کد خبر: ۴۹۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۴ - ۲۳ دی ۱۳۹۸ 13 January 2020

زندگی در کانون آلودگی هوا

وجود صنایع آلاینده و انتقال برخی از صنوف مزاحم و مشکلات کلان شهر تهران به شهرستان ری این شهرستان را به کانون آلودگی هوا و انتشار بوی نامطبوع تبدیل کرده است و همین موضوع نفس مردم جنوب پایتخت را تنگ می‌کند.
به گزارش سازه نیوز، شهرستان ری با جمعیتی حدود یک میلیون نفر در جنوب استان تهران واقع شده و این شهرستان با برخورداری از  شهرک‌ها و لکه‌های صنعتی و صنفی به عنوان قطب صنعتی در پهنه جنوبی پایتخت مطرح است.

وجود صنایع آلاینده‌ای مانند کارخانه سیمان تهران و پالایشگاه شهید تندگویان در کنار مجتمع پردازش پسماندهای کلان شهر تهران در آرادکوه کهریزک و عبور کامیون‌های سنگین 17 استان جنوبی کشور شهرستان ری را تبدیل به کانون آلودگی هوا و انتشار بوی نامطبوع در استان تهران کرده است.

انتشار بوی نامطبوع در شهر تهران یکی از مشکلات اساسی اخیر پایتخت نشینان است که در این میان سلامت ساکنان شهرستان ری به عنوان نزدیکترین افراد به کانون اصلی انتشار بوی نامطبوع و آلاینده بیشتر از همه باید مورد توجه قرار گیرد.  

این درحالی است که رییس اداره سلامت هوا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  پیشتر گفته بود: منشا بوی بد تهران دفن زباله در کهریزک نیست بلکه صنایع گوگردی است که در زمان پایداری هوا میزان آلایندگی آنها تشدید می‌شود.

عباس شاهسونی افزود: بوی بدی که در روزهای اخیر در تهران احساس شد، گازی با منشا ترکیبات گوگردی است که می تواند دی اکسید گوگرد یا ترکیبات دیگری از گوگرد باشد و نمی تواند به دفن زباله ارتباط داشته باشد.

این مسئول ادامه داد: با توجه به نوع بوی بدی که در هوای تهران احساس شده، مشخص شده که جهت آن از جنوب به شمال است. این بو به صنایعی که گازهای گوگردی منتشر می کنند مرتبط باشد و احتمال نشت گاز از برخی صنایع جنوب تهران مثلا پالایشگاه وجود دارد به خصوص اینکه بویی شبیه آن طی 2 سال گذشته در یکی از شهرهای خوزستان که پالایشگاه دارد نیز منتشر شده بود.

استاندار تهران نیز روز بیست و ششم آذرماه در جلسه بررسی انتشار بوی نامطبوع در مناطق مختلف شهر تهران در جمع خبرنگاران گفته بود: ‌علت انتشار بوی نامطبوع در پایتخت از محل دفع زباله های آراد کوه و کارخانه سیمان ری است.

انوشیروان محسنی بندپی با بیان اینکه نتایج علمی و کارشناسی این معضل که در روزهای 11 و 23 آذر امسال اعلام شده حاکیست که سه نوع آمونیاک، sh2 و  so2 در تهران متصاعد شده است، افزود: کارخانه سیمان تهران از گاز مازوت استفاده می کرد که مقرر شد سوخت آن تغییر کند.

استاندار تهران ادامه داد:‌ در برخی مواقع سال جهت باد از جنوب به شمال تغییر کرده و به همین واسطه بویی مشابه گندیدگی تخم مرغ در مناطق مختلف شهر تهران استشمام می شود.

وی تاکید کرد:‌ تمامی صنایعی که فعالیت آنها منجر به انتشار گاز و بو می شود تا 10 روز آینده میزان آلایندگی آنها سنجش و گزارش می شود.

محسنی بندپی خاطرنشان کرد: فعالیت های دامپروری و کشاورزی در اطراف تهران نیز در زمانی که هوا پایدار است، در انتشار گاز و بوی نامطبوع بی تاثیر نیستند.

مردم جنوب پایتخت به خصوص شهرستان ری بخاطر قرار گیری در کنار این کانون‌های آلایندگی و بو نامطبوع که هم اکنون تمام کلان شهر تهران را فرا گرفته است از ساکنان سایر مناطق بیشتر در معرض انواع بیماری‌های قرار دارند و اگر وضع به همین منوال پیش رود شاید در آینده نزدیک شاهد خسارات جبران ناپذیری برای مردم این مناطق شاهد باشیم.

مریم محمدی فعال زیست محیطی در ادامه این گزارش گفت: آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی که به واسطه وجود صنایع مختلف در شهرستان ری وجود دارد حق زندگی سالم را از مردم این منطقه گرفته است.

