کد خبر: ۴۹۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۵ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ 26 January 2020

پیگیر اجباری شدن درس محیط زیست در دانشگاه‌ها هستیم

معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه در حال حاضر درس محیط زیست در دانشگاه‌ها به‌صورت اختیاری تدریس می‌شود، گفت: پیشنهاد اولیه ما این بود که محیط زیست به‌صورت درس «اجباری» در دانشگاه‌ها ارایه شود و در حال حاضر پیگیر دستیابی به این هدف هستیم.
به گزارش سازه نیوز، کیومرث کلانتری در جشنواره ملی محیط زیست که امروز در دانشگاه پیام نور برگزار شد با بیان اینکه محیط زیست مانند گذشته فقط دو کلمه ساده نیست، اظهار کرد:  امروز وزن محیط زیست برابر است با سلامت و ایمنی.

وی ادامه داد: سیل‌ها، طوفان‌ها، افزایش جمعیت، جنگ‌ها و سایر پدیده‌های طبیعی و غیر طبیعی دیگر در دنیا ارزش محیط زیست را چند برابر کرده است. امروزه انسان از سه پدیده که نتیجه اعمالش در طبیعت است، رنج می‌برد.

به گفته معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست آن سه پدیده تولید گازهای گلخانه‌ای، تغییرات آب و هوایی و نابودی تنوع زیستی است.

وی با بیان اینکه کشور ما نیز مستثنی از این قاعده نیست، تصریح کرد: با وجود تنوع زیستی کشور ما بسیار شکننده، آسیب‌پذیر و فقیر از نظر منابع آبی و جنگلی است. سرانه جنگل در کشور ما یک سوم متوسط جهانی است و از سویی منابع در کشور ما محدود است و باید بتوانیم آن را به‌درستی مدیریت کنیم.

کلانتری افزود: کشور ما نیازمند توسعه است و توسعه در محیط زیست اثر می‌گذارد. سالانه یک میلیون نفر به جمعیت کشور ما افزوده می‌شود که این میزان جمعیت نیازمند توسعه، اشتغال و بهره‌مندی از منابع کشور هستند. در این بین محیط زیست به دنبال  ایجاد تعادل بین محیط زیست و توسعه است.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه حفظ محیط زیست در دنیا با دو رویکرد فرماندهی کنترل و مدیریت مشارکتی انجام می‌شود، تصریح کرد: در رویکرد فرماندهی کنترل، انسان را مزاحم محیط زیست می‌دانند و در این روش پلیس مردم را کنترل می‌کند اما در رویکرد مدیریت مشارکتی مردم جزو ظرفیت‌های محیط زیست در نظر گرفته می‌شوند که با آموزش و آگاهی می‌توانند به حفظ محیط زیست کمک کنند.

کلانتری در ادامه گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در کشور ما اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی دارد. از این رو برنامه‌های آموزشی مختلفی به‌ویژه برای محصلان در نظر گرفته شده است. برای مثال برای مربیان و والدین کودکان در مهدکودک بسته‌های آموزشی محیط زیستی تهیه شده است و کتاب انسان و محیط زیست نیز در پایه یازدهم تدریس می‌شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه برای دانشجویان نیز دو واحد اختیاری درس محیط زیست در دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده است، تاکید کرد: درخواست ما از ابتدا این بود که این دو واحد «اجباری» در دانشگاه‌ها باشد و در حال حاضر نیز پیگیر هستیم که این اتفاق بیفتد. امیدواریم که همه بخش‌های کشور در حفظ محیط زیست و آموزش آن به ما کمک کنند.


منبع: ایسنا