کد خبر: ۴۹۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۱۹ دی ۱۳۹۸ 09 January 2020
در بازدید قائم مقام وزیر صمت از بندر امام خمینی(ره) مطرح شد؛

توزیع متوازن ترافیک کالاهای اساسی در بنادر کشور

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در بازدید خود از بندر امام خمینی(ره) با اشاره به همگرایی و هماهنگی دستگاه های مرتبط در زنجیره‌ی تأمین کالا، بر توزیع متوازن کالاهای اساسی در بنادر کشور و بهره‌ گیری از ظرفیت های آنها تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در جریان بازدید خود از مجتمع بندری امام خمینی(ره)  در تشریح هدف خود از این بازدید، بیان داشت: در این بازدید  قصد داشتیم از نزدیک موجودی کالاهای اساسی در این مجتمع بندری را بررسی کنیم و و در کنار آن آخرین وضعیت روند اجرای تصمیماتی را که در جلسات ستاد و بازدیدهای  قبلی برای تسهیل و تسریع در تخلیه و بارگیری کالاهای  اساسی اتخاذ شده، به طور میدانی مشاهده کنیم.

حسین مدرس خیابانی  در ادامه افزود: آنچه  امروز به طور مشهود در این  بازدید دیده می شد و نسبت به بازدید قبلی تمایز دارد، همگرایی و هماهنگی خیلی خوبی است که بین همه دستگاه های  مرتبط  با موضوع  تأمین کالاهای  اساسی ایجاد شده است؛ همه دستگاه های اجرایی و عملیاتی چه در حوزه‌های تأمین، مباشرین  بخش دولتی و ختی مباشرین غیردولتی  و حتی دستگاه های  پشتیبانی کننده  نظیر سازمان بنادر و دریانوردی، گمرکات و سازمان حمل و نقل و حتی دستگاه هایی که به لحاظ ضوابط فنی نظارت می کنند، از هماهنگی خوبی برخوردارند که باعث شده امروز موجودی کالاهای اساسی کشور  از یک نقطه قابل قبولی برخوردار باشد.
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: آمار اخیر حاکی از  رشد 34 درصدی  ورودی کالاهای اساسی  مورد نیاز کشور در بندر امام خمینی(ره) است و در سایر بنادر جنوبی و حتی شمالی کشور  نیز از وضع مشابهی  برخوردارند و با به‌کارگیری همه ظرفیت های تخلیه و نگهداری و ناوگان حمل و نقل بیش از  21 درصد خروجی کالاها نسبت به مدت مشابه  در سال گذشته  افزایش پیدا کرده است.

مدرس خیابانی تصریح کرد: وجود این میزان کالای اساسی  پشتوانه‌ی خوبی است که در یک فضای آرام  بتوانیم بر رویدادها و تکانه های بازار مصرف فائق بشویم. این هماهنگی که که امروزه بین دستگاه های مختلف مشاهده می شود ماحصل  جلسات مفیدی بوده که در ستاد انجام شده است و هم اینکه درک  مشترکی  از وضعیت  کنونی و شرایط  کشور  بین آنها شکل گرفته است.
وی  همچنین با اشاره به بازدید خود از  پروژه های در حال احداث سرمایه گذاری در بخش احداث سیلوهای ذخیره غلات و کارخانجات فرآوری کالاهای اساسی، بیان داشت: اجرای  پروژه های توسعه  در بندر امام خمینی(ره) هیچگاه  متوقف نشده است و ما علی‌رغم تمام شرایط بین المللی و محدودیت هایی که داریم یک لحظه هم از توسعه بخش مولد و تولید در کشورمان غافل نشدیم.


قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با اشاره به برنامه ریزی به عمل آمده برای سرشکن کردن ترافیک کالاهای اساسی بین بنادر کشور خاطر نشان کرد: همه تلاش ما این است که از تمرکز ورودی  ترافیک کالا در بندر امام خمینی(ره) جلوگیری کنیم  و بتوانیم  همزمان از ظرفیت های سایر بنادر  مهم جنوبی و شمالی  به بهترین شکل ممکن  استفاده کنیم.

مدرس خیابانی با اشاره به برخی نارسایی ها در سرعت خروج کالاهای اساسی از بندر امام خمینی(ره) اظهار داشت: به برخی دستگاه های ناظر و عملیاتی  در خصوص ابلاغیه های اجرایی برای تسریع در خروج کالاهای اساسی اطلاع رسانی لازم صورت گرفت.

وی در تشریح راهکارهای اتخاذ شده برای تسریع در تخلیه و خروج کالاهای اساسی گفت: در این دستورالعمل ها تأکید شده روند تخلیه و انتقال سریع انبارها به مناطق مختلف کشور با جدیت دنبال شود تا بتوانیم  محمولات کشتی های جدیدی که وارد لنگرگاه شده اند و یا کشتی های که در راه هستند، در انبارها تخلیه شود.


وی با اشاره به برگزاری نشست مشترک با دستگاه های ذیربط برای برطرف کردن کندی های سرعت تخلیه کالاها که موجب  مشکلاتی در فضای نگهداری  و انتقال به مبادی مصرف شده است، تصریح کرد: در این نشست نهایت مشارکت همه دستگاه های ذیربط را  با درک شرایط حساسی کشور خواستار شدیم. 

همچنین شانه ساز معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو ضمن حضور در نشست مشترک و بازدید از برخی از انبارهای نگهداری کالای اساسی، راهکارهای تسریع در بازرسی ضوابط فنی و صدور مجوزهای لازم برای تسریع در خروجی کالا از بندر امام خمینی(ره) را بررسی کرد.

مدیرکل بنادرو دریانوردی استان خوزستان با اشاره به اینکه عمده کالاهای اساسی از بندر امام خمینی(ره) وارد شده است بیان داشت: به دنبال تصمیماتی که بر اساس الزامات پدافند غیرعامل اتخاذ شده است، بخشی  از این کالاها  به بنادر دیگر منتقل می شود که خوشبختانه  این روند به خوبی  اجرا شده است ولی با این وجود  این موجب کندی  تردد کشتی ها  به بندر امام نشده است.


عادل دریس با اشاره به اینکه موجودی کالا در بندر امام خمینی(ره) 53 درصد  نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است، اظهار امیدواری کرد: در بازدید امروز قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی ضمن اتخاذ تصمیمات راهگشا و مهم با همکاری دستگاه های ذیربط شاهد روند  رو به رشد  خروج کالاهای  اساسی از بندر امام خمینی(ره) باشیم.
برچسب ها: بند امام خمینی