وی با اشاره به اینکه کنترل نشدن آلاینده‌های محیطی در ارتقای سلامت انسان و بهبود کیفیت زندگی نقش اساسی و غیر قابل چشم پوشی دارد، افزود: شهرستان ری به دلیل تبدیل شدن به قطب صنعتی پایتخت و وجود هزار واحد صنعتی بزرگ و کوچک که هر کدام آیندگی زیست محیطی خاص خود را دارند هم اکنون یکی از نقاط آلوده استان تهران محسوب می شود.

این کارشناس محیط زیست ادامه داد: قرارگیری در مسیر 17 استان جنوبی و وجود انبارهای بزرگ کشور در شهرستان ری، این منطقه را محل عبور و مرو گسترده کامیون‌های سنگین کرده است که همین امر یکی از دلیل افزایش ذرت معلق در هوا می باشد.

محمدی با بیان اینکه شهرستان ری به دلیل گستردگی اراضی و قرار گیری در جنوب پایتخت محل جولان پسماند سوزان و متخلفان زیست محیطی است، عنوان کرد: پدیده پسماند سوزی، آتش زدن لاستیک کامیون‌های برای استحصال سیم‌ها فلزی، تولید زغال در کوره‌های سنتی در کنار آلودگی ناشی از دپو پسماندهای تهران در آراد کوه حق زندگی سالم را از شهروندان شهرستان ری گرفته است.

وی یادآور شد: رودخانه‌های کن، سرخه حصار و شور که فاضلاب خرد و کلان پایتخت و واحدهای صنعتی و کشتارگاهی را از سمت شهر تهران به ری می آورد موجب آلودگی اراضی کشاورزی و منابع زیرزمینی شده است.

محمدی با اشاره به اینکه آلاینده‌های زیست محیطی از تنوع، گستردگی و پیچیدگی خاصی برخوردار هستند، ابراز کرد: این آلاینده‌های می توانند هر سه بعد جسمی، روانی و اجتماعی سلامت انسان‌ها را با خطر مواجه سازند به طور که بر اساس آمارهای بین المللی آلودگی هوا و بیماری‌های ناشی از آن چهارمین رتبه مرگ و میر را به اختصاص داده‌اند.

این کارشناس محیط زیست یادآور شد: آلاینده‌های موجود در هوا آثار زیان بار متعددی بر جسم و روح افراد به جای می گذارد به گونه ای که این عوارض حتی سالها افراد را در گیر خود می کند و در بسیاری از موارد در طولانی مدت بروز پیدا می کنند.

رییس شورای اسلامی شهرستان ری نیز در جلسه بررسی مشکلات پسماند این شهرستان با بیان اینکه کلان شهر تهران تمامی مشکلات زیست محیطی خود را بدون هیچگونه تغییری به شهرستان ری تحمیل می کند، افزود: امروز ری به حیاط خلوت تجمیع مشکلات پایتخت تبدیل شده است.

حسن خلیل آبادی افزود: امروز شهرستان ری به واسطه قرارگیری در جنوب پایتخت از وجود شورای و مدیریت شهری مستقل محروم شده و همین امر موجب مورد ظلم قرار گرفتن و سرریز شدن مشکلات کلان شهر تهران به این منطقه شده است.

وی با اشاره به اینکه شاخص آلودگی هوای شهرری همیشه 40 درجه آلوده‌تر از نواحی مختلف تهران است، عنوان کرد: هوای آلوده ری حاصل بی تدبیری مسئولان در انتقال صنایع مزاحم و آلاینده، پسماندها و سایر معضلات زیست محیطی کلان شهر تهران به این منطقه جنوبی پایتخت است.

خلیل آبادی یادآور شد: امروز به لطف حمل پسماندهای تهران به کهریزک شاهد تجمیع کوه زباله به ارتفاع 60 متر در 100 هکتار از اراضی مرغوب کشاورزی در آراد کوه هستیم که بوی نامطبوع و مشکلات ترافیکی حمل این پسماندها توسط سیم تریلرهای شهرداری گریبان مردم این منطقه را گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در تمامی کشورهای توسعه یافته پسماندهای هر منطقه در محل تولید به وسیله زباله سوزهای پیشرفته تبدیل به انرژی می شوند، ابراز کرد: امروز باندهای مخوفی پشت تجارت پسماندهای تهران وجود دارند که اجازه هرگونه تغییر در مدیریت آن را نمی دهند.

خلیل آبادی یادآور شد: زباله در همه جای دنیا با عنوان طلای کثیف شناخته می شود در تهران نیز ما همین نگاه را داریم ولی انتظار داریم مسئولان این امر کار تفکیک و تبدیل زباله رادر مناطقی که تولید می شنود انجام دهند.

