کد خبر: ۴۹۹۰۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۱ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ 03 February 2020

پرداخت عیدی کارگران متناسب با مدت قرارداد

با اعلام پرداخت عیدی و پاداش بازنشستگان با حقوق بهمن‌ماه، نگاه کارگران نیز به لطف و بنده‌نوازی کارفرمایانشان دوخته شده تا بلکه عیدی و پاداش آخر سال را بهمن ماه به حسابهایشان واریز کنند.

به گزارش سازه نیوز، در روزهای اخیر وزیر کار از پرداخت عیدی و پاداش بازنشستگان با حقوق بهمن ماه خبر داد؛ خبری که تا حد زیادی بازنشستگان تامین اجتماعی را دلگرم کرد و در این بین جامعه کارگری نیز امیدوار شد تا با همکاری و مساعدت کارفرمایان، عیدی و پاداش آخر سال را یک ماه زودتر دریافت کند.

مبنای تعیین عیدی پایان سال همه کارگران مشمول قانون کار، حداقل دو و حداکثر سه برابر مصوبه دستمزد شورای عالی کار است و کارفرمایان باید دو ماه پایه حقوق را به عنوان حداقل عیدی و سه ماه پایه حقوق را به عنوان حداکثر عیدی و پاداش آخر سال به نیروهای کار خود بدهند.

شورای عالی کار اسفند ماه سال گذشته با افزایش ۳۶.۵ درصدی حداقل مزد کارگران موافقت کرد؛ بر این اساس پایه حقوق کارگران از فروردین ماه ۱۳۹۸ به یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان رسید. به دنبال تصویب افزایش ۳۶.۵ درصدی حداقل دستمزد کارگران در جلسه نهایی شورای عالی کار و ابلاغ بخشنامه آن در سال ۱۳۹۸، مبلغ عیدی و پاداش سال ۱۳۹۸ مشمولان قانون کار هم مشخص شد.

به موجب ماده واحده قانون تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار مصوب سال ۱۳۷۰ مجلس شورای اسلامی، حداقل عیدی کارگران دو برابر حداقل حقوق پایه و حداکثر عیدی به شرطی که از مصوبه قانون کار بیشتر نشود، سه برابر پایه حقوق خواهد بود که با تعیین مبلغ یک میلیون ۵۱۷ هزار تومان به عنوان حداقل دستمزد، حداقل عیدی کارگران در سال ۱۳۹۸، سه میلیون و ۳۴ هزار تومان و سقف عیدی، چهار میلیون و ۵۵۱ هزار تومان خواهد بود.

علیرغم آنکه رقم عیدی و دستمزد کارگران طی سالهای گذشته افزایش داده اما هزینه‌های زندگی کارگران چندین برابر شده است. امروز معیشت خانوارهای کارگری به شدت از بازار متلاطم ارز و پیامدهای آن بر سایر بازارهای داخلی، متاثر شده و قدرت خرید کارگران به دنبال افزایش هزینه های مسکن، اجاره‌بها و مایحتاج اساسی به شدت کاهش یافته است.

بخش اعظمی از کارگران به دلیل سخت شدن شرایط زندگی و ناتوانی در تأمین هزینه‌های معیشتی، امیدوارند که کارفرمایان به جهت حفظ قدرت خرید و جبران هزینه‌های زندگی مبلغ عیدی و پاداش را زودتر به حسابهایشان واریز کنند.در همین رابطه هادی ابوی ـ دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران در گفت وگو با ایسنا،‌ با بیان اینکه هیچ منعی برای واریز عیدی کارگران در بهمن ماه وجود ندارد می‌گوید: چنانچه کارفرمایان نقدینگی و تمکن مالی مناسبی دارند با حقوق بهمن عیدی و پاداش کارگران را هم پرداخت کنند.

وی از کارفرمایانی که مشکل نقدینگی ندارند، خواست تا دستکم بخش قابل توجهی از عیدی و پاداش را زودتر به کارگرانشان پرداخت کنند و آن را به شب عید که قیمتها به طور سرسام‌آوری افزایش یافته موکول نکنند.

این مقام مسئول کارگری پرداخت عیدی در بهمن ماه را موجب دلگرمی و حفظ قدرت خرید کارگران دانسته و می‌افزاید: عیدی و پاداش کارگران مصوبه مجلس را دارد و به موجب آن،حداقل دو ماه و حداکثر سه ماه دستمزد قانونی کارگر باید به عنوان عیدی و پاداش از سوی کارفرما پرداخت شود.

میزان عیدی کارگران بسته به مدت قرارداد و کارکرد آنها متفاوت است. مبنای محاسبه عیدی یک سال کاری است و کارگرانی که کمتر از یکسال در محل کار فعلی خود مشغول به کار هستند عیدی آنها به میزان تعداد ماههای پرداخت حق بیمه و کارکردشان محاسبه می‌شود.

منبع: ایسنا