کد خبر: ۴۹۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۲۳ آذر ۱۳۹۸ 14 December 2019
مدیرعامل بانک مسکن از احتمال افزایش وام خرید خبر داد

آرامش بازار مسکن به‌هم می‌خورد؟

افزایش تسهیلات خرید مسکن خبری است که به گفته مدیرعامل بانک مسکن تا یکی دو هفته دیگر باید منتظر شنیدنش باشیم.

وعده افزایش تسهیلات خرید مسکن در حالی از سوی مدیرعامل بانک تخصصی این حوزه اعلام شده که بهار امسال این بانک اعلام کرد برنامه‌ای برای افزایش سقف تسهیلات مسکن ندارد و در مقابل، سیاست کاهش نرخ مسکن را در دستور کار دارد.
به گزارش صمت، ابوالقاسم رحیمی انارکی، مدیرعامل بانک مسکن، دوشنبه در جمع خبرنگاران از احتمال افزایش وام مسکن خبر داد. به گفته انارکی، درخواست این بانک برای تعیین تکلیف افزایش سقف وام مسکن در شورای پول و اعتبار در حال بررسی است و نتیجه تا ۲ هفته دیگر اطلاع‌رسانی می‌شود. بنا به اعلام مدیرعامل بانک مسکن، این نهاد برای افزایش تسهیلات صندوق یکم مسکن برنامه‌ای ندارد.

بانک مسکن پیغام را گرفت؟
خبر احتمال افزایش وام مسکن درحالی از سوی مدیرعامل بانک مسکن منتشر شده که هفته گذشته، کانون سراسری انبوه‌سازان در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری و مدیرعامل بانک مسکن، خواستار افزایش وام مسکن تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان در تهران و ۲۵۰ میلیون تومان در کلان‌شهرها شده بودند. تاکید انبوه‌سازان در این نامه‌این بود که تسهیلات مسکن به حوزه تولید اختصاص یابد. به نظر می‌رسد ارسال این نامه در تصمیم‌گیری بانک مسکن مبنی بر افزایش میزان تسهیلات خرید مسکن بی‌تاثیر نبوده است.


فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان در گفت‌وگو با صمت با بیان اینکه پرداخت تسهیلات در حوزه تولید، موجب رونق صنعت ساختمان کشور شده و نتایج بسیار مثبتی برای اقتصاد کشور خواهد داشت، افزود: پیشنهاد ما این است که وام به تولیدکننده اختصاص یابد و در ادامه، در قالب فروش اقساطی به خریداران واگذار شود.


او در واکنش به اینکه به نظر می‌رسد با وجود تاکید انبوه‌سازان بر اختصاص تسهیلات به بخش تولید، بانک مسکن در نظر دارد وام بخش خرید را در بخش اوراق افزایش دهد، گفت: درحال‌حاضر تسهیلات ساخت نیز از محل اوراق تامین می‌شود. بخشی از اوراق نیز در قالب صندوق‌های تسه تعریف شده که در نهایت پول این صندوق‌ها نیز در حوزه تولید صرف می‌شود.

 تنها راهکار تقویت قدرت خرید
او با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی، برای تقویت بازار مسکن هیچ راه دیگری جز ارائه و افزایش تسهیلات وجود ندارد، اضافه کرد: برای رونق بازار مسکن ۳ راهکار وجود دارد. نخست اینکه قدرت خرید مردم با افزایش دستمزدها بالا رود که با توجه به اعلام خبر افزایش ۱۵ درصدی حقوق در سال آینده، نمی‌توان روی این راهکار حساب کرد. دومین راهکار، صنعتی‌سازی، استفاده از فناوری‌های نوین و کاهش هزینه‌های تولید مسکن است که شرایط آن در کشور درحال‌حاضر وجود ندارد. راهکار سوم تقویت قدرت نقدینگی مردم با استفاده از پرداخت تسهیلات است. این راهکار در ۵۰ سال گذشته همواره مورد توجه بوده و اکنون نیز تنها راهکار رونق بازار مسکن به نظر می‌رسد.
دبیر کانون انبوه‌سازان در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش وام خرید مسکن، گرانی واحد مسکن و افزایش نرخ تورم را در پی ندارد؟ گفت: به این مسئله باید از منظر فرصت و تهدید نگاه کرد که به نظر می‌رسد مزیت‌های وام مسکن بر معایب آن می‌چربد.


او در واکنش به این مطلب که در نامه انبوه‌سازان به بانک مسکن و ریاست‌جمهوری، بر اختصاص وام مسکن به بخش تولید تاکید شده اما مدیرعامل بانک مسکن از افزایش تسهیلات خرید خبر داده است، بیان کرد: پرداخت تسهیلات و افزایش میزان وام در زمینه خرید را تجویز نمی‌کنیم و پیشنهاد ما افزایش تسهیلات در حوزه ساخت‌وساز است چرا که هیچ نگاه علمی پرداخت تسهیلات به حوزه تولید را تورم‌زا نمی‌داند. از سوی دیگر ما می‌گوییم این تسهیلات بعد از ساخت، به خریدار منتقل شود تا هم به تولید کمک کند، هم تورم‌زا نباشد.
پورحاجت با بیان اینکه مبلغ وام اوراق مسکن کارآیی خود را از دست داده است، یادآور شد: نظام بانکی ما متناسب با اقتصاد مسکن پویایی نداشته و نتوانسته قدرت خرید مردم را افزایش دهد. در شرایطی که در یکی دو سال گذشته، نرخ مسکن بیش از ۱۲۰ درصد افزایش نرخ داشته، وام مسکن هم باید متناسب با این روند، افزایش یابد.

