کد خبر: ۴۹۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۱ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ 16 February 2020
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن:

طرح‌های دولت گره‌گشای مشکلات حوزه مسکن نیست

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن کشور با بیان اینکه طرح های دولت گره گشای مشکلات حوزه مسکن کشور نیست، گفت: متاسفانه بازار مسکن رها شده است و هیچکس به فکر این بازار نیست و همچنین هیچ سیاست‌ورزی صحیحی در خصوص بازار مسکن انجام نمی‌شود.

فرشید پورحاجت  در خصوص وضعیت بازار مسکن کشور اظهار کرد: بازار مسکن کشور همواره متاثر از عوامل بیرونی است و در این زمینه باید گفت که صنعت ساختمان به عنوان یک صنعت فرابخشی به دلیل ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با دیگر بخش‌ها دچار پیچیدگی‌هایی است که همه این مسایل روی آن اثرگذار است.

وی افزود: متاسفانه بازار مسکن رها شده است و هیچکس به فکر این بازار نیست. در خصوص بازار مسکن هیچ سیاست‌ورزی صحیحی صورت نمی‌گیرد. همچنین هیچ برنامه‌ریزی در این خصوص که منجر به رشد و خروج از رکود این بازار شود انجام نمی‌شود.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن کشور تصریح کرد: حوزه مسکن به یک برنامه‌ریزی مشخص برای خروج از شرایط کنونی نیاز دارد و این برنامه بیش از هر مساله‌ دیگری اکنون نیاز بازار مسکن است. مسوولان باید به این مساله توجه جدی کنند و نسبت به برنامه‌ریزی دقیق و سیاست‌ورزی درست برای این بازار اقدام کنند.

هیچ برنامه مشخصی برای حوزه مسکن وجود ندارد

پورحاجت با بیان اینکه در حال حاضر هیچ برنامه مشخصی برای حوزه مسکن وجود ندارد، گفت: دولت طرح‌های مختلفی را برای حوزه مسکن ارائه می‌کند که البته این طرح‌ها یکی پس از دیگری از چرخه خارج می‌شوند و هیچ کمکی به بازار مسکن و خروج از رکود این بازار نمی‌کنند. طرح‌های دولت گره‌گشای مشکلات حوزه مسکن کشور نیستند و در این زمینه باید نسبت به چاره اندیشی و حل مشکلات این بخش اقدام جدی شود.

وی با اشاره به اینکه بازار مسکن یک بازار فرابخشی است، ادامه داد: اینکه گفته می‌شود بازار مسکن بازاری فرابخشی است یعنی نهادهای مختلف باید برای حل مشکلات این بازار نقش آفرینی کنند. هیچ کمکی نمی‌شود تا بازار مسکن آمادگی لازم را برای ثبات قیمتی داشته باشد و از این رو با افزایش ناگهانی قیمت هر محصولی شاهد افزایش قیمت مسکن هستیم.

مدیریت قیمت زمین در کشور برای کاهش قیمت مسکن

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن کشور خاطرنشان کرد: قیمت تمام‌شده مسکن از عوامل موثر در تولید آن تبعیت می‌کند و امروز اگر بخواهیم قیمت مسکن را کاهش دهیم باید یک برنامه اساسی برای طرح‌های توسعه شهری داشته باشیم.

پورحاجت ادامه داد: همچنین مدیریت قیمت زمین یکی دیگر از عوامل بسیار موثر در کاهش قیمت مسکن و از عوامل مفید برای رشد تولید مسکن در کشور است که باید در دستور کار قرار بگیرد. در این زمینه قیمت زمین باید به شکلی مدیریت شود که شاهد تولید مسکن در کشور باشیم.
منبع: ایسنا
برچسب ها: مسکن