کد خبر: ۴۹۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ 02 February 2020

ایران رتبه نهم در میراث فرهنگی جهانی است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا در نشستی با موضوع میراث فرهنگی جهان، تهدید اخیر « دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا به حمله به مراکز فرهنگی ایران را مصداق بارز تروریسم فرهنگی بین‌المللی است.

به گزارش سازه نیوز، «حمید بیات» طی سخنانی در نشست با موضوع "یک میراث فرهنگی در خطر، سایت‌های ایران در فهرست جهانی یونسکو" گفت: مکان‌ها وآثار فرهنگی و تمدنی شاید از لحاظ تاریخی و جغرافیایی متعلق به یک قوم یا ملت باشند، اما از لحاظ نقشی که در بازشناسی هویت بشری و انباشت لایه‌های تاریخی معرفت دارند، متعلق به همگان، و فارغ از جغرافیا و مکان‌اند. لذا شایسته است از مفهوم میراث مشترک بشری برای توصیف این دستاوردهای بشری بهره جوییم.

وی تاکید کرد که احترام به آثار فرهنگی و تمدنی، در واقع رعایت حرمت انسانی، و کرامت ذاتی انسانی است و نقطه مقابل آن یعنی حمله به اموال، و میراث فرهنگی، حمله به انسانیت، حمله به روح بشریت، و حمله به تاریخ است".

سفیر ایران با اشاره به کنوانسیون‌های بین‌المللی در خصوص حفاظت از میراث فرهنگی و تأکید بر ضرورت التزام بین‌المللی به آن‌ها بیان داشت: با کمال تعجب امروز، نه تنها از سوی برخی گروه‌ها و جریان‌های افراط‌گرا آثار و ارزش‌های فرهنگی و تمدنی در معرض تهدید و خطر قرار دارد، بلکه اخیرا شاهد اقدامات و اظهارات رییس جمهوری آمریکا بودیم که مردم و فرهنگ و تمدن ایرانی را مورد تهدید قرار داد.

بیات تصریح کرد: تهدید رییس جمهوری امریکا برای نابودی مراکز فرهنگی و تمدنی ایران، مصداق بارز تروریسم فرهنگی بین‌المللی است و ادامه قانون شکنی آمریکا برای شکستن مقاومت مردم ایران است که از یک سو، با تروریسم اقتصادی، با صراحت منابع تامین غذا و داروی مردم مقاوم ایران را مورد هدف قرار داده است و از سوی دیگر، به تهدیدات نظامی و فرهنگی مبادرت می‌کند.  

وی افزود: آمریکا به رغم ادعای خود بارها نشان داده که اعتقادی به مذاکره و پایبندی به تعهدات قبلی و فعلی ندارد و دشمنی اوتنها با فرهنگ یک ملت نیست؛ بلکه مخاصمه و مبارزه با ارزش‌های مشترک فرهنگی، و دستاوردهای تمدنی ملل مختلف جهان است.

سفیر ایران با بیان اینکه میراث فرهنگی نقش به سزایی در تقویت عناصر معنونی و مادی تحقق صلح و توسعه پایدار دارد افزود: آثار تاریخی میراث گذشتگان و امانت آیندگان است. از این رو ایران به عنوان وارث یکی از تمدن‌های کهن، همواره منادی تعامل و همکاری فرهنگ‌ها و گفت و گوها بوده تا نسل‌های آینده از بالندگی و پویایی و تعامل فرهنگی برخوردار باشند؛ و نسل کنونی از بلای افراط و خشونت رها شود.  

بیات در بخش دیگری از سخنان خود به قدمت مناسبات فرهنگی ایران و ایتالیا اشاره کرد و گفت:‌ برخورداری دو کشور ایران و ایتالیا از فرهنگ و تمدنی غنی، قدمت مناسبات فرهنگی و میراث و ریشه‌های تاریخی مشترک موجب گردیده در بسیاری موارد دیپلماسی فرهنگی راه گشای دیگر مناسبات ایران و ایتالیا باشد. تا آن جا که، مقامات عالی رتبه دو کشور در سفرهای متقابل بر روابط فرهنگی تاکید فراوان داشته، مناسبات را فرهنگ محور ارزیابی کرده و ارتقاء درک متقابل، با هدف تحکیم صلح و دوستی میان دو ملت و دولت را، همواره مد نظر قرار داده اند.

وی سپس با ارایه آمارها در خصوص میراث ایران در فهرست جهانی یونسکو، و یادآوری همکاری ایران با انجمن بین‌المللی مطالعات مدیترانه و شرق در کاوش و مرمت برخی از آن‌ها افزود: برگزاری چنین نشستی خود، گواه دیگری از جایگاه والای فرهنگ و تمدن دوکشور، به عنوان میراث مشترک بشری است.

پروفسور "رُوسّی" مدیر انجمن بین‌المللی مطالعات مدیترانه و شرق در ابتدا با نمایش تصاویری از واکنش جوامع دانشگاهی و فرهنگی در سراسر جهان به تهدید حمله رییس جمهوری امریکا به میراث فرهنگی ایران بیان داشت: اظهارات ترامپ خشم ایران شناسان سراسر دنیا را برانگیخت... و «استولپر» ایران‌شناس برجسته امریکایی، بیانیه‌ای را در محکومیت اظهارات ترامپ منتشر کرد که ظرف ۴۸ ساعت قریب به اتفاق اعضا جامعه بین‌المللی ایران شناس، آن را امضا و انجمن ایران شناسان اروپا نیز با صدور بیانیه جداگانه‌ای در سایت خود، اظهارات ترامپ را محکوم و جملگی سخنان ترامپ را به عملکرد داعش تشبیه کردند.

وی افزود: ما ایران شناسان ایتالیایی نیز، با همکاری سفارت ایران در ایتالیا، این نشست را برای محکوم کردن این تهدید ترتیب داده ایم. ما که هنوز خسارت های میراث بشری در جنگ ایران و عراق و حمله طالبان به مجسمه بودا را فراموش نکرده ایم چگونه می توانیم اجازه دهیم؛ خسارات و ویرانی بیشتری به میراث بشری وارد گردد".

سخنران پایانی این نشست، پروفسور "کالییِری" استاد دانشگاه بولونیا بود که طی سخنانی بیان داشت: صحبت‌های ترامپ در خصوص حمله به مراکز فرهنگی ایران، در جامعه بین‌المللی ایران‌شناسان؛ به‌ویژه ایران‌شناسان آمریکایی که در زمره برترین ایران‌شناسان دنیا هستند نگرانی عمیقی ایجاد نمود. 

وی گفت: ایران بین کشورهای جهان رتبه نهم و در آسیا رتبه سوم برخورداری از میراث فرهنگی بشری را دارد و سرمایه‌گذاری زیادی در خصوص حفظ، معرفی و ثبت میراث خود در فهرست میراث فرهنگی بشری کرده است. 

این سخنران عنوان کرد که از ۲۴ سایت ثبت شده در این فهرست، ۸ سایت با همکاری ایتالیا کاوش، مرمت، معرفی، و به ثبت رسیده که مهم‌ترین آن ها نیز بوده اند و این باعث افتخار کشور ایتالیا و ایران شناسان آن است.

کالییِری با بیان اینکه تحریم ها تاثیر زیادی بر روند امور در عملیات شناسایی، حفاری و مرمت آثار باستانی ایران داشته و مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرده تصریح کرد: ترامپ از ویرانی میراثی سخن می‌گوید که ذره‌ای آن را نمی‌شناسد، زیرا اگر می شناخت، به خود اجازه این اظهارات را نمی داد.

منبع: ایرنا