کد خبر: ۵۰۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۴ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ 16 February 2020

بازار مسکن متعادل می شود

یک کارشناس اقتصادی گفت: اخد مالیات از املاک و خودروهای لوکس شروعی برای استفاده درست از مالیات بعنوان یک ابزار تنظیم گر، و عاملی برای تنظیم بازار ساخت و ساز کشور است.
به گزارش سازه نیوز، در مورد پیش بینی مالیات بر خودروهای لوکس و خانه‌های گران قیمت در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم اظهار داشت: در حوزه املاک، عمده املاکی که در کشور ما ساخته می‌شود، مصرفی نیست بلکه لوکس است اما چون فضای حاکم بر بازار مسکن، فضای سفته بازی است شاهد ساخت املاک لوکس در کشور هستیم.

این کارشناس اقتصادی افزود: مالیات بر املاک و خودروهای لوکس در بسیاری از کشورها وجود دارد زیرا با توجه به اثر تنظیمی که دارد موجب کاهش ساخت خانه‌های لوکس می‌شود ضمن اینکه منجر به بازتوزیع می‌شود؛ چرا که کسی که خانه و خودرو گران قیمت دارد و از مواهب جامعه بیشتر استفاده کرده است، مالیات بیشتری پرداخت می‌کند.

وی گفت: همزمان با بحث تدوین لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، پیشنهاد اخذ مالیات از املاک و خودروهای لوکس در کمیسیون تلفیق با موافقت دولت به تصویب رسید و وزارت اقتصاد با توجه به مصوبه کمیسیون تلفیق، قبل از ارسال لایحه به دولت این بند را هم اضافه کرد تا تبدیل به قانون دائمی شود و از این به بعد هم املاک بالای ۵ میلیارد تومان و هم خودروهای بالای ۵۰۰ میلیون تومان مشمول مالیات شوند.

دولت به سمت استفاده درست از مالیات می‌رود

عزیزی افزود: البته اگرچه نرخ پیش بینی شده برای این مالیات، نرخ کمی است و در سایر کشورها نرخ بالاتری برقرار است، اما به هر حال شروعی برای استفاده درست از مالیاتی است که هدفش تنظیم گری، افزایش عدالت اجتماعی و کاهش وابستگی به نفت است.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: در کشورهای دنیا بخش عمده مالیات را اقشار پردرآمد جامعه که کمتر از ۱۰ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند، پرداخت می‌کنند. اما در کشور ما این برعکس است. یعنی بخش عمده مالیات را اقشار ضعیف و متوسط پرداخت می‌کنند که امیدوارم ما هم به سمت اخذ مالیات از دهک‌های بالای درآمدی، حرکت کنیم.

۲ شاخص اخذ مالیات از املاک لوکس

وی درباره اینکه مالیات خانه‌ها و خودروهای لوکس را با چه مکانیزمی می‌توان اخذ کرد که درصد خطا پایین باشد، گفت: به احتمال زیاد بحث قیمت گذاری در آئین نامه ذکر خواهد شد اما به طور کلی دو شاخص برای اخذ این نوع مالیات داریم که بدون دخالت افراد است؛ یکی شاخص ارزش معاملاتی املاک که ضریبی از قیمت واقعی است. اگر دولت از این شاخص کمک بگیرد می‌تواند از قیمت‌های نزدیک به قیمت واقعی املاک استفاده کند از سویی دیگر نیز قیمت املاک لوکس در لایحه به قدری بالا گرفته شده است که اگر قیمت املاک مقداری بیشتر تخمین زده شود ظلمی صورت نمی‌گیرد.

عزیزی افزود: شاخص بعدی هم کمک گرفتن سازمان امور مالیاتی از نظام بانکی است. با مصوبه جدید بانک مرکزی مبنی بر لزوم ارائه اسناد برای تراکنش‌های بالای یک میلیارد تومان، عملاً راه فرار و اعلام کردن قیمت غیرواقعی از سوی صاحبان املاک لوکس، از بین می‌رود. برای خودروها نیز همین حالا هم سازمان امور مالیاتی سالیانه با توجه به مباحث گمرکی، قیمت را اعلام و مالیات مربوط را اخذ می‌کند.

مالیات بر مجموع درآمد ۴۰ میلیون تومانی باید معاف باشد

این کارشناس اقتصادی درباره اینکه آیا معافیت در نظر گرفته شده برای مالیات بر مجموع درآمد منطقی است، گفت: مطابق با آنچه که پیش بینی شده درآمد سالیانه ۲۰ میلیون تومان از مالیات معاف است در حالی که اگر واقعاً مالیات بر درآمد اشخاص قرار است همه درآمد افراد را در نظر بگیرد باید کف معافیت بیشتر از معافیت فعلی حقوق باشد. در حال حاضر معافیت مالیاتی ۳۶ میلیون تومان است بنابراین معافیت مالیات بر مجموع درآمد باید مثلاً تا ۴۰ میلیون تومان باشد و از آن طرف نرخ‌های تصاعدی برای دهک‌های بالای درآمدی بیشتر باشد.
منبع: مهر