لزوم کاهش سود و افزایش دوره بازپرداخت وام
یک تحلیلگر بازار مسکن با تاکید بر اینکه بهتر است اختصاص تسهیلات مسکن در حوزه تولید مسکن باشد، می‌گوید برای اثرگذاری بیشتر، باید نسبت به کاهش سود و همچنین افزایش دوره بازپرداخت تسهیلات اقدام شود. سید امین زرگر مرادی در پاسخ به صمت بیان کرد: درحال‌حاضر تعداد معامله‌های حوزه مسکن بسیار کم است که از دلایل آن می‌توان به حضور کمرنگ سرمایه‌گذاران غیرمصرفی و کاهش سوداگری در بازار مسکن، به علت نبود چشم‌انداز جهش قیمتی جدید در بازار مسکن اشاره کرد.


زرگر مرادی ادامه داد: از سوی دیگر، قدرت خرید مصرف‌کننده واقعی مسکن هم پس از جهش قیمتی که از انتهای سال ۹۶ تا آخر بهار ۹۸ شاهد بودیم، به شدت کاهش یافته و خانه‌دار شدن برای دهک‌های متوسط و پایین جامعه، بیش از پیش دور از دسترس به نظر می‌رسد. در چنین شرایطی، یکی از راهکارها برای رونق بازار مسکن می‌تواند تحریک تقاضا با استفاده از افزایش وام باشد. او ادامه داد: البته باید توجه داشت که ما با کمبود عرضه و تولید مسکن، به ویژه در مناطق متوسط به پایین شهرها روبه‌رو هستیم. بنابراین بهتر است اولویت در اختصاص بودجه، کمک به بخش خصوصی و ایجاد انگیزه در زمینه تولید مسکن باشد.


این تحلیلگر بازار مسکن افزود: می‌توان با افزایش وام ساخت و سپس انتقال آن به خریدار در کنار رونق نسبی تولید، زمینه‌ای برای خانه‌دار شدن دهک‌های میانی جامعه ایجاد کرد. زرگر مرادی گفت: به هر حال در شرایط اقتصادی کشوری مانند ایران با این نرخ تورم، خرید خانه از محل پس‌انداز گذشته فرد بسیار مشکل به نظر می‌رسد و نیاز است با کمک تسهیلات، فرد بتواند با استفاده از وام و بازپرداخت آن از پس‌انداز آینده، خانه‌دار شود. 

او ادامه داد: از سوی دیگر هرچند دولت با کمبود شدید منابع مالی روبه‌رو است اما باید توجه داشت که شرط تحریک تقاضا و تولید، امکان استفاده گروه هدف از این نوع تسهیلات است. بنابراین باید تا جایی که می‌شود در کنار تقویت مبلغ تسهیلات، نسبت به کاهش سود و همچنین افزایش دوره بازپرداخت اقدام کرد.

بانک مسکن به دنبال افزایش منابع؟
یکی دیگر از تحلیلگران بازار مسکن معتقد است اعلام خبر افزایش تسهیلات خرید از سوی بانک مسکن، ترفندی برای افزایش منابع این بانک است.

فرهاد بیضایی در پاسخ به صمت با بیان اینکه بانک مسکن از داغ شدن بحث وام خرید در جامعه بهره‌مند می‌شود، ادامه داد: از این راه، بانک مسکن می‌تواند سپرده‌های بیشتری جذب کرده و اوراق منتشر کند. درواقع این یکی از سازکارهای جذب منابع برای این بانک است. او با بیان اینکه دادن اوراق به متقاضیان، فشاری بر بانک مسکن وارد نمی‌کند،

او  اضافه کرد: با توجه به وضعیت بازار، ارزش اوراق تسهیلات مسکن پایین آمده است و به نظر می‌رسد بانک مسکن با مطرح کردن بحث افزایش وام، در نظر دارد تقاضا را تحریک کرده و ارزش اوراق خود را افزایش دهد. بیضایی یادآور شد: بانک مسکن برای فراهم کردن منابع مالی، ۳ راهکار پیش رو دارد. نخست اینکه از وجوه اداره شده دولتی استفاده کند که در شرایط اقتصادی فعلی، این کار ممکن نیست. راهکار دوم این است که منابع مالی از بانک مرکزی گرفته شود که با توجه به تورم فعلی، این کار هم شدنی نیست. راهکار سوم، استفاده از منابع ناشی از بازگشت تسهیلات مسکن مهر است که از آن نیز پیشتر استفاده شده است. او افزود: در چنین شرایطی به نظر می‌رسد بانک مسکن به دنبال آن است که فشار افکار عمومی را در حوزه وام مسکن بالا برده و ناچیز بودن مبلغ آن را یادآوری کند. این تحلیلگر با بیان اینکه وام خرید، سیاست پایداری برای تقویت بازار مسکن نیست، گفت: پیش از گران‌تر شدن خانه در کشور، چه تعداد از مردم می‌توانستند با وام مسکن، خانه‌دار شوند و قسط‌های آن را بپردازند که با افزایش سقف تسهیلات، تعدادشان بیشتر شود؟

منبع : صمت 
برچسب ها: بازار مسکن