کد خبر: ۵۰۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ 12 March 2020

ضرر ۳ میلیارد دلاری ایرلاین‌ چینی از کرونا

ایرلاین های چینی در ماه فوریه تحت تاثیر این شروع گسترده و ویروس کرونا و افت شدید تقاضای سفرهای هوایی، متحمل ۳ میلیارد دلار ضرر و زیان شده اند.
به گزارش سازه نیوز،سازمان هواپیمایی چین روز پنجشنبه اعلام کرده است که شرکت هواپیمایی چین ایرلاینز در فوریه ۲۰۲۰ تحت تاثیر شیوع گسترده ویروس کرونا و افت شدید تقاضا برای سفرهای هوایی، ۲۰.۹۶  میلیارد یوان معادل سه میلیارد دلار ضرر کرده‌است.

بر اساس خبری که در رویترز آمده است، ژانگ کینگ، یکی از مقامات سازمان هواپیمایی چین در یک نشست خبری در این خصوص خاطر نشان کرده است: زیان دهی صنعت هوایی این کشور پهناور در مجموع برای دومین ماه سال جاری میلادی فوریه ۲۰۲۰ به علت شیوع گسترده ویروس کرونا، حداقل ۲۴.۵۹ میلیارد یوان تخمین زده شده است.

همزمان با شروع گسترده و شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان بسیاری از ایرلاین ها به منظور جلوگیری از انتشار بیشترین ویروس و همچنین حفظ سلامت و بهداشت جامعه، پروازهای خود به مناطق گسترده‌ای از جهان که هم اکنون با کرونا به شدت درگیرند، را تا اطلاع ثانوی لغو کرده و به حالت تعلیق درآورده اند. همین لغو پروازها موجب شده که شرکت‌های هواپیمایی ضرر و زیان های مالی گسترده‌ای را متحمل شوند و بسیاری از خطوط هوایی پرتردد و درآمدزایی آنها به حالت غیرفعال تغییر حالت دهد. بسیاری از هواپیماها نیز هم اکنون در فرودگاه های بزرگ و پر تردد جهان زمین گیر شده اند.

کارشناسان سازمان هوانوردی بین المللی غیرنظامی ایکائو (ICAO) نیز پیشتر در خصوص ضرر و زیان های مالی گسترده شرکت های هواپیمایی در سراسر جهان تحت تاثیر شروع ویروس کرونا به شدت ابراز نگرانی کرده بودند.

هفته گذشته نیز گزارشی از سوی سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی یاتا در خصوص تاثیرات منفی و شدید شیوع این ویروس بر درآمدزایی ایرلاین های فعال در سراسر جهان منتشر شده بود که در آن درباره ضرر و زیان ۲۹ میلیارد دلاری شرکت های هواپیمایی مختلف در سال ۲۰۲۰ میلادی هشدار می داد. یاتا همچنین برآورد کرده بود که کاهش تردد، تعلیق و لغو پروازها موجب خواهد شد که حجم ترافیک هوایی جهان در سال جاری میلادی با یک کاهش ۴.۷ درصدی روبرو شود که این بیشترین میزان از بحران های مالی در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ میلادی به شمار می رود. این در حالیست که هنوز تبعات منفی این کاهش حجم ترافیک هوایی در جهان بر روی میزان سوددهی و درآمدزایی ایرلاین ها هنوز معلوم و مشخص نشده است.

طبق آخرین آمارهای منتشر شده، ویروس خطرناک و کشنده کرونا با سرمنشاء چین، تاکنون بالغ بر ۱۲۶ هزار نفر را در سراسر جهان مبتلا و آلوده کرده و جان بیش از چهار هزار و ۶۰۰ نفر را گرفته است.
منبع: ایسنا