کد خبر: ۴۹۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۸ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ 28 January 2020

حریم ژئوپارک به منابع طبیعی اعلام نشده بود

درحالی ژئوپارک جهانی قشم در معرض تهدید تخریب و اخراج از فهرست یونسکو به دلیل واگذاری اراضی به سایت پرورش میگو قرار گرفته است که مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان می‌گوید: این اداره پاسخ مثبت به استعلام واگذاری زمین برای سایت پرورش میگو داده است چراکه در تمام این سال‌ها حریم قانونی و مشخص ژئوپارک به منابع طبیعی اعلام نشده بود.

به گزارش سازه نیوز، «ژئوپارک قشم» اولین ژئوپارک در خاورمیانه است که طی سال ۱۳۸۵ به عضویت شبکه جهانی ژئوپارک‌های تحت حمایت یونسکو در آمد اما در سال ۱۳۹۱ به دلیل آنچه مشکلات مدیریتی اعلام شد، کارت قرمز گرفت و از این فهرست خارج شد ولی پس از پنج سال با ایجاد تغییراتی توانست مجدد به فهرست یونسکو بازگردد. کارشناسان معتقدند، واگذاری اراضی که بیشتر با هدف احداث اقامتگاه، مرکز پرورش میگو و آبزیان، پلاژ و شهرک‌های صنعتی بوده، این ژئوپارک را بار دیگر در معرض تهدید قرار داده است.

درحال حاضر واگذاری اراضی در محدوده طولانی‌ترین غار نمکی جهان در ژئوپارک قشم به مرکز پرورش میگو موضوعی است که به گفته میراث فرهنگی خطر خروج ژئوپارک قشم از فهرست جهانی یونسکو را جدی کرده است.  امید ذاکری -  مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان - در گفت و گو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که آیا منابع طبیعی این استان درجریان واگذاری اراضی در محدوده ژئوپارک به سایت پرورش میگو بود یا خیر؟ اظهار کرد: سازمان امور اراضی پیش از واگذاری زمین از منابع طبیعی و دستگاه‌های مختلف دیگری از جمله محیط زیست، شرکت آب منطقه‌ای، اداره کل راه و شهرسازی و... استعلام می‌کند. از این رو برای واگذاری این زمین به سایت پرورش میگو نیز از منابع طبیعی استعلام شده بود.

ذاکری تصریح کرد: اداره کل منابع طبیعی استان هرمزگان به استعلام سازمان امور اراضی در این زمینه پاسخ مثبت داد چراکه در تمام این سال‌ها اداره کل میراث فرهنگی این استان و مجموعه ژئوپارک،حریم آن را به ما اعلام نکرده بود و هنگامی‌که ما حریم مشخصی برای یک منطقه نداریم، نمی‌توانیم با واگذاری زمین مخالفت کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان افزود: دستگاه‌های مختلفی از جمله محیط زیست و دستگاه‌های نظامی برای مناطق ویژه خود حریم مشخصی را به منابع طبیعی اعلام کرده‌اند. از این رو منابع طبیعی با واگذاری اراضی در محدوده‌های این دو دستگاه مخالفت می‌کند اما وقتی حریم مشخصی برای ژئوپارک اعلام نشده است با چه دلیل منطقی می‌تواند به استعلام سازمان امور اراضی پاسخ منفی دهد؟

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به شرایط خاص ژئوپارک و حساسیت‌های بین‌المللی روی آن آیا منابع طبیعی خود نمی‌توانست پیش از پاسخ به استعلام سازمان امور اراضی برای واگذاری زمین، حریم ژئوپارک را از اداره میراث استان مطالبه کند، گفت: روزانه تعداد زیادی استعلام به اداره منابع طبیعی فرستاده می‌شود و ما نمی‌توانیم پیش از موافقت یا مخالفت از تمام دستگاه‌ها حریم‌هایشان را استعلام کنیم. در واقع این دستگاه‌ها هستند که موظف هستند حریم قانونی خود را به ما اعلام کنند.

 درحالی خطر اخراج ژئوپارک قشم از یونسکو جدی شده است که مدیران ژئوپارک جهانی قشم  و اداره میراث فرهنگی باید پاسخگو باشند که چرا طی چند سال اخیر حریم مشخصی را به عنوان محدوده ژئوپارک به اداره کل منابع طبیعی استان اعلام نکرده‌اند. از سوی دیگر بر اساس قانون حفاظت از منابع آبزی جمهوری اسلامی ایران و قانون نظام جامع دامپروری و آیین‌نامه‌های صدور مجوزهای تولید دام طیور و آبزیان هرگونه صدور مجوز برای فعالیت‌های تکثیر و پرورش آبزیان (میگو، ماهی و ...) نیازمند استعلام از مراجع هشت‌گانه از جمله سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان است. انتظار می‌رود که میراث فرهنگی پاسخگوی این پرسش باشد که‌ به استعلام‌های مختلف برای راه‌اندازی سایت پرورش میگو در محدوده ژئوپارک جهانی قشم چه پاسخی داده است؟


منبع: ایسنا