کد خبر: ۴۹۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ 22 January 2020

ساخت یک هزار و 44 واحد مسکونی در بافت فرسوده مازندران

 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران گفت که برای اجرای طرح های بازآفرینی در شهرهای این خطه شمال کشور ۳۰۹ میلیارد ریال اعتبار مصوب شده است.
به گزارش سازه نیوز ، مهدی رازجویان روز چهارشنبه افزود : با این اعتبار 29 پروژه بازآفرینی در 10 شهرستان استان در حوزه های مختلف در دست اجرا قرار گرفته است.

وی مجموع طرح های عمرانی بازآفرینی شهری مازندران در سال جاری را 67 مورد اعلام کرد.

رازجویان گفت که بیشترین اعتبار طرح های بازآفرینی در سکونتگاههای غیر رسمی استان و بافت های فرسوده برای  اجرای خانه محله، ساخت مجتمع فرهنگی و ورزشی، روکش آسفالت ، احداث پارک ها ، مرمت بافت باارزش و تاریخی ، اصلاح شبکه توزیع برق و تلفن، احداث پارک بازیافت و توانمند سازی ساکنان و حاشیه نشینان هزینه می شود.
وی با اعلام این که طی سه سال گذشته حدود 89 هکتار از اراضی بافت فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی استان مازندران در قالب طرح های بازآفرینی احیاء شد ، مساحت بافت فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی استان را حدود پنج هزار و 800 هکتار اعلام کرد که یکهزار و 40 هکتار از این اراضی را سکونتگاههای غیر رسمی تشکیل می دهد.
ساخت یک هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده
معاون استاندار مازندران همچنین گفت : بر اساس برنامه ریزی در یک سال گذشته ساخت یک هزار و 44 واحد مسکونی در بافت فرسوده 19 شهر استان مازندران در دست اجرا قرار گرفت.
وی میزان تسهیلات یارانه ای پرداختی برای ساخت هر واحد مسکونی در بافت فرسوده را بین 400  میلیون تا یک میلیارد ریال اعلام کرد و افزود که بازپرداخت این تسهیلات از زمان شروع تا پایان کار حدود 10 سال است.
رازجویان گفت : البته سقف تسهیلات پرداختی یارانه دار برای ساخت واحدهای مسکونی در بافت فرسوده متناسب با اهلیت سازنده و به کارگیری تجهیزات نوین بین 400 میلیون ریال تا یک میلیارد ریال تعیین می شود.

وی خواهان مداخله جدی شهرداران استان مازندران در احیاء بافت فرسوده، سکونتگاههای غیر رسمی و بافت با ارزش در قالب طرح های بازآفرینی شده است.
بر اساس آمار وزارت راه و شهر سازی، طرح ملی باز آفرینی شهری با هدف ایجاد زیر ساخت های خدماتی، رفع فرسودگی ، بهسازی و مقاوم سازی مسکن، تولید مسکن مناسب و ایجاد فضای عمومی در 543 شهر و در 2 هزار و 700 محله به مساحت 141 هزار هکتار اجرا می شود.
مازندران حدود 60 نقطه شهری دارد ولی دستکم 20 نقطه شهری از این تعداد در سال های اخیر به شهر ارتقاء یافته اند و بافت های فرسوده در آنها یا وجود ندارد و یا بسیار اندک است .
بیشترین وسعت بافت فرسوده شهری در مازندران مربوط به شهرهای ساری ، بابل ، آمل و قائشمهر است که در زمره شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت قرار دارند.
بر اساس سرشماری سال 95 ،استان مازندران حدود سه میلیون و 258 هزار نفر جمعیت دارد که 53درصد از آنان در مناطق شهری ساکن هستند.
اجرای طرح های بازآفرینی در شهرهای استان مازندران نخستین بار به طور رسمی از دهه فجر سال 96 استارت خورد و تاکنون بیش از 30 درصد از این بافت احیاء شد.


منبع: ایرنا