کد خبر: ۴۹۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ 21 January 2020

افتتاح قطعه یک آزادراه تهران – شمال در دهه فجر

رئیس سازمان برنامه و بودجه از افتتاح قطعه یک آزادراه تهران – شمال در دهه فجر امسال خبر داد و گفت: برای تعیین نرخ عوارض این مسیر، کارگروه ویژه تشکیل شده است.
به گزارش سازه نیوز، محمدباقر نوبخت امروز در «حاشیه بازدید از آزادراه تهران – شمال» در جمع خبرنگاران با بیان اینکه زمان تحقق وعده‌های دولت در ارتباط با افتتاح طرح‌های عمرانی به ویژه قطعه یک آزادراه تهران – شمال فرا رسیده است، اظهار داشت: در بازدیدی که خرداد ماه امسال از این آزادراه داشتیم، اعلام کردیم که سال جاری قطعه یک را به بهره‌برداری می‌رسانیم که این وعده در حال محقق شدن است.

وی افزود: همکاران عملیاتی ما در بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی، علی‌رغم سختی‌هایی که دشمنان ایجاد کرده بودند تا پروژه‌های عمرانی متوقف شود، توانستند این پروژه را به پایان برسانند و به زودی شاهد افتتاح آن در دهه فجر خواهیم بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص قطعه دو آزادراه تهران – شمال گفت: در صدد هستیم تا قطعه دو آزادراه تهران – شمال را تا اواخر سال آینده به بهره‌برداری برسانیم.

نوبخت با بیان اینکه قطعه یک آزادراه تهران – شمال به طول 32 کیلومتر به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: این میزان محور، بدون احتساب جاده‌ای است که قطعه یک را به جاده قدیم چالوس متصل می‌کند ضمن اینکه 17 کیلومتر از این محور، تونل و پل است، مسیر تهران – چالوس را یک ساعت و نیم کوتاه کرده و مسافران می‌توانند به جای تردد سه ساعته، یک ساعت و نیمه به چالوس برسند.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه تا تابستان 93 این پروژه تنها 17 درصد پیشرفت داشت، یادآور شد: با این حال، عمده عملیات راهسازی قطعه یک آزادراه تهران – شمال ظرف 6 ماه اخیر انجام شده است. ما وظیفه داریم که مسیرهای دسترسی مسافران به شهرهای شمالی را تسهیل کنیم. همزمان دو محور هراز و فیروزکوه نیز برای دسترسی به استان‌های شمالی وجود دارد اما این قطعه، راه و زمان را کوتاه‌تر می‌کند.

نوبخت ادامه داد: قطعه 2 آزادراه تهران – شمال 22 کیلومتر است که تا سال آینده محور غربی و تونل‌ها را احداث می‌کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه، هزینه تمام شده ساخت قطعه یک را بیش از 10 هزار میلیارد تومان معادل یک میلیارد دلار دانست و گفت: 85 میلیارد دلار نیز برای اتصال قطعه 4 به 3 اختصاص داده‌ایم چرا که قطعه 4 زیر بار ترافیک بوده و در حال بهره‌برداری است.

وی در خصوص نرخ عوارض قطعه یک آزادراه تهران – شمال گفت: دولت نگاه ویژه‌ای برای تأمین مالی این پروژه دارد و کارگروه تعیین نرخ عوارض تشکیل شده است.

نوبخت با تأکید بر اینکه شرکت‌های ایرانی قطعه یک را احداث کرده‌اند و منابع آن کاملاً داخلی بود، افزود: قرار است ادامه آزادراه همت – کرج نیز در سال جاری و پس از افتتاح قطعه یک آزادراه تهران – شمال به بهره‌برداری برسد.

معاون رئیس‌جمهور در خصوص خسارات سه استان سیل‌زده سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان در سیلاب اخیر گفت: قرار است فردا سفری به این سه استان داشته و از نزدیک، خسارات وارد شده را بررسی کنیم.

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، 17 هزار و 500 واحد مسکونی بر اثر سیلاب اخیر آسیب دیده‌اند که دولت 1,800 میلیارد تومان از محل منابع دولتی و تسهیلات بانکی برای جبران این خسارات در نظر گرفته است.


منبع: مهر