کد خبر: ۴۹۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۱ - ۲۲ دی ۱۳۹۸ 12 January 2020

افزایش تیم‌های اصلاح مدارک برای تسریع در روند طرح ملی مسکن

 معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برنامه مسکن ملی برای دهک‌های ۱تا ۳ از سال آینده آغاز می‌شود، گفت: افراد تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی در اولویت این برنامه هستند اما خانوارهای جامانده را هم شناسایی خواهیم کرد و آنها هم واجد شرایط مسکن ملی خواهند بود.
به گزارش سازه نیوز ، محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره آخرین جزییات از برنامه مسکن ملی برای دهک‌های یک تا سه که از اقشار کم درآمد محسوب می‌شوند، اظهار داشت: در این زمینه ستادی با حضور نهادها و دستگاه‌های حماتی از جمله  کمیته امداد، بهزیستی، استان قدس، اوقافف، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام ، سازمان بسیج، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه  و وزارت راه وشهرسازی تشکیل شده است و آخرین تصمیم این ستاد ساخت سالانه 200 هزار واحد مسکونی شهری برای دهک‌های اول تا سوم است.

وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که آورده این دهک‌ها را مدیریت و از طریق ساز و کار مناسب این اقشار را صاحب خانه کنیم، افزود: در مرحله برنامه ریزی‌ها هستیم و پیش از این هم به طور مکرر اعلام کردیم که برای دهک‌های اول تا سوم برنامه جداگانه‌ای داریم  و به زودی جزییات آن اعلام می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره تسهیلات در نظر گرفته در این طرح برای اقشار کم درآمد اظهار داشت: زمین تقریبا رایگان یعنی 99 ساله و وام بلاعوض در نظر گرفته شده است که البته هنوز سقف آن مشخص نیست و باید ببینم هر دستگاهی چقدر می‌تواند در این زمینه کمک کند.

محمودزاده درباره اینکه مخاطب شناسی این طرح چگونه انجام می‌شود، گفت: تمام آمار و ارقام برای شناسایی دهک‌ها براساس اطلاعات دستگاه‌های حمایتی است و اولویت با افراد تحت این نهاد خواهد بود و افرادی که در این دستگاه‌های حمایتی شناسنامه‌دار هستند.

وی افزود: تمام دستگاه حمایتی در حوزه ساخت و عرضه مسکن برای دهک یک تا سه اقداماتی انجام می‌دهند اما کافی نیست سیاست ما این است که در مدت کوتاهی درصد بیشتری از این دهک ها را صاحب مسکن کنیم.

این مقام مسئول درباره اقشار کم درآمدی که تحت پوشش نهادهای حماتی نیستند، گفت: البته عده‌ای هم که تحت پوشش دستگاه‌های حماتی قرار ندارند را از طریق دستگاه‌های متولی شناسایی خواهیم کرد و ساز و کار آن هم به زودی مشخص می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان در پاسخ به این سوال که این برنامه چه زمانی آغاز می شود، تاکید کرد: در حال برنامه‌ریزی‌ها هستیم و از ابتدای سال 99 این برنامه عملیاتی خواهد شد.        

محمودزاده همچنین درباره نگرانی مردم از طولانی بودن روند اصلاح فرم «ج» و فرصت دوباره آنها برای حضور در دور جدید ثبت نام های مسکن ملی گفت: کاهش مدت زمان پروسه و روند اصلاح فرم «ج» برای انصراف دهندگان از مسکن مهر را در دستور کار قرار داده‌ایم و جای نگرانی برای این دسته از افراد که می‌خواهند در دوره بعد ثبت نام ها شرکت کنند، نیست.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره مدت زمان انجام روند اداری اصلاح فرم «ج» ادامه داد: بستگی به میزان تقاضا دارد. معمولا در اداره‌های مرتبط دو کاربر برای انجام اصلاح این مدارک مشغول به کار هستند و پیش از این ورودی و خروجی‌ها که درخواست اصلاح بند «ج» را داشتند، بالا نبود. امروز شاهد آن هستیم با همین تعداد کاربر، حجم درخواست‌ها افزایش یافته است بنابراین طبیعی است که مدت زمان اصلاح مدارک افزایش یابد.  

وی تاکید کرد: دستور افزایش تیم‌های اصلاح مدارک در اداره‌ها را داده‌ایم تا این اقدامات زودتر انجام شود  و مردم فرصت ثبت نام در دور جدید مسکن ملی را از دست ندهند.

محمودزاده در پاسخ به این سوال که آیا فرصت دوباره برای ثبت نام در مسکن ملی برای افرادی که امتیاز مسکن مهر را فروخته‌اند، وجود دارد، گفت: این افراد دیگر واجد شرایط برای ثبت نام مسکن ملی نیستند و مسکن ملی به این گروه‌ها تعلق نمی‌گیرد. فرم «ج» قرمز شده است و در صورتی فرم «ج» اصلاح می‌شود که واحد به افراد تعلق نگرفته باشد اما وقتی امتیاز فروخته‌ا‌ند یعنی از تسهیلات دولتی برای خرید مسکن استفاده کرده‌اند.


منبع: ایلنا