کد خبر: ۵۰۴۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ 08 April 2020

وام مسکن شامل استمهال سه ماهه نمی‌شود

یک کارشناس اقتصادی گفت: به جای اینکه تسهیلات به کسب و کارها پرداخت شود که خطای آن خیلی بالاست، به مردم اعتبار خرید اختصاص دهد به گونه‌ای که به ازای هر نفر از خانوار یک میلیون تومان اعتبار خرید تعلق گیرد و این اعتبار نیز به صورت وام به مردم اعطا شود.
به گزارش سازه نیوز به نقل از ایسنا، سیدحسن موسوی فرد، کارشناس اقتصادی، دیشب در برنامه پایش که با موضوع «برنامه های اقتصادی دولت برای مقابله با کرونا و حمایت از کسب و کارها» پخش شد، با اشاره به اینکه تنفس‌های سه ماهه برای وام های قرض الحسنه امری مطلوب برای حمایت از اقشار آسیب پذیر است، گفت: این امر از آن جهت مطلوب است که پول باقی مانده از نپرداختن اقساط، به چرخه اقتصاد باز میگردد و باعث افزایش تقاضا و قدرت خرید مردم می شود.

وی بیان کرد: وام مسکن شامل استمهال سه ماهه نمی‌شود به دلیل آنکه نپرداختن اقساط آن باعث کاهش قدرت وام دهی بانک مسکن می‌شود و همین امر منجر به کاهش تقاضا در بازار مسکن می گردد، بهتر است که این وام‌ها پرداخت شود.

موسوی فرد گفت: همچنین دولت ۲۵ هزار میلیارد تومان برای بحث یارانه‌ها و خدمات سلامت اختصاص داده است، دولت باید با استفاده از سامانه‌های رفاه ایرانیان و سامانه هدفمندی یارانه‌ها اقشار آسیب پذیر را شناسایی کند و به آنها کمک حمایتی نماید.

وی افزود: ۷۸ میلیون نفر در کشور یارانه می گیرند و به ۶۳ میلیون نفر نفر کمک معیشتی می شود، بنابراین حساب یارانه و کمک معیشتی می تواند پشتیبان جهت تضمین بازپرداخت این وام باشد، حتی اگر خلق پولی نیز در این زمینه رخ دهد، چون بازپرداخت اقساط منظم صورت می گیرد، هیچ مشکلی برای اقتصاد رخ نخواهد داد.

موسوی فرد با بیان اینکه بخشی از جامعه البته توان بازپرداخت وام را ندارند، گفت: این افراد توان مالی خیلی پایینی دارند و کرونا باعث شده است کسب و کارشان همچنان مختل بماند، باید برای این اقشار یارانه تعلق گیرد و پیشنهاد دولت این است که به ۴ میلیون خانوار ۲ میلیون تومان وام قرض الحسنه در نظر گرفته شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: وزارت ارتباطات در این شرایط که عموم کسب و کارهای اینترنتی وضعیت خوبی دارند، قصد دارد به این کسب و کارها تسهیلات پرداخت کند، در حالی که در دنیا این کسب و کارها به اقتصاد کمک می کنند و نیازی به تسهیلات ندارند، بنابراین اعطای این تسهیلات امری نادرست و اشتباه است.

وی در پایان گفت: بخشی از این تسهیلات احتمالا به پلت فرم های گردشگری شامل فروش بلیط پرداخت می شود اما این کسب و کارها به علت کاهش تقاضا به مشکل خورده اند و پیشنهاد می شود پس از پایان بحران کرونا به مردم تسهیلاتی پرداخت شود که بتوانند به سفر بروند تا از طریق تحریک تقاضا مشکلات کسب و کارهای اینترنتی گردشگری مرتفع گردد.
 
هجوم سرمایه ها به بازار بورس

در بخش دوم برنامه فردین آقابزرگی - کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه - در خصوص وضعیت بازار بورس در سال ۱۳۹۹ گفت: حجم کل معاملات در سال ۱۳۹۸،   هزار میلیارد تومان بوده که اگر آن را با نقدینگی کشور در این سال که ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان بوده، مقایسه کنیم نسبتی حدود ۴۰ درصدی دارد.

وی ادامه داد: نسبت مذکور در سال های قبل از ۱۳۹۸ کمتر از ۵ درصد بوده است که به معنی هجوم سرمایه ها به بازار بورس است.

آقا بزرگی گفت: ۱۰۰ برابر کل نقدینگی کشور ارزش بازار بورس و فرابورس کشور است، این ارزش معادل ۴۰ درصد کل تولید ناخالص داخلی است.

وی گفت: اقتصاد ما به جای اینکه بانک محور باشد، می‌تواند از طریق بازار سرمایه تامین مالی شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: سازمان بورس باید از بازار سرمایه حفاظت کند، چرا که در صورت عدم حفاظت می‌تواند اتفاقات ناخوشایندی رخ دهد.