کد خبر: ۴۹۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۶ - ۲۹ دی ۱۳۹۸ 19 January 2020

آلودگی هوای قم را جدی بگیریم

مدیرکل محیط زیست استان قم یکی از مشکلات امروز در زمینه آلودگی پیش رونده هوای قم را عدم باور این مساله دانست که قم هم می توان آلوده باشد و در آینده وضع بدتری داشته باشد.
به گزارش سازه نیوز ، سیدرضا موسوی مشکینی پیش از ظهر در نشست خبری که در اداره کل محیط زیست استان قم گفت: طی دو ماه آذر و دی ماه آلودگی هوا در استان به اوج رسید.

وی افزود: به منظور رفع آلودگی‌هایی که هوای قم را فرا گرفته بود از سوی این نهاد تمهیداتی انجام شد که آنها را می توان در قالب های مختلف فعالیت تقسیم کرد.

وی تصریح کرد: در برخورد با آلودگی هوا دو نگاه آمایشی و پیمایشی وجود دارد که در بحث پایش نگاه بلند مدتی را داریم و در این راستا دستگاه‌های اقتصادی نقش قابل توجهی دارند.

مدیرکل محیط زیست استان قم یادآورشد: در برخوردهای بین دستگاهی در مسایلی چون صنعت و محیط زیست مسایل مختلفی ایجاد می‌شود. مثلا دستگاه‌های صنعتی سعی می‌کنند تا مولفه‌های اقتصادی را پررنگ کنند،اما محیط زیست به همه ابعاد توجه دارد.

وی گفت: سازمان محیط زیست در کنار توجه به مبانی فرهنگی، اقتصادی و صنعتی به رسالت واقعی خود مبنی بر اهمیت به مسائل زیست محیطی نیز به صورت جدی توجه دارد. درست است که با شرایط جاری کشور همیشه بحث اقتصادی و اشتغالزایی اولویت اصلی است ولی نباید کاری کرد که چند سال دیگر فرصتی برای احیای خیلی از داشته ها نداشت.

وی با اشاره به مهاجرت پذیری دائم شهر قم یادآورشد: این مهاجرت پذیری هر روز افزایش می یابد ولی زیرساخت‌های لازم برای این جمعیت در این شهر آماده نشده است.

موسوی مشکینی گفت: در شهر قم یک میلیون و 250 هزار نفر جمعیت ساکن هستند که 95 درصد این جمعیت شهرنشین هستند که این مسئله تنها در قم وجود دارد و در شهرهای دیگر به ندرت دیده می شود.

مدیرکل محیط زیست استان قم بیان کرد: محورهای استان مملو از فعالیت‌های صنعتی هستند،در این راستا باید نگاه ویژه و همراه با تدبیر در برنامه ریزی‌ها وجود داشته باشد.

مدیرکل محیط زیست استان قم با عنوان اینکه اگر لازم باشد باید مطالعات آمایشی مورد بازبینی قرار بگیرد، تصریح کرد: اما هنوز حساسیت برای مسؤولان بوجود نیامده تا به این مسئله به صورت جدی توجه داشته باشند. گویا هنوز کسی باور ندارد که قم هم از آلودگی هوارنج می برد و می تواند در آینده وضع بسیار بدتری داشته باشد.

وی در ادامه سخنان خویش وضعیت آلودگی هوای قم را در آذر ماه مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: در این بازه زمانی 200 مورد پایش روزانه از صنایع صورت گرفت که به 30 واحد اخطار کتبی داده شد. 3 مورد نیز پایش شبانه شهر قم و 8 مورد نیزپایش شبانه سلفچگان انجام شد.

موسوی مشکینی اضافه کرد: یک واحد آلایند در سلفچگان و یک واحد ضایعاتی در قلعه صدری پلمب شد و همچنین از فعالیت یک واحدهای ریخته گری در محدوده جاده کاشان ممانعت بعمل آمد و پرونده تخلفات 9 واحد نیز به مراجع قضایی ارجاع شد.

وی تصریح کرد: در خصوص دریاچه نمک مباحث بسیاری مطرح می شود ولی اگر طرحی بدون مطالعه عمیق و دقیق باشد و مباحث زیست محیطی آن را رعایت نکند قطعا مشکلات عدیده ای را ایجاد می کند؛ استفاده از دریاچه نمک درست است ولی تا زمانی که طرح علمی و همه جانبه ای ارایه نشود نباید با کارهای احساسی و رویین اتلاف وقت و انرژی و هزینه کرد.


منبع: ایسنا