کد خبر: ۵۰۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ 16 March 2020

هشدار درباره نحوه گزینش در مسکن ملی

کارشناسان مسکن در حالی در خصوص نحوه گزینش متقاضیان در طرح اقدام ملی مسکن به متولیان این طرح در دولت هشدار می‌دهند که روز گذشته اظهارات یکی از مسوولان این وزارتخانه از گزینش غلط متقاضیان در طرح مسکن مهر و عدم اصابت همه اهداف تعیین شده در این طرح به جامعه هدف خبر داد.
به گزارش سازه نیوز، مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره یکی از شهرهای جدید اطراف تهران دیروز اعلام کرد: واحدهای مسکن مهری که تحویل گرفته نمی‌شوند، عمدتا در اختیار بنگاه‌داران و سرمایه‌گذاران قرار دارد و به همین علت است که دولت درصدد است سود تسهیلات بانکی این واحدها را به ۱۸ درصد افزایش دهد.این مقام مسوول در وزارت راه‌وشهرسازی، با اشاره به افزایش سود وام واحدهای مسکن مهری که تکمیل شده‌اند اما مالکان از تحویل آنها سر باز می‌زنند، گفت: سود وام این واحدها از ۴ درصد به ۱۸ درصد افزایش خواهد یافت. او افزود: در یکی از شهرهای جدید اطراف تهران، چند هزار واحد مسکن مهر وجود دارد که به‌‌رغم اینکه چند سال از تکمیل آنها می‌گذرد و واحدها آماده شده‌اند، مالکان برای تحویل واحد و دریافت دفترچه قسط مراجعه نکرده‌اند. این در حالی است که پس از انجام بررسی‌های مختلف، مسوولان متوجه شده‌اند که این واحدها عمدتا در اختیار بنگاه‌داران و سرمایه‌گذاران است.

بنا بر اعلام این مقام مسوول در شهرهای جدید،این مصوبه تنها به مالکان واحدهایی که به‌رغم آماده بودن واحدها از تحویل گرفتن آنها خودداری می‌کنند اختصاص خواهد یافت. وی افزود: مالکانی که واحد مسکن مهر آنها هنوز تکمیل نشده است، نگران افزایش سود تسهیلات خود نباشند و این مصوبه شامل حال آنان نمی‌شود. این مصوبه برای افرادی است که واحدشان ظرف سال‌های گذشته آماده تحویل است اما به‌‌رغم چند بار اخطاری که شرکت عمران شهرهای جدید به آنان داده است، همچنان از تحویل گرفتن واحد، سر باز می‌زنند.به گزارش «دنیای اقتصاد»، این مقام مسوول در وزارت راه وشهرسازی درحالی از عدم اصابت ۱۰۰ درصدی طرح مسکن مهر به جامعه هدف(اقشار کم درآمد) خبر می‌دهد که در مسکن مهر نیز از روش پالایش متقاضیان براساس فرم (ج) و سایر پارامترهایی نظیر آنچه هم‌اکنون در طرح اقدام ملی مسکن مبنای واجد شرایط تشخیص دادن متقاضیان استفاده می‌شود، استفاده شده بود.با این حال هم اکنون مسوولان وزارت راه‌وشهرسازی اعلام می‌کنند برخی از واحدهای مسکن مهر به اشخاص دیگری غیر از جامعه هدف از جمله سرمایه‌داران اختصاص داده شده است. کارشناسان توصیه می‌کنند دولت تدابیری را به کار ببندد که ۱۰۰ درصد طرح اقدام ملی به جامعه هدف اختصاص یابد.