کد خبر: ۵۰۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ 17 February 2020

جانمایی بیش از یک میلیون از اراضی کشاورزی در سازمان ثبت املاک

رییس سازمان امور اراضی اعلام کرد که حدود ۷۰۰۰ پلاک با مساحت ۶ میلیون و ۷۴ هزار هکتار از اراضی ملی و یک میلیون و ۸۵ هزار هکتار از اراضی غیر ملی رفع تداخل مالکیت شد.
به گزارش سازه نیوز، علیرضا اورنگی با بیان اینکه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ قانون کاداستر توسط مجلس شورای اسلامی ابلاغ و در سال ۱۳۹۴  این طرح آغاز شد، اظهار کرد: براساس این قانون، سازمان امور اراضی متولی امور مستثنیات و سازمان جنگل‌ها نیز متولی اراضی ملی شد و طی توافقی که با سازمان ثبت املاک کشور داشتیم، مقرر شد که سازمان امور اراضی از تک تک قطعات نقشه تولید کند و برای صدور  سند یا اقدامات دیگر به ثبت ارسال شود.

وی ادامه داد: مقدمه تولید نقشه تهیه عکس است و طی قراردادی که با سازمان نقشه برداری داشتیم، ۲۲.۵میلیون هکتار از اراضی کشور عکسبرداری شد که از این۲۲.۵ میلیون هکتار ۱۲.۵ میلیون هکتار اراضی کشاورزی بود و مقرر شد که  دولت در برنامه ششم توسعه، کاداستر اراضی کشاورزی را به اتمام برساند.

رییس سازمان امور اراضی تصریح کرد: ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از این عکسها اُرتو (عملیات قائم سازی عکس‌های هوایی نسبت به زمین) شد و باقی عکس‌ها نیز در حال انجام عملیات ارتو هستند.

وی در ادامه گفت: ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در قالب ۲۰۳ قرارداد با مجموعه مهندسین مشاور دارای صلاحیت سازمان برنامه و بودجه برای تولید نقشه عقد قرارداد شد. در حال حاضر بیش از دو میلیون از اراضی کشاورزی خارج از دریاچه و حدود ۸۰۰هزارهکتار در حوزه دریاچه نقشه تولید شده و تقریبا حدود سه میلیون نقشه تولید شده است. از این اراضی بیش از دومیلیون هکتار نقشه به سازمان ثبت املاک جهت جانمایی و سپس تصویب ارسال شده است. به عبارتی  حدود دو میلیون هکتار نقشه اراضی کشاورزی با مختصات، مشخصات وتوصیف و  نام مالک به سازمان ثبت فرستاده شده که حدود یک میلیون و ۳۰۰هزارآن در سازمان ثبت املاک جانمایی شده است. مابقی نیز رفع ایراد و جانمایی خواهد شد.

اورنگی با بیان اینکه پس از ثبت در سازمان ثبت املاک پیگیر صدور اسناد این زمین‌ها خواهیم بود، گفت: اگر مشکلات  مالی تامین شود می‌توان امیدوار بود که تا پایان برنامه ششم توسعه طرح کاداستر و صدور اسناد اراضی کشاورزی به اتمام برسد.

تدوین قانون رفع تداخل برای رفع دعاوی در مالکیت اراضی

اورنگی در بخش دیگری از صحبتهایش به قانون رفع تداخل مالکیت اراضی اشاره کرد و گفت: سال ۱۳۴۰ قانون اصلاحات اراضی ابلاغ شد. براساس این قانون اراضی از مالکین گرفته و تحویل زارعین داده شد. سال ۱۳۴۱ قانون ملی شدن وضع و طی آن مقرر شد که اراضی جنگل، مراتع و بیشه زار باید به نام دولت ملی شود. در این راستا سازمان جنگلها متولی شد و برای بسیاری از اراضی سند تهیه کرد اما بسیاری از اراضی دچار همپوشانی شد، زیرا اراضی که وزارت اصلاحات اراضی و تعاون وقت برای مردم مستثنیات کرده بود یا به عبارت دیگر مردم را مالک دانسته بود، سازمان جنگلها هم برای آنها سند ملی گرفت و این اختلاف بین مردم ودولت از ۶۰ سال پیش وجود دارد.

 وی ادامه داد: کمیسیون‌ها در سطح استانهای کشور تشکیل شده که رفع تداخل شود و مقرر شد که وزارت جهاد کشاورزی و سازمان ثبت اسناد و املاک و وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان جنگلها برای اراضی جنگلها و مراتع میان خودشان رفع تداخل و اختلاف و رفع مغایرت شود.

رفع تداخل بیش از ۷میلیون هکتار از اراضی ملی و غیرملی

رییس سازمان امور اراضی تصریح کرد: برای رفع تداخل مالکیت حدود ۵میلیون و ۲۰۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی مستثنیات با مجموعه مهندسین مشاور قراردادی منعقد کردیم و در قراردادهای طرح کاداستر هم بایستی برای ۲میلیون و ۳۰۰هزار هکتار رفع تداخل شود که به  طورکل باید برای حدود ۷میلیون و ۵۰۰هزار هکتار پلاک رفع تداخل صورت گیرد.
منبع: ایسنا