کد خبر: ۴۹۶۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۱۱ دی ۱۳۹۸ 01 January 2020

قیمت اوراق وام مسکن

رصد معاملات روز گذشته اوراق تسهیلات مسکن در بازار فرابورس ایران در نمادهای «تسه» و «تملی» نشان می‌دهد در تمامی نمادهای مجاز برای معامله، تعداد ۲۵ نماد توسط خریداران و فروشندگان داد و ستد شد.
به گزارش سازه نیوز، با توجه به مشکلات حاکم در خرید مسکن و کمبود بودجه در این زمینه، استفاده از اوراق تسهیلات مسکن که توسط بانک مسکن و بانک ملی منتشر می‌شود بهترین روش به منظور کسب نقدینگی برای خرید مسکن است.

اوراق مسکن از دسته برگه‌های بهاداری است که به متقاضیان مسکن این امکان را می‌دهد تا بدون سرمایه‌گذاری های طولانی مدت به سرعت و در زمان کوتاهی قادر به استفاده از تسهیلات مسکن باشند.

هر برگ از این اوراق معادل 500 هزار تومان از تسهیلات است که به میزان تسهیلات مورد نظر باید اوراق تهیه شود.

نماد معاملاتی این اوراق شامل نام ماه و دو رقم آخر سال صدور است که مدت اعتبار اوراق صادره از تاریخ صدور به مدت دو سال است.

در صورتی که مدت اعتبار این اوراق به اتمام رسیده و دارنده اوراق از تسهیلات آن استفاده نکرده باشد، نماد معاملاتی آن متوقف می شود و وجوه پرداختی جهت خرید اوراق به فرد مذکور بازگردانده نمی‌شود. به همین دلیل  بهتر است تا سرمایه‌گذارانی که قصد استفاده از تسهیلات این اوراق را ندارند تا قبل از پایان مهلت اعتبار، اوراق را در بازار به فروش برسانند.‌

خریداران اوراق تسهیلات مسکن تا ٢ ماه پس از تاریخ خرید امکان فروش ندارند. این محدودیت برای نمادهایی که فقط چهار ماه تا پایان معاملات آن‌ها در بازار فرابورس ایران باقی مانده، اعمال نخواهد شد.

اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در بازار فرابورس با نماد «تسه» و اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی در نماد «تملی» معامله می‌شوند و روز گذشته از میان نمادهای مورد معامله 5 نماد با افزایش قیمت روبه‌رو شدند و بقیه افت قیمت را تجربه کردند.

اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی در نماد «تملی804» با قیمت پایانی 17 هزار و 481 تومان در پایان بازار دیروز 2.2 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد و بالاترین میزان رشد قیمتی را در میان سایر اوراق تسهیلات مسکن مورد معامله به خود اختصاص داد.

پس از آن نمادهای «تملی706»، «تسه9803»، «تسه9808» و «تسه9708» به ترتیب با 1.49 درصد، 1.41 درصد، 0.47 درصد و 0.06 درصد افزایش؛ بیشترین رشد پایانی قیمت اوراق تسهیلات مسکن را در بازار فرابورس در اختیار گرفتند.

اکنون بالاترین قیمت این اوراق در رقم 62 هزار و 500 تومان به اوراق «تملی611» یعنی اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی منتشرشده در بهمن‌ماه سال 96 اختصاص دارد.

بیشترین حجم و ارزش معاملات این اوراق نیز در بازار روز گذشته مربوط به تسه شهریور 98 در نماد «تسه9806» است که جابه جایی 25 هزار و 514 ورقه از این اوراق به ارزش بیش از یک میلیارد تومان را تجربه کرد و به قیمت پایانی 41 هزار و 490 تومان معامله شد. این اوراق دیروز افت قیمت 1.27 درصدی را به ثبت رسانده بود.


منبع: ایرنا