کد خبر: ۵۰۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۸ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ 20 April 2020
با وجود فروش ملک و درآوردن صندلی ها و دیوارکوب ها

آیا سینما قدس اهواز برای همیشه تخریب می شود؟

شایعه فروش ساختمان و زمین سینما قدس (آریا) اهواز در روزهای گذشته موجی از نگرانی به وجود آورده و حتی برخی مدیران فرهنگی را پس از اطلاع از این موضوع به تکاپو واداشته است.


سازه نیوز - مجتبی گهستونی :سینما قدس (آریا) اهواز با بیش از شصت سال قدمت، برخورداری از تنها سینمای تابستانه و یک بنای قدیمی با ارزش معماری که قبل از انقلاب مسافرخانه بود، این روزها که کرونا سالن های سینما را تعطیل کرده به وضعیت نامعلومی دچار شده و بیم آن می رود که به زودی هم تخریب شود. 


شایعه فروش ساختمان و زمین سینما قدس (آریا) اهواز در روزهای گذشته موجی از نگرانی به وجود آورده و حتی برخی مدیران فرهنگی را پس از اطلاع از این موضوع به تکاپو واداشته است. 
در ایامی که کرونا موجب تعطیلی نیم بند جهان شده است، مدیران موسسه سینمایی بهمن سبز، از فرصت استفاده کرده و در سینما قدس اقدام به باز کردن صندلی ها، دیوارکوب ها و باز کردن برخی تاسیسات کرده اند. اگر قرار است این سینما فروخته شود تا بخش خصوصی آن را فعال کند، پس چرا تاسیسات آن باز شده است؟ 

از ابتدای ساخت سینما، زمین این مکان فرهنگی متعلق به بخش خصوصی و ساختمان آن متعلق به حوزه هنری بود که در سالهای اخیر به موسسه ای نیمه دولتی به نام بهمن سبز واگذار شد. 

شنیده ها حاکیست که موسسه سینمایی بهمن سبز که مقر آن در تهران است و در خوزستان سرپرست دارد به همراه مالک زمین که شخصی به نام «ثقفیان» است عرصه و اعیان را به فردی به نام «برادران» فروخته اند که به نظر می رسد ایشان با هدف تخریب و ساخت مجتمع تجاری سینما را خریداری کرده است. 


استانداری خوزستان و سازمان برنامه و بودجه که گاهی می کوشند با هزار بدبختی هزینه تامین پول برای ایجاد یک متر سرانه فرهنگی را فراهم کنند آیا به راحتی اجازه خرید، فروش، تغییر کاربری و یا فروش سینما قدس اهواز را می دهند؟


حال باید منتظر واکنش متولیان فرهنگ و هنر و دیگران ادارات و نهادها از جمله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، حوزه هنری، میراث فرهنگی خوزستان، معاونت سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان و... ماند. 


آیا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی فرهنگ و هنر به خصوص سینما در خوزستان زیر بار این خرید و فروش و احیانا تخریب می رود؟ با توجه به شناختی که از مدیران فرهنگی این اداره کل دارم بی شک آنان زیر بار کاهش سرانه فرهنگی شهر اهواز نخواهند رفت. اما این اداره کل تمام اراده خود را برای جلوگیری از تخریب و یا تغییر کاربری سینما قدس بکار می گیرد؟
چرا تاکنون اداره کل میراث فرهنگی خوزستان بنای سینما قدس را که قدیمی ترین سینمای شهر اهواز محسوب می شود به همراه ساختمان قدیمی مسافرخانه قصر شیرین که در این ملک قرار دارد را ثبت ملی نکرده است؟ به همین دلیل ثبت اضطراری این ملک باید توسط متولیان امر در سریع ترین زمان انجام شود.


تاسیسات داخلی سینما قدس اهواز در حالی به بهانه های مختلف در آورده می شود که در سال 1398 و 1397 دهها میلیون تومان هزینه مرمت را صرف خود کرد و به یک سینماتاتر تبدیل شد. حتی روابط عمومی حوزه هنری در مصاحبه ای که دو سال پیش در اسفند 97 انجام شد اعلام کرد: تعطیلی سینما قدس دایمی نیست و در بازگشایی این سینما هیچ تردیدی وجود ندارد و این سینما در حال بازسازی است و پس از پایان عملیات تعمیرات بازگشایی می‌شود. ابتدای سال 98 بود که موسسه بهمن سبز تصمیم به بازسازی این سینما گرفت و تعمیر ارتقای کیفیت فضای فیزیکی، تجهیزات و تاسیسات این سینما را در دستور قرار داد و بیش از 200 میلیئن تومان در آن هزینه کرد.


با وجود اینکه سینما قدس اهواز وضعیتی نامناسبی داشت و با مرمت و اصلاح زیرساخت های قدیمی می تواند یکی از بهترین فضاهای فرهنگی و هنری را به خود اختصاص دهد، اما بی تدبیری های لازم برای از دور خارج کردن یکی از سینماهای مهم خوزستان با رسالت برخی نهادهای فرهنگی در تضاد است و با شعار نهضت سینماسازی همخوانی ندارد. 

همچنین در فروردین 1398 بود که رئیس حوزه هنری خوزستان در خصوص بازسازی سینما قدس گفت: مرمت این سینما را به بهترین شکل ممکن انجام و فضای سینما مدرن، بازطراحی، بازسازی و تعمیر شده است.

وی با بیان اینکه یک سن مناسب ایجاد شد برای اینکه بتواند قابلیت اجرا برای کنسرت های موسیقی، تئاتر، همایش ها داشته باشد، اضافه کرد: همچنین پرده سینما تعویض و فضایی کاملا لذت بخش و مطلوب برای مخاطب ایجاد شده است. در مرحله بعد بناست قسمت بالکن سینما تبدیل به یک سالن جدید شود.

با وجود فروش ملک سینما قدس و درآوردن صندلی ها و دیوارکوب ها، آیا مالک جدید وعده ساخت سینمای دیگری را می دهد تا همچون مالکان سینما دنیا که ملک قدیمی را در خیابان امام تخریب کردند و سینمایی در کیانپارس ساختند، متولیان فرهنگ و هنر را دور می زنند و یک بار دیگر بعد از تخریب سینما دنیا، اینبار باید شاهد تخریب سینما قدس باشیم؟
برچسب ها: سینما قدس اهواز