عضو شورای اسلامی تهران، ری و تجریش اضافه کرد: شیرابه‌هایی که از کوه‌های پسماند در آراد کوه ایجاد شده‌اند بر اساس یافته‌های علمی 400 برابر فاضلاب‌های روان موجب آلودگی محیط زیست می شوند.

رییس اداره محیط زیست شهرستان ری در ادامه این گزارش از تشدید برخورد با متخلفان زیست محیطی طی یک ماه اخیر خبر داد و گفت: واحدهای آلاینده جنوب تهران از ابتدای آذرماه که شرایط سکون جوی و تجمیع آلاینده‌های آغاز شده است به صورت شبانه روزی پایش می شوند.

زهره عبادتی با اشاره به اینکه 200 واحد آلاینده در طی یک ماه اخیر مورد پایش زیست محیطی قرار گرفته‌اند، افزود:25 واحد آلاینده هوا در شهرستان ری اخطاریه زیست محیطی دریافت کردند.

وی عنوان کرد: واحدهای تولید بتن، قیر، آسفالت، ریخته‌گری، آجر نسوز، گچ و معادن شن و ماسه که در تولیدات خود از سوخت‌های فسیلی استفاده می کنند، مورد پایش قرار گرفته‌اند.

رییس اداره محیط زیست شهرستان ری با اشاره به اینکه پالایشگاه و کارخانه سیمان تهران به دلیل بالا بودن مواد آلاینده هوا در خروجی دودکش‌هایشان به صورت ویژه و شبانه روزی مورد پایش قرار می گیرند، گفت: استفاده از سوخت مازوت (نفت کوره) به دلیل ایجاد آلودگی شدید هوا در کارخانه سیمان تهران متوقف شد.

عبادتی اظهار داشت: استفاده از سوخت مازوت به دلیل تولید گاز دی اکسید گوگرد (SO2) و گاز ترش (H2S) که موجب آلودگی هوا و انتشار بوی نامطبوع می شد در کارخانه سیمان تهران متوقف شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون کارخانه سیمان تهران با گاز شهری کار می کند، خاطرنشان کرد: اداره گاز طی فصول سرد سال به دلیل مصرف بالای خانگی گاز صنایع را قطع می کند به همین بسیاری از صاحبان صنایع به سمت استفاده از سوخت مازوت (نفت کوره) می روند که همین امر موجب آلودگی هوا می شود.

عبادتی یادآور شد: استفاده از سوخت مازوت (نفت کوره) در صنایع استان تهران ممنوع است و بازرسان اداره محیط زیست شهرستان ری با پایش 24 ساعته صنایع جنوب تهران از با هر گونه تخلف به شدت برخورد می کنند.

عبادتی با اشاره به اینکه پسماندسوزی یکی از منابع عمده آلایندگی در جنوب پایتخت است، تصریح کرد: پسماندسوزان بیشتر مواقع ساعت‌های پایانی روز و شب‌ها اقدام به این کار می کنند که در صورت مشاهده به شدت با این افراد برخورد می شود.

وی عنوان کرد: بازرسان اداره محیط زیست طی یک هفته گذشته 23 مورد پسماند سوزی را اطفاء و 2 نفر را نیز در همین زمینه به دستگاه قضایی معرفی کرده‌اند.

عبادتی یادآرو شد: پسماندسوزان با حمل مقادیر زیادی لاستیک کامیون، سیم و کابل برق، و سایر موارد صنعتی به مناطق جنوبی شهرستان ری اقدام به سوزاندن برای استحصال سیم‌های فلزی و سایر اقلام می کنند که همین امر موجب ایجاد آلودگی هوا و مه در هوای جنوب شهرستان ری به ویژه در بخش کهریزک و فشافویه می شود.

رییس اداره محیط زیست شهرستان ری یکی دیگر از منابع آلاینده هوا و کانون بوی نامطبوع در جنوب تهران را کوره‌های غیر مجاز زغال گیری در بخش کهریزک عنوان کرد و گفت: 110 کوره زغال گیری طی 10 روز گذشته در روستاهای بخش کهریزک تخریب شدند.

عبادتی با بیان اینکه کوره‌های زغال گیری توسط اتباع بیگانه و بصورت غیرمجاز و آلاینده در این منطقه شکل گرفته و فعال هستند، افزود: حمل پسماندهای درختان کلان شهر تهران به کهریزک موجب شده این کوره‌های غیر مجاز ایجاد شوند.

وی یادآور شد: کوره‌های زغال گیری با انتشار مستقیم دود و گازهای سمی در روستاها و مناطق مسکونی جنوب پایتخت موجب آلودگی هوا در سطح این منطقه شده است که مقابله با آنزی نیازمند کمک سایر دستگاه‌ها از جمله اداره جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و بخشداری‌ها و دهیاری‌ها است.


منبع: ایرنا