کد خبر: ۵۰۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ 18 March 2020

کرونا مسکن را زمینگیر کرد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک از کاهش ۲۱ درصدی معاملات مسکن کشور طی اسفند ۹۸ خبر داد و گفت: در تهران نیز معاملات کاهش ۲۴ درصدی داشته است.
به گزارش سازه نیوز، مصطفی قلی خسروی با اشاره به آمار معاملات مسکن از اول تا 26 اسفند 98، اظهار کرد: در این مدت در شهر تهران 11 هزار و 653 قرارداد خرید و فروش امضا شد که نسبت به ماه قبل 24 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 23 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی افزود: در کل کشور نیز طی 26 روز ابتدای اسفند ماه 98 بالغ بر 50 هزار و 803 قرارداد خرید و فروش ملک امضا شده که نسبت به همین مدت در بهمن امسال و اسفند سال گذشته به ترتیب 21 و 27 درصد کاهش یافته است.

وی یادآور شد: در بخش اجاره مسکن شهر تهران طی 26 روز ابتدای اسفند ماه 7337 فقره اجاره‌نامه  ثبت‌ شده که نسبت به بهمن امسال 37 درصد و نسبت به اسفند سال 97 بالغ بر 32 درصد کاهش نشان می‌دهد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: در کل کشور نیز از اول تا 26 اسفند 98 بالغ بر 25 هزار و 3 قرارداد اجاره در سامانه املاک ثبت شده که حکایت از کاهش 41 درصد و 30 درصد به ترتیب نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل دارد.

خسروی با اشاره به این‌که عامل اصلی افت معاملات مسکن شیوع ویروس کرونا بوده است، گفت: تقریباً از ابتدای اسفند ماه بازار مسکن تحت تاثیر ویروس کرونا (کووید 19) قرار گرفت و متعاملین از مواجهه با یکدیگر امتناع کردند.

به گفته وی، شاید در شرایط کنونی خرید و فروش خودرو یا ارز برای مردم اهمیت چندانی نداشته باشد اما به هر ترتیب کسانی که خانه خود را فروخته اند باید جایی را برای سکونت خریداری کنند و نمی‌توانند بیرون بمانند. مستاجران هم که قراردادشان تمدید شده باید در خانه جدید ساکن شوند. بنابراین ممکن است قراردادها به حالت تعلیق درآید اما نیاز بازار از بین نمی رود و انتظار داریم در یکی دو ماه آینده با فروکش کردن ویروس کرونا، بازار ملک به حالت نرمال برسد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره آینده بازار مسکن افزود: به دلیل تکمیل ظرفیت قیمتی در بازار مسکن، به هیچ عنوان در سال آینده جهش قیمت نخواهیم داشت.