کد خبر: ۴۹۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ 12 February 2020

نقش مهم مسکن در مثبت شدن رشد اقتصادی

براساس بررسی‌های بازوی کارشناسی مجلس، برخی تحولات مثبت در حوزه کشاورزی و مسکن نقش مهمی در مثبت شدن رشد اقتصادی بدون نفت در سال جاری داشته اند.
به گزارش سازه نیوز، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی پیش بینی کرد رشد اقتصادی بدون نفت در سال 1398 حدود 1.8 درصد باشد.

براساس بررسی‌های بازوی کارشناسی مجلس، برخی تحولات مثبت در حوزه کشاورزی و مسکن نقش مهمی در مثبت شدن رشد اقتصادی بدون نفت در سال جاری داشته اند.

در بخش «چکیده» این گزارش درباره وضعیت بخش مسکن در سال جاری آمده است: «تحولات بازار مسکن، حجم سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان را در نیمه اول سال 1398 افزایش داده است. به‌نظر می‌رسد عمده این تحول ناشی از افزایش نسبی قیمت مسکن در مقایسه با تورم کلی اقتصاد بوده است. رشد تولید ساختمان‌های مسکونی در نیمه اول سال 1398 به اندازهای بوده است که رشد منفی تولید ساختمانهای دولتی (ناشی از کاهش حقیقی طرح‌های عمرانی) را نیز پوشش داده و رشد کل بخش ساختمان را به‌طور نسبتاً قابل توجهی افزایش داده است. به‌نظر می‌رسد رشد بخش ساختمان نیز تأثیر مثبتی بر برخی بخش‌های صنعتی نظیر «لاستیک و پلاستیک»، «کاشی و سرامیک»، «سیمان» و «سایر کانی‌های غیرفلزی» داشته و رشد مثبت این بخش‌ها را نیز به دنبال داشته است».

در بخش «ساختمان» گزارش این مرکز پژوهشی آمده است: «شواهد موجود از پروانه‌های ساختمانی صادره در نیمه‌دوم سال 1397 و برخی شاخصهای مرتبط با تولید و فروش نهاده‌ها و مصالح ساختمانی در نیمه‌اول سال 1398 نشاندهنده رشد مثبت و نسبتاً قابل توجه سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان است.به‌نظر می‌رسد بخش اعظم این رشد مربوط به بخش ساختمان‌های مسکونی باشد. آمار رشد پروانه‌های صادراتی این موضوع را تأیید می‌کند».

همچنین بررسی های مرکز پژوهش های مجلس، رشد نقطه به نقطه قیمت مسکن در مقایسه با تورم نقطه به نقطه به تفکیک ماهیانه در سه سال اخیر را نشان می‌دهد. براساس نمودار زیر، از اواخر سال 1396 رشد نقطه به نقطه قیمت مسکن از تورم نقطه به نقطه پیشی گرفته است که می‌تواند به معنای به‌صرفه‌تر شدن سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های مسکونی تفسیر شود.


منبع: فارس