کد خبر: ۵۰۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ 06 April 2020

رفع خشکسالی استان‌های غربی با بارندگی های فروردین

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این‌که بارش‌های فروردین خشکسالی استان های غربی را جبران می‌کند، گفت:‌میزان متوسط بارش‌ها در کشور حدود ۲۰ درصد بالاتر از میانگین بلند مدت است.
به گزارش سازه نیوز،سحر تاجبخش با اشاره به اینکه میزان متوسط بارش‌ها در کشور حدود 20 درصد بالاتر از میانگین بلند مدت است اظهار کرد: متاسفانه برخی استان‌های غربی کشور در شرایط خشکسالی هستند، اما امیدواریم با توجه به بارش‌های بهاری و بخصوص فروردین پر بارشی که در پیش داریم، شرایط در نیمه غربی کشور هم قابل جبران باشد.

وی درباره صدور اخطاریه‌های بارش در برخی استان‌های جنوبی کشور در روز‌های گذشته گفت: اخطار‌های جوی در شرایط قابل ملاحظه بارش‌هایی که ممکن است جان و مال مردم را با مخاطره ایجاد کند، صادر می‌شود و در چند روز اخیر برای استان‌های جنوبی از جمله بوشهر، هرمزگان و جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان اخطار صادر کردیم و در روز‌های آینده هم سامانه‌های جوی داریم که تا پایان فروردین به تناوب روی اکثر نقاط کشور فعال است.

وی افزود: سامانه پربارشی که در غرب کشور مستقر بود هم اکنون به سمت استان‌های شرقی و از جمله خراسان رضوی و شمالی و مازندران در حرکت است که شاهد بارش‌های شدید در آن منطقه نیز خواهیم بود.

تاجبخش درباره بروز پدیده ابر‌های سبز در استان‌های غربی کشور نیز که خبر آن در چند روز گذشته منتشر شد گفت: پدیده‌های جوی متنوع هستند و شناخت آن‌ها نیازمند داشتن اطلاعات گسترده‌ای است و از جمله پدیده ابر‌های سبز که در کرمانشاه منتشر شد اتفاق نادری در جهان نیست، اما در ایران پدیده‌ای نادر محسوب می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این پدیده می‌تواند ناشی از شکست نور، ترکیب رنگ‌ها و ترکیب گاز‌ها در اتمسفر باشد و ابر‌ها را به رنگ‌های مختلف نشان دهد افزود: دیدبان هواشناسی در استان کرمانشاه چنین پدیده‌ای را گزارش نکرده است و بنابراین روایت و مشاهده رسمی از آن نداریم، اما به هرحال این پدیده که در جهان می‌تواند بخاطر همراهی با توفان‌های تورنادو در مناطق حاره باشد، از آن دسته از ابر‌های توام با توفان تورنادو نبوده است.

تاجبخش درباره تحریم‌های ظالمانه آمریکا و تاثیر آن روی فعالیت‌های سازمان هواشناسی گفت: وظیفه اصلی سازمان هواشناسی پایش جو در سطح زمین و لایه‌های میانی جو است که لازمه آن، تجهیز ایستگاه‌های هواشناسی کشور به ادوات و ابزار سنجشی پیشرفته است.

وی در عین حال تاکید کرد: با توجه به تحریم‌ها و همچنین افزایش نرخ ارز، با کمبود منابع مالی برای خرید و انتقال تجهیزات روبرو هستیم و ضمن اینکه تلاش کرده ایم با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مساعدت وزارت راه و شهرسازی از توان داخلی و شرکت‌های دانش بنیان کمک بگیریم، اما همچنان برای توسعه تجهیزات با فناوری برتر «هایتک» این صنعت با مشکل روبرو هستیم. به دلیل تحریم‌ها همچنان در بخش‌های رادار‌های هواشناسی و سنجنده‌های گرد و خاک و سایر تجهیزات با مشکلاتی روبرو هستیم، اما امیدواریم از سال جاری شاهد بکارگیری تجهیزات ساخت داخل در این حوزه باشیم.

وی افزود: در نیمه شرقی کشور هنوز یک رادار هواشناسی نداریم، اما امیدواریم براساس قرارداد‌های منعقدشده، در سال جاری استان گلستان را به رادار تجهیز کنیم.

رئیس سازمان هواشناسی همچنین توسعه تجهیزات و ایستگاه‌های هواشناسی در استان‌های جنوبی کشور از جمله هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان را با توجه به سیل خیز بودن منطقه از اولویت‌های نصب تجهیزات هایتک هواشناسی دانست و ابراز امیدواری کرد: با حمایت‌های دولت و وزارت راه و شهرسازی از این سازمان، اقدامات توسعه‌ای ما به سرعت به نتیجه برسد.