کد خبر: ۵۰۰۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۸ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ 24 February 2020

"ملخ‌ها"به خوزستان آمدند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به مشاهده ملخ در برخی از مزارع شهرستان آبادان گفت: ملخ امسال، متفاوت از سال گذشته است زیرا ملخ‌های سال گذشته، از نوع بالغ بودند اما اکنون ملخ مشاهده‌شده در استان بالغ نشده و نیاز به یک فاز تغذیه‌ای دارد؛ این مساله باعث خواهد شد تا ملخ‌ها از مزارع تغذیه کنند و از این رو پیش‌بینی می‌کنیم خسارت‌های بیشتری به مزارع استان وارد شود.
به گزارش سازه نیوز، محمد قاسمی‌نژاد با اشاره به مشاهده ملخ در برخی از مزارع شهرستان آبادان اظهار کرد: آفت ملخ از سال گذشته در بخشی از استان‌های کشور از جمله استان خوزستان و شهرهای این استان شامل ماهشهر، هندیجان، بهبهان و رامهرمز مشاهده شد و خوشبختانه با اقداماتی که صورت گرفت با این آفت مبارزه کردیم و توانستیم آن را کنترل کنیم.

وی افزود: امسال در ادامه ریزش‌های ملخ در سال گذشته، هشدارهایی به ما داده شده است زیرا هم‌اکنون در سیستان و بلوچستان، بوشهر و جنوب استان فارس ریزش ملخ رخ داده و تراکم جمعیت ملخ‌ها در این استان‌ها در مقایسه با سال گذشته بسیار بیشتر است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه در حال حاضر ملخ فقط در برخی از مزارع شهرستان آبادان مشاهده شده است، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۲۳ گروه پایش در سطح استان مرتبا در حال پایش مزارع هستند. در این زمینه همچنین ۱۷ گروه عملیاتی تشکیل شده است تا با این آفت در مزارع مبارزه کنند.

قاسمی‌نژاد عنوان کرد: هم‌اکنون ۲۳ فرودگاه سمپاش آماده شده تا در صورت نیاز هواپیماهای سمپاش بتوانند از این فرودگاه‌ها بلند شده و نسبت به سمپاشی اقدام کنند. مکاتباتی نیز با شرکت خدمات هواپیمایی ویژه انجام شده است تا باندهای پروازی را بازدید و شرایط این باندها را برای پرواز مهیا کنند.

وی ادامه داد: حدود ۳۲ تن سموم موردنظر مبارزه با ملخ که حداقل خطرات را برای انسان‌ها دارد، ذخیره‌سازی شده است. همچنین حدود ۱۰۰ دستگاه سمپاش پشت تراکتوری و ... آماده شده است تا بتوانیم با این آفت در مزارع مبارزه و آن را کنترل کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: آمادگی لازم برای مدیریت ملخ در سطح خوزستان وجود دارد. در این زمینه همراهی دیگر دستگاه‌ها نیز می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند تا بتوانیم با این ملخ‌ها مبارزه کنیم.

وی افزود: همچنین کشاورزان باید با اکیپ‌های عملیاتی و گروه‌های پایش همراهی و هماهنگی لازم را داشته باشند تا در صورت افزایش دامنه کار مبارزه با این آفت، خود آن‌ها نیز در کار مبارزه حضور پیدا کنند تا شاهد کمترین خسارت در زمینه حمله ملخ‌ها به مزارع استان باشیم.

قاسمی‌نژاد عنوان کرد: به علت اینکه خوزستان سال گذشته میزبان این آفت بود، شاهد تخم‌ریزی ملخ‌ها در مزارع هستیم. این مساله به افزایش جمعیت ملخ‌ها کمک خواهد کرد و شاهد جمعیت بیشتری از ملخ‌ها در خوزستان در مقایسه با سال قبل خواهیم بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان خاطرنشان‌کرد: ملخی که اکنون وارد استان شده متفاوت از سال گذشته است. ملخی که سال گذشته وارد خوزستان شد، از نوع ملخ بالغ بود اما اکنون ملخ مشاهده شده در استان بالغ نشده و نیاز به یک فاز تغذیه‌ای دارد. این مساله باعث خواهد شد تا ملخ‌ها از مزارع تغذیه کنند و از این رو پیش‌بینی می‌کنیم خسارت‌های بیشتری به مزارع استان وارد شود.
منبع: ایسنا
برچسب ها: ملخ، خوزستان