریت بحران استنکاف کرد و خدشه‌ای در مدیریت بحران ایجاد شد، مقصر باید جهت مشخص شدن میزان جرم و خسارت به دستگاه قضایی معرفی شود.

نجار افزود: امیدواریم با مدیریت صحیح اساس کار را در پیشگیری داشته باشیم و اگر حادثه‌ای رخ داد از همه تجهیزات و امکانات استفاده کنیم تا خسارت جانی و مالی را کاهش دهیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به تلفات سیل اخیر گفت: در سیل اخیر ۲۲ استان با سیل سنگین و سه تا چهار استان از جمله خوزستان با سیل بسیار سنگین مواجه شدند که با توجه به اینکه این سیلاب‌ها مخرب بود، شاید ممکن بود که سه تا چهار هزار نفر کشته شوند اما باوجود ضعف‌هایی که وجود داشت، با مدیریت صحیح به ویژه مدیریت عوامل محلی، در مجموع ۷۶ نفر دچار حادثه شدند. البته مرگ نیمی از این افراد به طور مستقیم به سیل مربوط نبوده است. بخشی از این افراد به دلیل صاعقه، کم‌لطفی به خود، ریزش ساختمان‌ها بر اثر قدمت و یا ریزش کوه جان باختند. در مجموع به دلیل سیل، در شیراز ۲۱ نفر و در دو استان دیگر نیز چند نفر فوت کردند.

نجار عنوان کرد: در پلدختر راه‌های ارتباطی قطع بود اما عوامل منطقه، مساله را مدیریت کردند و جانباخته نداشتیم. امیدواریم در کشور حادثه‌ای رخ ندهد؛ از ظرفیت‌های منطقه‌ای استفاده کنیم و بدانیم چه امکاناتی وجود دارد و هر دستگاه می‌تواند در زمان حادثه چه کاری کند و مخاطرات را بشناسند و پیامدها را بدانند و مردم را درگیر کار کنند زیرا اساس کار، مردم هستند.

رئیس سازمان مدیریت بحران بیان کرد: مدیریت بحران خوزستان در مساله مدیریت بحران پیشتاز است، امکاناتی که فراهم شده و افزایش این تجهیزات نمونه‌ای از اقدامات در این راستا است.

نجار ادامه داد: دو سال پیش با وقوع ریزگردها، مقرهای برق خوزستان دچار مشکل شدند و شاهد قطع برق بودیم که در پی آن قطعی آب نیز ایجاد شد و برای حل این مشکل همه کشور بسیج شد.

وی با اشاره به تحویل ماشین‌آلات شستشوی چندمنظوره به مدیریت بحران خوزستان، گفت: این امکانات می‌تواند در این زمینه بسیار کارآمد باشد. همچنین مرکز فرماندهی و کنترل مدیریت بحران سیار خوزستان امروز به بهره‌برداری رسید.
منبع: ایسنا