کد خبر: ۴۹۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۲ - ۲۹ دی ۱۳۹۸ 19 January 2020

تکمیل اطلاعات شش کلانشهر کشور در سامانه ملی فهرست انتشار آلاینده‌ها

دبیر کنسرسیوم پژوهشی دانشگاه‌های سطح یک کشور گفت: تاکنون در شش کلانشهر کشور انتشار آلاینده‌ها محاسبه و سناریوی‌های مختلفی برای کاهش آن‌ها تحت عنوان سامانه ملی تهیه فهرست انتشار آلاینده‌های هوای کلانشهرها تهیه شده است.
به گزارش سازه نیوز ، محمد رحیمیان در نشست رونمایی از سامانه ملی تهیه فهرست انتشار آلاینده‌های هوای کلانشهرهای کشور که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، گفت: ما معمولاً از پتانسیل علمی کشور در مسائل مختلف استفاده نمی‌کنیم. برای مثال در حوزه خودرو از دانشمندان و محققان استفاده نکرده‌ایم و چنانچه این اتفاق رخ می‌داد می‌توانستیم اطمینان داشته باشیم که در آینده روزهای پاک هم خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه پروژه سامانه ملی تهیه فهرست انتشار آلاینده‌های هوای کلانشهرهای کشور به کنسرسیوم دانشگاه‌های برتر سپرده شد، تصریح کرد: این پروژه به تصمیم‌گیران حوزه آلودگی هوا کمک می‌کند تا با ارائه سناریوهای مختلف و ارزیابی آن‌ها، برنامه‌های کاهش آلودگی هوا را دنبال کنند.

به گفته دبیر کنسرسیوم پژوهشی دانشگاه‌های سطح یک کشور اصلی‌ترین اهداف این مطالعه محاسبه آلاینده‌های انسان‌ساز در قالب سامانه دینامیک و کمک به سازمان حفاظت محیط زیست برای کاهش آلودگی هوای کشور و کلانشهرها است.

رحیمیان افزود: گام بعدی اتصال این سامانه به داده‌های سازمان هواشناسی است که بر اساس آن بتوان آلودگی هوا را از چند روز قبل پیش‌بینی کرد. امکان توسعه این سامانه برای اطلاع‌رسانی به مردم هدف چهارم این پروژه است.

رحیمیان ادامه داد: همکاری و هم‌افزایی دانش فنی دانشگاه‌های پیشرو کشور در این پروژه سابقه نداشته است. نتایج این همکاری هم بی‌سابقه است. قبلاً رقابت مثبتی بین دانشگاه‌ها بود که الان به همکاری تبدیل شده است.

وی افزود: در این سامانه دینامیک هر یک از مجریان می‌توانند اطلاعات را بارگذاری کنند و چون تحت وب است تمام کشور به‌صورت آنلاین به آن دسترسی دارند و مسئولان هم می‌توانند با سطح دسترسی خاص خود گزارش‌های خودشان را دریافت کنند.

دبیر کنسرسیوم پژوهشی دانشگاه‌های سطح یک کشور با بیان اینکه این سامانه می‌تواند به سؤالات در مورد طرح‌های کاهش آلودگی هوا پاسخ دهد، تصریح کرد: تاکنون در شهرهای تهران، تبریز، اصفهان، اراک، کرج، شیراز و اهواز کار تهیه سامانه فهرست انتشار آلاینده‌ها تمام شده و در دو شهر قم و کرمانشاه نیز این اقدام ۶۰ درصد پیشرفت داشته است.


منبع: ایسنا