کد خبر: ۴۹۸۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۷ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ 28 January 2020

حال دریاچه ارومیه خوب است

دریاچه ارومیه که چندین سال با خشکی دست‌ و پنجه نرم کرده، اکنون وارد شرایط بهتری شده و به‌نظر می‌رسد که احیای این دریاچه دیگر دور از دسترس نباشد.

به گزارش سازه نیوز،در طی چند سال اخیر با مجموعه اقداماتی که روی مخازن سدها در حوضه آبریز صورت گرفته این امکان فراهم شده است که چهار میلیارد و ۶۷۷ میلیون متر مکعب آب تنظیم شده وارد دریاچه ارومیه شود. طبق آخرین آمار ارایه شده تراز دریاچه ارومیه رشد ۶۷ سانتی متری داشته، به‌گونه‌ای که تراز فعلی دریاچه ارومیه ۱۲۷۱.۳۱ متر ثبت شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۶۷ سانتی متر افزایش داشته است.

مساحت فعلی دریاچه ارومیه ۲۸۳۵ کیلومتر مربع و در حالی است که مساحت دریاچه ارومیه در سال گذشته ۲۱۶۲ کیلومتر مربع گزارش شده که آمار مقایسه‌ای نشان از افزایش ۶۷۳ کیلومتر مربعی دارد. حجم فعلی دریاچه ارومیه نیز ۳ میلیارد و ۴۶۰ میلیون مترمکعب است که این میزان سال گذشته یک میلیارد و ۷۷۰ میلیون مترمکعب بوده که آمار مقایسه‌ای نشان از افزایش یک میلیارد و ۶۹۰ میلیون مترمکعب دارد.

علاوه‌ بر این در طی چند سال اخیر با مجموعه مدیریتی که بر مخازن سدها در حوضه آبریز صورت گرفته، این امکان فراهم شده است که چهار میلیارد و ۶۷۷ میلیون مترمکعب آب تنظیم شده وارد دریاچه ارومیه شود.

اختصاص ٣٤٦٥ میلیارد تومان بودجه برای احیای دریاچه ارومیه

همچنین در تمامی دشت‌هایی که تخصیص از آب سطحی داشتند، مجوز جابجایی استفاده از آب سطحی به زیرزمینی داده شده و بخشی از مشکلات حل شده است همچنین رضا اردکانیان - وزیر نیرو - وعده داده که "ابلاغ تخصیص ۱۰ درصد مسدودی چاه‌ها را در چارچوب قوانین موجود ارائه خواهیم کرد تا به میزانی که مسدودی صورت می‌گیرد، ما ۱۰ درصد آن را به صنعت تخصیص دهیم تا بخشی از نیازها را پاسخگو باشد".

به گفته وی، در خصوص سد چپرآباد به عنوان آخرین حلقه انتقال آب از سیلوه به دریاچه ارومیه نیز با همکاری سازمان برنامه و بودجه اعتباری خوبی برای این پروژه اختصاص یافته و تا پایان سال مالی جاری این طرح به اتمام خواهد رسید.

از سوی دیگر ۳۴۶۵ میلیارد تومان بودجه برای احیای دریاچه ارومیه در نظر گرفته شده است و کل این برنامه‌ها از نگاه دولت به این برنامه مهم یعنی احیای دریاچه ارومیه حکایت دارد.

منبع: ایسنا